• Peekaboo

Bli lärare eller lärarassistent?

Hej!

Jag har länge haft en dröm om att bli lärare i grundskolan, nu funderar jag på om det är dags att förverkliga den drömmen.

Jag har läst mycket om krisen i skolan, utarbetade lärare som inte har tid till planering och inte kan genomföra sina lektioner pga elever som stör ordningen i klassrummet. Jag drömmer om att lära ut, men samtidigt vill jag ha tiden till att skapa en nära kontakt med barnen, att de känner sig sedda. Vilket verkar omöjligt att hinna med.

Nu finns det en ny yrkestitel, lärarassistent. En roll som är tänkt att avlasta läraren med olika uppgifter vilket verkar vara rätt oklart vilka. Det är upp till skolorna själva att utforma tjänsten efter behoven som finns. Det kan vara att sköta frånvarorapportering, boka utflykter och utvecklingssamtal, kopiera och beställa läromedel. Men också att vara rastvakt, ordningsvakt vid lunch och omklädningsrum samt finnas till hjälp för eleverna i klassrummet.

Det är här jag är kluven. Vad ska man välja? Att utbilda sig i fyra år till grundskollärare där man får planera och undervisa men kanske inte får tiden att knyta band till sina elever, eller bli lärarassistent där man verkar ha mer tid till att se eleverna. Men samtidigt kanske står oftare vid kopiatorn än bredvid eleverna?

För att förtydliga med ett exempel,

Jag var på besök i en klass då sonen skulle byta skola inför flytt. Det var en mycket stökig klass där ett antal elever störde nåt otroligt mycket! Lärarna fixade inte att undervisa och samtidigt få eleverna till att sluta störa. Detta trots att det fanns en resurs i klassen. Det slutade med att hela lektionerna gick åt att be eleverna att sluta prata med varandra (de satt på spridda ställen i klassrummet men ignorerade de andra i klassrummet) att få dem att sitta på sin plats osv.. Det resulterade i att de andra eleverna blev sittande utan undervisning och utan hjälp. Det var speciellt en flicka som inte blev sedd och det gjorde så ont i mig att se det. På mattelektionen var det egen räkning, läraren la all sin tid på att tillrättavisa de stökiga eleverna, detsamma för resursen. Andra satt och pratade med varandra eller räknade utan problem, räckte de upp handen fick de hjälp tillslut men den här flickan satt och pillade med sina pennor och kom ingen vart, bad inte om hjälp och blev inte sedd av någon. Hon såg så fruktansvärt ledsen och ensam ut. Bara väntade på att dagen skulle ta slut. På rasten tydde hon till mig och spenderade den hellre med mig än med de andra barnen, så hon ville ju bli sedd. Hon visade mig hennes arbeten i klassrummet och gav mig en fin utklippt bild på en häst till mig då hon ville att jag skulle ha den. Det är de eleverna jag vill komma åt! Att se! Att låta dem växa!

Så nu till min fråga. Om jag utbildar mig till lärare, har jag tid att se dessa ensamma, blyga eleverna? Eller ligger allt mitt fokus på att hålla min planering i undervisningen och tillrättavisa de som syns och stör? Eller är chansen större att jag har tid till dem om jag blir lärarassistent? Eller är risken stor att jag hamnar vid kopiatorn och inte i klassrummet?

Jag är inte ute efter att bli elevassistent då jag vill ha tid till dem jag anser behöver det. Man ska inte behöva störa eller ha diagnos för att bli sedd. Förstår ni hur jag menar?

Ursäkta mitt långa och kanske aningen krångliga inlägg! ????

• Svar på tråden Bli lärare eller lärarassistent?
  • Erla

Speciallärare kanske skulle vara något för dig då? :) jag är lärare, och kan hålla med, lite, om att det alltid är stressigt. Visst ur du tid att knyta band med dina elever, men det är svårt att hinna se alla på alla lektioner. Man får se till att vara medveten om vilka elever som tar plats utan att de egentligen behöver hjälpen och vilka elever som behöver hjälpen, men inte ber om den. Jag brukar ta rundor i klassrummet under lektionerna gång, så att jag hinner prata med alla och höra hur det går. Minst en dag i veckan har jag haft kortare, enskilda möten och samtal med samtliga elever. Det hinner jag såklart inte på en och samma dag, men innan veckan är slut har jag fått en tydlig bild av hur mina elever upplever skolan och de arbetsområden vi håller på med. De får en chans att berätta om sina kunskaper.

