• JanneN75

    Varför har kvinnor en så tvär och avig inställning till tekniska prylar

    Varför har kvinnor en så tvär och avig inställning till tekniska prylar?

    Skulle mer jämställdhet ändra den inställningen?

  • Svar på tråden Varför har kvinnor en så tvär och avig inställning till tekniska prylar
  • EnAnonumius
    Aurora Borrealis skrev 2019-02-05 21:34:18 följande:
    För att vi gillar känslor. Närhet, kramar, samtal, att mötas själ mot själ.
    Vem gav dig rätten att prata för "oss kvinnor"?
    Kramar har jag inget emot vänner mellan eller från min partner.

    Fast ärligt talat, jag skulle känna mig kvävd som kvinna av detta med att "mötas själ mot själ".
    Samtal har väl alla oavsett kön, och jag kan ju säga att det är mer intressant att diskutera teknikutveckling, än dessa tråkiga "själ och hjärta" samtal. 

    Märkligt också är att kvinnor tillskrivs att de är "känslosamma". 
    Alla människor är känslosamma, bara det att man uttrycker olika känslor på olika sätt.


  • Aurora Borrealis
    sextiotalist skrev 2019-02-07 10:30:44 följande:

    Nja, jag gillar inte kramar, känslor är väl både  män och kvinnor som gillar, närhet i lagom doser.

    Håller med MsFry, tala för dig själv, men bara för att vi är som du är vi ändå inte psykopater.


    Ja känslor i män kan man se på sportmatcher. Där lever känslorna ut; det gapas, vrålas, skrattas, gråts, svärs. Så mycket roligare att se dessa känslor och passionen folk har än att stirra på en teknisk pryl vilket jag finner tråkigt helt enkelt.
  • Aurora Borrealis
    EnAnonumius skrev 2019-02-07 17:55:40 följande:

    Vem gav dig rätten att prata för "oss kvinnor"?

    Kramar har jag inget emot vänner mellan eller från min partner.

    Fast ärligt talat, jag skulle känna mig kvävd som kvinna av detta med att "mötas själ mot själ".

    Samtal har väl alla oavsett kön, och jag kan ju säga att det är mer intressant att diskutera teknikutveckling, än dessa tråkiga "själ och hjärta" samtal. 

    Märkligt också är att kvinnor tillskrivs att de är "känslosamma". 

    Alla människor är känslosamma, bara det att man uttrycker olika känslor på olika sätt.


    Och du menar att du är alltså flera än en kvinna? Tala för dig själv. Det är inte ett dugg märkligt att kvinnor tillskrivs dessa egenskaper, tycker jag. Män och kvinnors hjärnor skiljer sig åt. Våra hormoner skiljer sig åt. Våra sjukdomar som män och kvinnor kan få är olika beroende på vilket kön man har. O.s.v. Men visst kan man ligga olika på skalan.
  • EnAnonumius
    Aurora Borrealis skrev 2019-02-07 19:26:22 följande:
    Och du menar att du är alltså flera än en kvinna?
    Nepp, har aldrig skrivit och påstått det. Varför sitter du och medvetet ljuger i din (ledande)fråga?

    Men det var DU som skrev detta.

    Jag citera dina egna ord"´:
    Aurora Borrealis skrev 2019-02-05 21:34:18 följande:
    För att vi gillar känslor.
    (slut citat.)

     Som sagt..  Det var DU som försökte leka talesperson för alla kvinnor. Inte jag. Det var du som använde ordet "vi" i ditt utlåtande. Inte jag.

    Jag frågar dig igen.. Med vilken rätt har du att tala för "oss kvinnor"?  Det var DU som använde skrev "vi kvinnor",
    Så försök inte att ta ut det på mig och försök attt påstå att jag talar för andra kvinnor. För då för du en direkt lögn om vad jag har skrivit.



    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • baralillatant

    Kvinnor har inte blivit uppmuntrade till att gilla teknik.

    Sen tar vi ju ansvar för i princip allt annat så vi har inte tid att tänka på häftiga gadgets.

