• Äldre 3 Feb 14:14
    3252 visningar
    13 svar
    13
    3252

    Grannens hundar skäller - vad gör jag?

    Vår granne har skaffat två siberian huskys och byggt en hundgård i trädgården. Vi bor i ett villaområde. Hundarna står och skäller och ylar otroligt mycket, från det att grannen och hens barn går till jobb/skola till de kommer hem igen. På helgerna från ca 9 på morgnarna och vissa kvällar fram till kl 22. I omgångar kan det vara 1-1,5 timmes konstant skällande och ylande.

    Det här driver mig till vansinne. Mina barn kan inte sova ordentligt och jag fasar för sommaren när vi i princip inte kommer att kunna vara i vår trädgård pga ljudet. Minstingen vågar inte längre stå på studsmattan eftersom den är i hörnet mot grannens hundgård.

    Jag fattar ju att jag måste prata med grannen, men eftersom jag inte är hundvan har jag inga andra argument än "ta för helvete och få tyst på hundarna". Har förstått att ylade är typiskt för rasen, men det kan väl inte vara rimligt att det håller på hela tiden? Förstår också att jag måste acceptera att grannen vill ha hund, men var går gränsen för vad jag måste stå ut med? Tacksam för några kloka råd/argument.

  • Svar på tråden Grannens hundar skäller - vad gör jag?
  • Äldre 3 Feb 15:43
    #1

    Vad säger dom andra grannarna?

  • Fillib­om
    Äldre 3 Feb 15:59
    #2

    Har inga direkta råd att komma med, vill bara berätta att rasen inte är speciellt känd för att vara högljudd med undantag för när hundarna är ute och "drar" släde eller sulkies då skäller dem. Annars kan de vara tysta som möss.


    Jag bor i flerfamiljshus och i en grannlägenhet  bor två stycken siberian huskys. Jag har aldrig någonsin hört dem skälla överhuvudtaget, inte ens ett litet skall, men så är också ägarna ute och motionerar dem många gånger om dagen, både promenader och sulkyrturer.

    Undrar därför om hundarna din granne har får tillräckligt med motion?

  • Äldre 3 Feb 16:05
    #3

    Jag vet åtminstone 4 familjer till som är extremt störda. Bland annat folk som jobbar natt och har svårt att sova på dagarna. Känner mig själv gnällig, men det låter så högt att folk jag pratar med i telefon frågar om hundarna, när jag är inomhus med stängda fönster.

  • Äldre 3 Feb 16:07
    #4

    Fillibom, så kan det kanske vara. Hundgården är kanske 5*5 meter och de står i den 6 timmar om dagen minst. Ser aldrig att grannen är ute och går med dem.

  • Fillib­om
    Äldre 3 Feb 16:14
    #5
    +1
    Znuff skrev 2019-02-03 16:07:23 följande:

    Fillibom, så kan det kanske vara. Hundgården är kanske 5*5 meter och de står i den 6 timmar om dagen minst. Ser aldrig att grannen är ute och går med dem.


    Då är det säkert en stor del i problemet. Denna typen av hundar är precis som greyhundar väldigt motionskrävande, de behöver få springa och dra timmavis i sträck.

    En del hundägare tror att det räcker med att ställa hundar i en hundgård och så skall de motionera sig själva där i. Det gör de inte.

    Dessvärre har det senaste året blivit modernt att skaffa just Siberian Huskies, vilket är en ras som är väldigt krävande på många sätt (men inte aggressiv, det är ingen kamphund) och absolut ingen nybörjarhund.


  • Äldre 3 Feb 16:21
    #6
    +1

    Informera honom om att han har skaffat två hundar som kräver flera timmar mental och fysisk stimulans om dagen. En hundgård ger dem ingenting av detta.

    Tills han löser det problemet kommer hundarna skälla, förstöra möbler osv...

  • Äldre 3 Feb 17:10
    #7
    +1

    Låter som understimulerade hundar i alldeles för liten hundgård. Prata med grannen och tar han inte tag i problemet så ringer du Länsstyrelsen och gör en anmälan. Man får inte ha hundar stå och skälla och det finns lagar på hur en hundgård ska utformas.

  • Äldre 4 Feb 07:36
    #8
    +1

    Jag tänker att man tjänar mest på att vara ödmjuk och informera om att hundarna skäller när de är i hundgården.

    Beroende på hur ägarna svarar på det så kan man ju föreslå antiskällhalsband, att de har hundarna inomhus när de inte är hemma och kan få tyst på dem, be dem motionera dem mer.

    Vet att vi hade en granne när jag var barn som hade jakthundar i hundgård, de blev glada när min pappa informerade dem om att deras ena hund skällde.

  • Äldre 4 Feb 09:04
    #10
    +1

    Prata med grannen j första hand. Säg att hundarna skäller hela dagen. Flera grannar störs.

    Ge han en vecka. Gör han inget så ring kommunen och gör en anmälan. De kommer åka ut och prata med honom.

    Har själv haft detta problemet med min granne som har en pitbullkorsning, men nu är det bättre. Hunden lämnas inte ensam längre och motioneras mer. Mig sket han i men så fort kommunen kom ut och hörde hunden och pratade med honom så blev det fart.

  • Äldre 4 Feb 09:14
    #11
    +2

    Först av allt måste du dokumentera! Filma en stund och ta sen någon form av ljudinspelning under så lång tid som möjligt. När du sedan pratar med grannen så spela upp ljudet, spola fram, spela upp igen - så att grannen fattar att detta pågår under lång tid. Vi hade problem med grannens hund som ylade timmar i sträck för att den inte ville vara själv förmodligen, men eftersom den tystnade så fort den hörde grannen komma hem så var det svårt att bevisa ylandet. Jag spelade in ljudet.

  • Äldre 4 Feb 11:56
    #12
    tankfull skrev 2019-02-04 09:14:15 följande:

    Först av allt måste du dokumentera! Filma en stund och ta sen någon form av ljudinspelning under så lång tid som möjligt. När du sedan pratar med grannen så spela upp ljudet, spola fram, spela upp igen - så att grannen fattar att detta pågår under lång tid. Vi hade problem med grannens hund som ylade timmar i sträck för att den inte ville vara själv förmodligen, men eftersom den tystnade så fort den hörde grannen komma hem så var det svårt att bevisa ylandet. Jag spelade in ljudet.


    Tack alla för goda råd. Ja, jag får börja med att dokumentera mer. Har redan en del inspelningar, men behöver kunna visa att det håller på hela tiden. Sedan prat med grannen. Wish me luck...
  • Äldre 4 Feb 16:39
    #13
    +1

    Nej det är inte rimligt att ni ska ha det så. Dessutom låter det som om hundarna inte direkt är i sin rätta miljö. Huskys är arbetande hundar, inte villaträdgårds-hundar. Stackars djur.

    Det kan ju vara så att grannen inte är medveten om problemet, få hundägare vet hur hunden beter sig när den blir lämnad ensam. Gå över till grannen och prata lugnt. Förklara att jyckarna ylar och skäller i ett och att de inte kan lämna dem ute eller ensamma. Lyssnar de inte får du som sista alternativ kontakta kommunen. Eller länsstyrelsen. Det kan ju handla om misskötsel om hundarna lämnas ensamma långa perioder.

Svar på tråden Grannens hundar skäller - vad gör jag?