Är du däremot speciallärare jobbar du för en mindre grupp elever, med specifika områden. Du behöver inte planera för en stor grupp utan får ofta träna mer intensivt med elevernas svårigheter. Då jobbar du i och för sig kanske inte med de elever som just är blyga och tillbakadragna, utan kanske mer med dem som behöver stöd på annat vis. Ett tips är att kolla upp olika yrkeskategorier och skugga dem under en vecka :) då får du se vad och hur de jobbar.

• Anonym (Speclärare)
    Erla skrev 2019-02-04 08:15:43 följande:

Speciallärare kanske skulle vara något för dig då? :) jag är lärare, och kan hålla med, lite, om att det alltid är stressigt. Visst ur du tid att knyta band med dina elever, men det är svårt att hinna se alla på alla lektioner. Man får se till att vara medveten om vilka elever som tar plats utan att de egentligen behöver hjälpen och vilka elever som behöver hjälpen, men inte ber om den. Jag brukar ta rundor i klassrummet under lektionerna gång, så att jag hinner prata med alla och höra hur det går. Minst en dag i veckan har jag haft kortare, enskilda möten och samtal med samtliga elever. Det hinner jag såklart inte på en och samma dag, men innan veckan är slut har jag fått en tydlig bild av hur mina elever upplever skolan och de arbetsområden vi håller på med. De får en chans att berätta om sina kunskaper.

Är du däremot speciallärare jobbar du för en mindre grupp elever, med specifika områden. Du behöver inte planera för en stor grupp utan får ofta träna mer intensivt med elevernas svårigheter. Då jobbar du i och för sig kanske inte med de elever som just är blyga och tillbakadragna, utan kanske mer med dem som behöver stöd på annat vis. Ett tips är att kolla upp olika yrkeskategorier och skugga dem under en vecka :) då får du se vad och hur de jobbar.

Jag håller med dig och spec. lärare behövs men ts bör veta att vägen till spec är lång. Först 4-5 år lärarutbildning, sedan några år på fältet för att sedan gå 3 år speciallärarutbildning.

Vilken lön vill du ha? Som lärarassistent så blir lönen nog rätt låg. Speclärare får över 40000 och vanliga lärare strax över 35000.
  • hammarhajen

Du har ju nästan svaret i ditt inlägg...

Lärarna struntar förmodligen inte alls i tysta flickan, men hinner helt enkelt inte. När det brinner måste man släcka bränderna, så krasst är det.

Men jag tror inte det spelar någon roll vilken roll du har i skolan. Hade du jobbat i klassen du besökte hade du också varit tvungen att hantera eleverna som stör och bråkar, oavsett om du vore assistent eller lärare. Som besökare varken kan eller får man gå in i sådana lägen, utan blir en extra person som kan ägna sig åt de som annars blir utan uppmärksamhet. 

Vill man hinna se barnen så mycket som möjligt skulle jag rekommendera fritids, där man har fler timmar i barngrupp och inte behöver ställa samma krav på barnen. Å andra sidan föredrar jag själv undervisning, är väldigt roligt  

• Erla
    Anonym (Speclärare) skrev 2019-02-04 08:22:03 följande:

Jag håller med dig och spec. lärare behövs men ts bör veta att vägen till spec är lång. Först 4-5 år lärarutbildning, sedan några år på fältet för att sedan gå 3 år speciallärarutbildning.

Vilken lön vill du ha? Som lärarassistent så blir lönen nog rätt låg. Speclärare får över 40000 och vanliga lärare strax över 35000.

Visst är det så att vägen dit är lång, men det kan ju vara värt det om det är ett yrke man skulle trivas med :) lönerna är ju lite beroende på vart i landet man jobbar, men speciallärare har betydligt högre lön även här och de behövs, precis som klasslärare behövs. Så oavsett vad du väljer ts, så lär det ju finnas jobb :)
  • AndreaBD

Något som man också bör tänka på: Det kan se väldigt olika ut på olika skolor. Det som du har sett låter ganska extremt. Det är inte riktigt så illa överallt.

En annan sak är att det inte anställs så värst många lärarassistenter. Så det är definitivt lättare att få jobb som lärare.

