• Äldre 3 Feb 21:42
    1138 visningar
    24 svar
    24
    1138

    Ändrat från 1 till 2 år innan man kan få hjälp

    Jag och min sambo har försökt  bli gravida i ett år nu. Jag har tidigare försökt skaffa barn med mitt ex men det tog sig aldrig. Vi gjorde dock aldrig någon utredning eftersom han inte var jättesugen på barn utan det var mer "blir det så blir det". Nu har jag och min nuvarande som sagt försökt i ett år och vi har påbörjat utredning privat men man har hittills inte hittat något fel. Det enda som finns att ta på är mina spottings som kommer ca en vecka innan mens men enligt läkaren så ska de inte påverka. Efter utredningen kommer en remiss skickas till kvinnokliniken inom regionen för vidare handläggning, det är bara det att man nu har höjt från att man ska ha försökt på egen hand i 1år till 2år. Det känns så himla hopplöst och tröstlöst bara. Det här gäller region östergötland, är det fler som varit med om detta? :(

  • Svar på tråden Ändrat från 1 till 2 år innan man kan få hjälp
  • Äldre 3 Feb 21:57
    #1

    Hej, menar du att ni inte får någon infertilitetsutredning föränn efter 2 år? Eller är det hjälp med IVF du pratar om?

    Om de hittar fel vid utredningen som gör att ivf är enda sättet (tex manlig faktor eller stopp i äggledarna) så brukar man få hjälp genom IVF efter det är konstaterat. Om man däremot inte hittar några fel så behöver man försöka själv i två år innan man kan få hjälp med IVF.

    Vi har försökt i 2 år och 4 månader, körde vår första ivf för tre månader sen, bor också i östergötland.

    Jag vet att det är asjobbigt att vänta till tvårsgränsen. Jag tyckte det blev lättare av att jag provade olika kosttillskott och andra saker som kan påverka. Sen planerade vi bröllop också, så då.flöt tiden på liten snabbare :)

  • Äldre 3 Feb 22:13
    #2
    Loviisa89 skrev 2019-02-03 21:57:42 följande:

    Hej, menar du att ni inte får någon infertilitetsutredning föränn efter 2 år? Eller är det hjälp med IVF du pratar om?

    Om de hittar fel vid utredningen som gör att ivf är enda sättet (tex manlig faktor eller stopp i äggledarna) så brukar man få hjälp genom IVF efter det är konstaterat. Om man däremot inte hittar några fel så behöver man försöka själv i två år innan man kan få hjälp med IVF.

    Vi har försökt i 2 år och 4 månader, körde vår första ivf för tre månader sen, bor också i östergötland.

    Jag vet att det är asjobbigt att vänta till tvårsgränsen. Jag tyckte det blev lättare av att jag provade olika kosttillskott och andra saker som kan påverka. Sen planerade vi bröllop också, så då.flöt tiden på liten snabbare :)


    Jag vet inte hur det är med utredningen eftersom jag gör den privat, men läkaren som jag går hos sa att de vill att man ska ha försökt i två år innan man får hjälp, det kanske innebär utredning också. Jag känner på mig att det är något som inte stämmer, jag är 34 år och känner att tiden bara springer iväg :(
    Sedan att det trillar ut bebisar både till höger och vänster gör det hela ännu värre. Tycker att jag har lyckats hålla ihop bra under det här året men det var som att när ettårsgränsen passerades så dalade hoppet. 

    Jag vill inte börja experimentera med olika saker innan utredningen är klar men sen så :P hur gick erat första IVF? hade ni konstaterande problem?
  • Äldre 3 Feb 23:32
    #3
    +1

    Eftersom du redan försökt med ditt ex och utredningar inte visar något så ska du inte vänta.

    Boka en tid med läkare och säg att ni försökt i 2 år. Inget dåligt samvete. Så skulle jag ha gjort.

