• Anonym (Mamma)

Barnens sorg och ilska över att inte träffa sin pappa

Jag har två barn i lägre skolåldern med en man som inte klarar av att ha umgänge med dem. Jag vill inte gå in på detaljer men det är inte att jag inte vill, jag har försökt få till det under lång tid men det kommer ingen stabil lösning tyvärr.

Nu har de inte träffat honom på ett antal månader och inget umgänge finns konkret planerat. De har dock telefonkontakt.

De är väldig ledsna och besvikna samt arga, och riktar denna ilska mot mig. De uttrycker det inte hela tiden men då och då. Jag undrar om någon har liknande erfarenheter och kan ge råd om hur man handskas med detta.

• Svar på tråden Barnens sorg och ilska över att inte träffa sin pappa
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (mmm) skrev 2019-02-03 19:07:54 följande:
    Hur små är barnen? Går det att förklara just det du skriver, att det är inte att du inte vill de ska träffas utan för att han inte klarar av det just nu? 
    De är i lågstadieåldern och det går att resonera med dem. Och jag säger just detta. Det går inte, tyvärr, jag vill gärna men det går inte fast jag hoppas att de ska kunna ses snart. Problemet är att de ju pratar med honom och han säger att han vill träffa dem och det är bara att de kommer till honom. Och då är jag ju den som vägrar skicka dit dem.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lina) skrev 2019-02-03 18:58:02 följande:

Jag har det som du. Pappan psykiskt sjuk. Elak, ego dessutom. Jag orkar bara planera livet en timmen taget, förtvivlan så stor.

Usch vad tungt. Sympati till dig.

Jag vill ändå ge hopp ? vi har varit där men har det i det stora hela bra nu, vi har ett bra liv där det mesta funkar. Tyvärr var priset detta, att deras pappa håller på att försvinna ur deras liv. Men när jag anpassade mig mer efter honom för att se till att han var delaktig, så gjorde det hela livet ohållbart.
  • Anonym (Mamma)

Det är en balansgång att inte tala illa om honom och samtidigt ge dem svar på deras frågor.

Jag har inget intresse av att svartmåla honom eller vända dem mot honom. Men sanningen är tyvärr väldigt svart, och de är inte nöjda med inlindade svar.

Svar på tråden Barnens sorg och ilska över att inte träffa sin pappa