• Anonym (Lärare)

Läraren ignorerade med stor sannolikhet inte den tysta flickan.
    Snarare så att läraren tvingades lägga fokus på de högljudda & stökiga eleverna.
    Många tysta och duktiga elever får inte hjälp, stöd, extra utveckling eftersom störiga elever kräver enorma resurser. Oftast diagnostyngda elever som idag till vilket pris som helst ska integreras i "vanliga" klasser. Förr lyftes dessa elever bort från ordinarie klass vilket skapade en lugnare arbetsro.

Om du utbildar dig till lärare så kommer du se de tysta. De introverta. De ensamma. De högpresterande. De som vill lära sig. Men en annan kategori elever kommer med stor sannolikhet stjäla mycket av din tid.

/Lärare i 20 år. 

• Anonym (läraren)

Jag är lärare och jag ska ge dig ett väldigt bra tips. Välj något annat yrke. Det är inte värt att ha ångest över att gå till jobbet varje dag. Jag letar frekvent efter ett nytt jobb, likt många andra utbildade lärare gör. Det finns även de som är villiga att gå ner i lön för att slippa yrket.

Visst, jag ska inte ljuga. Det har funnits stunder då jag gillat yrket. Då jag faktiskt kunnat fört en diskussion med eleverna om de ämnen som intresserar mig. Jag är utbildad lärare i historia och religion. Det har även funnits dagar då jag velat skjuta mig själv i huvudet. När merparten av tiden går ut på att lösa konflikter eller få tyst på högljudda ungar.

• tankfull
    Anonym (läraren) skrev 2019-02-04 13:39:08 följande:

Jag är lärare och jag ska ge dig ett väldigt bra tips. Välj något annat yrke. Det är inte värt att ha ångest över att gå till jobbet varje dag. Jag letar frekvent efter ett nytt jobb, likt många andra utbildade lärare gör. Det finns även de som är villiga att gå ner i lön för att slippa yrket.

Visst, jag ska inte ljuga. Det har funnits stunder då jag gillat yrket. Då jag faktiskt kunnat fört en diskussion med eleverna om de ämnen som intresserar mig. Jag är utbildad lärare i historia och religion. Det har även funnits dagar då jag velat skjuta mig själv i huvudet. När merparten av tiden går ut på att lösa konflikter eller få tyst på högljudda ungar.

Fast det där tycker jag är onödigt sagt. Låt oss ta vara på dem som kommer in med nya friska tag och peppa dem istället! Ingenting kommer att bli bättre av att ingen vill bli lärare och att lärare avskräcker andra. Du kanske inte passar som lärare bara för att du är intresserad av historia och religion, du måste kunna hantera barnen och själva lärandet på ett bra sätt, men en del passar utmärkt och har förmågan att få bättre arbetsmiljö i klassrummet. Det beror ju faktiskt på var man jobbar också. Jag tycker att de som arbetar som lärare idag är riktiga hjältar.
  • Erla
    tankfull skrev 2019-02-05 08:55:10 följande:

Fast det där tycker jag är onödigt sagt. Låt oss ta vara på dem som kommer in med nya friska tag och peppa dem istället! Ingenting kommer att bli bättre av att ingen vill bli lärare och att lärare avskräcker andra. Du kanske inte passar som lärare bara för att du är intresserad av historia och religion, du måste kunna hantera barnen och själva lärandet på ett bra sätt, men en del passar utmärkt och har förmågan att få bättre arbetsmiljö i klassrummet. Det beror ju faktiskt på var man jobbar också. Jag tycker att de som arbetar som lärare idag är riktiga hjältar.