  • Äldre 3 Feb 23:35
    #4
    AnnaSthlm skrev 2019-02-03 23:32:36 följande:

    Eftersom du redan försökt med ditt ex och utredningar inte visar något så ska du inte vänta.

    Boka en tid med läkare och säg att ni försökt i 2 år. Inget dåligt samvete. Så skulle jag ha gjort.


    Gissningsvis är det redan dokumenterat hur länge dom har försökt med tanke på att dom redan varit hos läkare ang detta.
    ~ Sjuksköterska ~
  • Äldre 4 Feb 06:57
    #5
    kanela84 skrev 2019-02-03 22:13:25 följande:

    Jag vet inte hur det är med utredningen eftersom jag gör den privat, men läkaren som jag går hos sa att de vill att man ska ha försökt i två år innan man får hjälp, det kanske innebär utredning också. Jag känner på mig att det är något som inte stämmer, jag är 34 år och känner att tiden bara springer iväg :(

    Sedan att det trillar ut bebisar både till höger och vänster gör det hela ännu värre. Tycker att jag har lyckats hålla ihop bra under det här året men det var som att när ettårsgränsen passerades så dalade hoppet. 

    Jag vill inte börja experimentera med olika saker innan utredningen är klar men sen så :P hur gick erat första IVF? hade ni konstaterande problem?


    Då är det nog hjälp med IVF läkaren pratar om, för de hade än så länge inte hittat några fel på er väl, så är inget de kan prova i väntan på tvåårsgränsen antar jag.

    Jag känner också att det bara ploppar ut bebisar från höger och vänster, det tär på en att man själv aldrig lyckas. Om det är nån tröst så tyckte jag att den absolut jobbigaste perioden var vid ettårsgränsen, det blir så definitivt runt den perioden tycker jag, för det borde ha lyckats på ett år.

    Nej, jag tycker också att du ska strunta i experimenteringen tills utredningen är klar, så ni får tillförlitliga svar :)

    Vi håller på med vårt första IVF försök. Körde äggplock och ET i början på november, fick ut 10 ägg, alla befruktades sen var det 4 st som blev blastocyster, en som vi återförde och tre i frysen. Idag blir vår första FET.

    Vi har inga konstaterade problem, så har ingen aning om vad som inte funkar. Om denna FET inte funkar tänker jag prova zonterapi innan vi kör en till insättning, ska vara bra för hormonnivåer etc, och så är det nog lugnande vilket känns bra.:)
  • Äldre 4 Feb 21:36
    #6
    EpicNurse skrev 2019-02-03 23:35:15 följande:
    Gissningsvis är det redan dokumenterat hur länge dom har försökt med tanke på att dom redan varit hos läkare ang detta.
    Dokumenterat är det, dock i ett annat journalsystem eftersom jag går privat så de skulle inte komma åt det så länge jag inte ger mitt medgivande. Men det skulle väl också innebära att jag skulle bli tvungen att börja med en ny utredning isf och det vet jag inte om jag skulle orka med 
  • Äldre 4 Feb 21:49
    #7
    Loviisa89 skrev 2019-02-04 06:57:05 följande:
    Då är det nog hjälp med IVF läkaren pratar om, för de hade än så länge inte hittat några fel på er väl, så är inget de kan prova i väntan på tvåårsgränsen antar jag.

    Jag känner också att det bara ploppar ut bebisar från höger och vänster, det tär på en att man själv aldrig lyckas. Om det är nån tröst så tyckte jag att den absolut jobbigaste perioden var vid ettårsgränsen, det blir så definitivt runt den perioden tycker jag, för det borde ha lyckats på ett år.

    Nej, jag tycker också att du ska strunta i experimenteringen tills utredningen är klar, så ni får tillförlitliga svar :)

    Vi håller på med vårt första IVF försök. Körde äggplock och ET i början på november, fick ut 10 ägg, alla befruktades sen var det 4 st som blev blastocyster, en som vi återförde och tre i frysen. Idag blir vår första FET.