  • Pentra
    Aurora Borrealis skrev 2019-02-05 21:34:18 följande:
    För att vi gillar känslor. Närhet, kramar, samtal, att mötas själ mot själ.

    Och då kan man alltså inte samtidigt vara tekniskt intresserad menar du? o_O Det ena behöver ju knappast utesluta det andra; iaf inte i min värld, och om jag ser till mig själv. ... Jag känner alltså inte alls igen mig när jag läser trådstarten. ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • Heliena

    Har vi? Jag spelar tv- och datorspel, är intresserad av teknik och är oftast den som får fixa när familj eller andra närstående inte fattar sig på tekniken. Har även jobbat som teknisk support och upplever mig inte ha någon som helst avig inställning.. Det hade heller inte mina andra kvinnliga kollegor och mina kvinnliga chefer. Kanske du bör fundera på talesättet att alla är olika? Även män.

  • KlunsSmurfen
    James Damore på Twitter:

     "Did I read this right? Susan Wojicicki said that women find "geeky male industries" (as opposed to "social industries") "not very interesting" and Sundar cites research on gender differences.

    twitter.com/jamesadamore/status/958138574171287552

    (Susan Wojicicki VD för YouTube)


    Förvånad
  • Aurora Borrealis
    EnAnonumius skrev 2019-02-07 20:48:34 följande:

    Nepp, har aldrig skrivit och påstått det. Varför sitter du och medvetet ljuger i din (ledande)fråga?

    Men det var DU som skrev detta.

    Jag citera dina egna ord"´:(slut citat.)

     Som sagt..  Det var DU som försökte leka talesperson för alla kvinnor. Inte jag. Det var du som använde ordet "vi" i ditt utlåtande. Inte jag.

    Jag frågar dig igen.. Med vilken rätt har du att tala för "oss kvinnor"?  Det var DU som använde skrev "vi kvinnor",

    Så försök inte att ta ut det på mig och försök attt påstå att jag talar för andra kvinnor. För då för du en direkt lögn om vad jag har skrivit.


    Vetenskapen och studier visar det. När kvinnor binder sig vid varandra gör vi det genom att samtala. Män binder sig genom att t ex spela fotboll ihop. Du får helt enkelt läsa forskningen. Detta gäller de flesta kvinnor generellt. Vi får hormon i våra kroppar som bildas av vissa saker, det hormonet bildas inte i män lika högt. Hormonet styr mycket av våra känslor. Vi bildar detta känslohormon när vi ammar, föder barn och vid sex fast i mindre mängd än vid barnafödande. Våra kroppar skapar detta hormon för att vi ska binda oss känslomässigt. Sedan finns det alltid undantag från regeln, olika påslag i olika mängd, men enligt den forskning som gjorts är det så i kvinnor.
  • Hypotenusan
    baralillatant skrev 2019-02-07 21:11:03 följande:

    Kvinnor har inte blivit uppmuntrade till att gilla teknik.

    Sen tar vi ju ansvar för i princip allt annat så vi har inte tid att tänka på häftiga gadgets.


    Det här är nog pudelns kärna. Jag var också mycket mer intresserad av allt mellan himmel och jord, inkluderat en del tekniskt - jag var t.ex. som enda flicka i gruppen med i "Flygpojkarna" som 17-åring - innan jag gifte mig och fick barn. När man har fullt upp med det maratonlopp som varje dag med småbarn och hushåll är, så orkar man liksom inte fundera på vilka tekniska missöden som orsakade vilka flygkatastofer. Det är lika avlägset som att fundera över om det blåser på månen...
  • Aurora Borrealis
    Pentra skrev 2019-02-08 03:23:02 följande:

    Och då kan man alltså inte samtidigt vara tekniskt intresserad menar du? o_O Det ena behöver ju knappast utesluta det andra; iaf inte i min värld, och om jag ser till mig själv. ... Jag känner alltså inte alls igen mig när jag läser trådstarten. ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Men nu handlar det ju om oss som känner igen oss. Frågan är ju ställd till kvinnor som inte gillar tekniska prylar. Andra har ju inget svar på frågan. Fler svar från kvinnor som inte gillar det och fler svar på varför de som inte gillar det inte gillar det. Ni som gillar teknik kan ju inte svara på ts fråga. Tydligen gillar alla kvinnor på Familjeliv teknikprylar. Och ni gick teknikprogrammet på gymnasiet trots att killar är överrepresenterade där och sedan jobbade i teknikverkstad? Eller teknisk högre utbildning? Tydligen, enligt den här tråden så älskar ni alla andra kvinnor teknik. Vi ser det utanför Familjelivs forum... så varför syns det inte utanför detta forum att så många kvinnor är superintresserade tekniskt? Gjort något av ert stora intresse? I praktiken? Varför valde ni inte tekniskt gymnasieprogram på gymnasiet t ex om så många kvinnor är tekniskt intresserade?
  • Stjärnstoft
    Aurora Borrealis skrev 2019-03-01 20:00:05 följande:

    Men nu handlar det ju om oss som känner igen oss. Frågan är ju ställd till kvinnor som inte gillar tekniska prylar. Andra har ju inget svar på frågan. Fler svar från kvinnor som inte gillar det och fler svar på varför de som inte gillar det inte gillar det. Ni som gillar teknik kan ju inte svara på ts fråga. Tydligen gillar alla kvinnor på Familjeliv teknikprylar. Och ni gick teknikprogrammet på gymnasiet trots att killar är överrepresenterade där och sedan jobbade i teknikverkstad? Eller teknisk högre utbildning? Tydligen, enligt den här tråden så älskar ni alla andra kvinnor teknik. Vi ser det utanför Familjelivs forum... så varför syns det inte utanför detta forum att så många kvinnor är superintresserade tekniskt? Gjort något av ert stora intresse? I praktiken? Varför valde ni inte tekniskt gymnasieprogram på gymnasiet t ex om så många kvinnor är tekniskt intresserade?


  • Stjärnstoft

    [quote=79477862][quote-nick]Aurora Borrealis skrev 2019-03-01 20:00:05 följande:[/quote-nick]Men nu handlar det ju om oss som känner igen oss. Frågan är ju ställd till kvinnor som inte gillar tekniska prylar. Andra har ju inget svar på frågan. Fler svar från kvinnor som inte gillar det och fler svar på varför de som inte gillar det inte gillar det. Ni som gillar teknik kan ju inte svara på ts fråga. Tydligen gillar alla kvinnor på Familjeliv teknikprylar. Och ni gick teknikprogrammet på gymnasiet trots att killar är överrepresenterade där och sedan jobbade i teknikverkstad? Eller teknisk högre utbildning? Tydligen, enligt den här tråden så älskar ni alla andra kvinnor teknik. Vi ser det utanför Familjelivs forum... så varför syns det inte utanför detta forum att så många kvinnor är superintresserade tekniskt? Gjort något av ert stora intresse? I praktiken? Varför valde ni inte tekniskt gymnasieprogram på gymnasiet t ex om så många kvinnor är tekniskt intresserade?[/

    Nå, nu kan jag ju bara prata för mig själv. Men trots att jag inte gick ngn teknisk utb utan ekonomisk och sen med tiden blev sjuksköterska så kan jag väl vara

    - och hantera tekniska prylar? I mitt yrke hanterar jag smärtoumpar, artärnålar, infusionspumpar, CPAP, avancerad teknisk övervakning av t ex hjärnfunktion medmera. Jag är även IT-samordnare. Privat löser jag gärna och ofta tekniska problem. Och detta trots att jag råkar vara född kvinna.

  • AnkiC

    Jag är värsta tekniknörden. Hanterar digital teknik bättre än min min som är totalt värdelös och ointresserad av sånt. Jag är även IT-ansvarig på min arbetsplats.

Svar på tråden Varför har kvinnor en så tvär och avig inställning till tekniska prylar