Håller med. Hade kontakt med flera lärare under min utbildning och några av dem avrådde starkt från att fortsätta utbildningen, för att de tyckte att det var alldeles för tungt, jobbigt och inte värt det. Jag satsade ändå och tycker absolut att jag gjorde rätt val. Tyckte däremot att det var fruktansvärt tråkigt att dessa lärare jobbade kvar inom ett yrke som de inte alls trivdes med. De kunde heller inte konkret beskriva vilka fördelar och nackdelar som fanns med yrket utan avrådde helt enkelt helt ifrån att ens tänka tanken.
  • Anonym (läraren)
    tankfull skrev 2019-02-05 08:55:10 följande:
    Fast det där tycker jag är onödigt sagt. 1. Låt oss ta vara på dem som kommer in med nya friska tag och peppa dem istället! Ingenting kommer att bli bättre av att ingen vill bli lärare och att lärare avskräcker andra. 2 Du kanske inte passar som lärare bara för att du är intresserad av historia och religion, 3.du måste kunna hantera barnen och själva lärandet på ett bra sätt, men en del passar utmärkt och har förmågan att få bättre arbetsmiljö i klassrummet. Det beror ju faktiskt på var man jobbar också. 4. Jag tycker att de som arbetar som lärare idag är riktiga hjältar.
    1. Visst, man bör uppmuntra folk till att bli lärare framförallt när vi står inför en lärarkris. jag tycker dock att det är viktigt att man får se alla perspektiv av lärarutbildningen.

Enligt denna artikeln överväger 6/10 lärare att sluta sina jobb.

www.lararforbundet.se/artiklar/6-av-10-larare-overvager-att-lamna-lararyrket

Det är alltså fler som inte vill jobba kvar än vad som vill jobba kvar. Det är en oerhörd press att vara lärare, man måste tampas med stökiga elever, gnälliga föräldrar och till råga på det har man en rejält pissig lön i förhållande till sin utbildningstid.

Dessutom är psykisk ohälsa ett ökande problem bland lärare.

skolvarlden.se/artiklar/psykisk-ohalsa-bakom-sjukskrivningar-larare

2. Där har du helt rätt, många som utbildar sig till lärare är personer som kanske inte vill arbeta som det, utan det är personer som inte vet vad de vill göra med sina liv och istället hoppar på en universitetsutbildning utan att riktigt reflektera över det. Jag var nog inte den mest lämpade för läraryrket när jag läste, men jag var inte den minst lämpade heller. 

3. Jag tror att jag är betydligt bättre än gemene läraren att håla ordning i klassrummet. Jag kan vara väldigt auktoritär om jag vill, problemet är det att man orkar inte. Det tär ordentligt på psyket att alltid behöva ta en konflikt och det tär på psyket om man inte tar en konflikt. Man mår dåligt av att se elever beté sig som svin och man mår dåligt av att behöva ständigt ta konflikter. I alla fall så är det för mig.

4. Det tycker jag också. Det är ett av de mest psykiskt påfrestande yrkena och det är väldigt dåligt betalt i förhållande till utbildningstid. En gymnasielärare har ungefär lika lång utbildningstid som ingenjörer och advokater, men tjänar ungefär hälften av vad de gör.

Om TS väljer att utbilda sig till lärare så är det hans/hennes val, men jag tycker det är viktigt att man får se baksidan av yrket. Jag önskar själv att jag såg det innan jag började.
    Erla skrev 2019-02-05 13:33:12 följande:
    Håller med. Hade kontakt med flera lärare under min utbildning och några av dem avrådde starkt från att fortsätta utbildningen, för att de tyckte att det var alldeles för tungt, jobbigt och inte värt det. Jag satsade ändå och tycker absolut att jag gjorde rätt val. 1.Tyckte däremot att det var fruktansvärt tråkigt att dessa lärare jobbade kvar inom ett yrke som de inte alls trivdes med. 2. De kunde heller inte konkret beskriva vilka fördelar och nackdelar som fanns med yrket utan avrådde helt enkelt helt ifrån att ens tänka tanken.
    1. Det är inte jättelätt att bara byta jobb. Man har lån att betala tillbaks, amorteringar att betala etc. Det kan dessutom bli svårt att få ett jobb med samma lön, många vill nog inte ställa sig i kassan på McDonalds och tjäna 10.000:- mindre i månaden.

2. Jag skulle kunna skriva en hel novell om nackdelarna med läraryrket, men det är ingenting som jag känner för. Det finns dock en massa insändare av lärare och tv-repotage om läraryrket som beskriver lärarnas arbetssituation. Jag länkar några.