    Vi har inga konstaterade problem, så har ingen aning om vad som inte funkar. Om denna FET inte funkar tänker jag prova zonterapi innan vi kör en till insättning, ska vara bra för hormonnivåer etc, och så är det nog lugnande vilket känns bra.:)
    Så kan det mycket väl vara. Nej, hittills inget fel, nu väntar vi svar på sambons spermatest men jag har mycket svårt att tro att felet skulle ligga där. Vi väntar också på svar från ett prov som togs på livmodertappen förra veckan med frågeställning om endometrios. Anledningen till det är mina spottings. Jag har alltid tänkt att man ska ha en enorm värk om man har endometrios men nu när jag har läst på lite mer så förstår jag att det inte alls behöver vara så. Det kanske låter konstigt men på ett sätt hoppas jag att det ska hittas något fel för att kunna åtgärda det, samtidigt som jag naturligtvis egentligen vill vara frisk. 

    Känns skönt att höra att det kanske lättar lite när man kommit en bit bort från ettårsgränsen. Vi kom just hem från en resa så innan har jag haft den att se fram emot, jag kunde tänka att om jag inte är gravid då så kan jag åtminstone dricka goda drinkar. Det gäller väl att försöka ha saker att se fram emot. 

    Håller tummarna för att erat IVF funkar nu :)
  • Äldre 4 Feb 22:26
    #8

    Östergötland är stenhårda med två års regeln, tyvärr. Eller med alla sina regler egentligen. Vi sökte hjälp efter 3år, fick komma på utredningsstart men höll på att bli nekade för vi inte hade varit skrivna på samma adress i 2år. När utredningen väl va klar och vi blev diagnoserade som oförklarligt barnlösa var vi ändå tvugna att vänta ytterligare 1år innan remissen till RMC skickades för jag var för ung enligt deras regler. det suger verkligen! Men när den väl hade skickats så gick det av bara farten och dom höll 90dagars vårdgarantin. Från första mötet på rmc till behandlingstart tog det bara två veckor. Ingen tröst för din frustration, det förstår jag, men kan va skönt att veta att det går snabbt när det väl är igång.


  • Äldre 5 Feb 11:22
    #9

    Är det inte att man ska ha varit skrivna på samma adress i två år, inte att man ska ha försökt två år? Jag bor inte i östergötland längre, men har vänner som fått hjälp efter ett års försök.

    Oavsett så hoppas jag på all lycka för er TS, jag och min sambo är själva i utredningskarusellen just nu...


    Through the darkness of future's past, the magician longs to see. One chants out between two worlds... Fire... walk with me!
  • Äldre 5 Feb 14:43
    #10

    Vi var på RMC januari 2016, vi fick skriva in oss efter ett år utan graviditet, jag har två barn sedan ett tidigare förhållande men vi hade inga gemensamma, han hade inga.

    Blir då gravid spontant, men får mf den sista mars.

    Då var vi inte längre välkomna till RMC, då vil kan bli gravida på egen hand, då skulle vi kontakta kvinnokliniken om missfallsutredning.

    Och där blir det stopp för vi har då inte haft 3 mf.

    3 mf får vi 2017 men hinner inte kontakta kvinnokliniken för plussar i december.

    Våran flicka dör sen fem dagar innan förlossningen, läkaren hittar ingen direkt orsak till att hon dör utan plötslig spädbarnsdöd i magen.

    Nu har vi påbörjat utredning och de tar tester men tycker att allt tar sådan tid. Jag känner att jag har bråttom och vill skynda på, har nyligen fyllt 40 och det känns som min tid rinner iväg och sjukvården tar inte oron på alvar.

    I östergötland saknas privata kliniker och även till mödravården.


    Ängeldotter 6/9-18
Svar på tråden Ändrat från 1 till 2 år innan man kan få hjälp