Inlägg från: Anonym (Snål) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Snål)

Hjälp, hur mycket handlar ni mat/hushålls artiklar för varje månad?

Hej,

Vi är 2 vuxna, med en 15 åring och 9 åring vv, en 9 åring och en 1 åring på heltid.

I matkostnaderna räknar jag schampo, tvål, barnmat, diskmedel etc. ej tvättmedel och blöjor, det köper vi på annat håll.

Vi handlar online från olika ställen beroende på erbjudanden, och för max 1500kr i veckan. Skriver veckomatsedel, och ibland när jag håller på och beställer och ser att det blir för dyrt ändrar jag till billigare måltid.

Vi äter frukost, (jag som FL äter lunch + 1åringen i veckorna, de andra i skolan och maken äter oftast ute) mellis, middag, kvällsmacka och frukt emellan.

Frukost: typ skogaholmslimpa, yoghurt/flingor, risgrynsgröt....

Lunch: i veckorna gårdagens middag, på helgen när alla är hemma allt från blodpudding till korv med bröd, brukar försöka hålla luncherna så billiga som möjligt men ändå ok.

Mellis: som frukosten, ibland pannkakor, ofta frukt.

Middag: alltid hemlagat från grunden, allt från soppor till lasagne och kalops.

Har skurit ner på sockret vilket innebär att vi i te har juice, fruktyoghurt, krämer, sockrade flingor etc hemma som barnen gärna frossar i. = billigare matkostnader på köpet :)

Vi äter mycket frukt men köper efter säsong. När äpplena kostar 50kr kilot blir det inga sådana. Strävar efter att köpa svenskt och finns inte det så kravmärkt/ekologiskt.

Vi äter nyttigt och bra men det är en del pusslande för att få ihop allt.

Svar på tråden Hjälp, hur mycket handlar ni mat/hushålls artiklar för varje månad?