Kan även tillägga att det finns delar med läraryrket som är fantastiska. Under min VFU var jag på ett väldigt bra gymnasium. Där satt eleverna knäpptysta och var villiga att lära sig. Sådana skolor är mer undantag än regel dock-

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=7037653

skolvarlden.se/artiklar/arbetsmiljon-orsak-att-valja-bort-lararyrket
    www.aftonbladet.se/debatt/a/e14yXl/det-racker-nu--jag-slutar-som-larare
    www.expressen.se/gt/lararens-protest-slutar-inte-ratt-mot-mina-elever/
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/gP0kL1/lararen-anna-karin-slutar-hemskt-hur-elever-beter-sig
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (läraren) skrev 2019-02-05 15:20:59 följande:
    1. Visst, man bör uppmuntra folk till att bli lärare framförallt när vi står inför en lärarkris. jag tycker dock att det är viktigt att man får se alla perspektiv av lärarutbildningen.

Enligt denna artikeln överväger 6/10 lärare att sluta sina jobb.

www.lararforbundet.se/artiklar/6-av-10-larare-overvager-att-lamna-lararyrket

Det är alltså fler som inte vill jobba kvar än vad som vill jobba kvar. Det är en oerhörd press att vara lärare, man måste tampas med stökiga elever, gnälliga föräldrar och till råga på det har man en rejält pissig lön i förhållande till sin utbildningstid.

Dessutom är psykisk ohälsa ett ökande problem bland lärare.

skolvarlden.se/artiklar/psykisk-ohalsa-bakom-sjukskrivningar-larare

2. Där har du helt rätt, många som utbildar sig till lärare är personer som kanske inte vill arbeta som det, utan det är personer som inte vet vad de vill göra med sina liv och istället hoppar på en universitetsutbildning utan att riktigt reflektera över det. Jag var nog inte den mest lämpade för läraryrket när jag läste, men jag var inte den minst lämpade heller. 

3. Jag tror att jag är betydligt bättre än gemene läraren att håla ordning i klassrummet. Jag kan vara väldigt auktoritär om jag vill, problemet är det att man orkar inte. Det tär ordentligt på psyket att alltid behöva ta en konflikt och det tär på psyket om man inte tar en konflikt. Man mår dåligt av att se elever beté sig som svin och man mår dåligt av att behöva ständigt ta konflikter. I alla fall så är det för mig.

4. Det tycker jag också. Det är ett av de mest psykiskt påfrestande yrkena och det är väldigt dåligt betalt i förhållande till utbildningstid. En gymnasielärare har ungefär lika lång utbildningstid som ingenjörer och advokater, men tjänar ungefär hälften av vad de gör.

Om TS väljer att utbilda sig till lärare så är det hans/hennes val, men jag tycker det är viktigt att man får se baksidan av yrket. Jag önskar själv att jag såg det innan jag började.
    Erla skrev 2019-02-05 13:33:12 följande:
    Håller med. Hade kontakt med flera lärare under min utbildning och några av dem avrådde starkt från att fortsätta utbildningen, för att de tyckte att det var alldeles för tungt, jobbigt och inte värt det. Jag satsade ändå och tycker absolut att jag gjorde rätt val. 1.Tyckte däremot att det var fruktansvärt tråkigt att dessa lärare jobbade kvar inom ett yrke som de inte alls trivdes med. 2. De kunde heller inte konkret beskriva vilka fördelar och nackdelar som fanns med yrket utan avrådde helt enkelt helt ifrån att ens tänka tanken.
    1. Det är inte jättelätt att bara byta jobb. Man har lån att betala tillbaks, amorteringar att betala etc. Det kan dessutom bli svårt att få ett jobb med samma lön, många vill nog inte ställa sig i kassan på McDonalds och tjäna 10.000:- mindre i månaden.

2. Jag skulle kunna skriva en hel novell om nackdelarna med läraryrket, men det är ingenting som jag känner för. Det finns dock en massa insändare av lärare och tv-repotage om läraryrket som beskriver lärarnas arbetssituation. Jag länkar några.

Kan även tillägga att det finns delar med läraryrket som är fantastiska. Under min VFU var jag på ett väldigt bra gymnasium. Där satt eleverna knäpptysta och var villiga att lära sig. Sådana skolor är mer undantag än regel dock-

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=7037653

skolvarlden.se/artiklar/arbetsmiljon-orsak-att-valja-bort-lararyrket
    www.aftonbladet.se/debatt/a/e14yXl/det-racker-nu--jag-slutar-som-larare
    www.expressen.se/gt/lararens-protest-slutar-inte-ratt-mot-mina-elever/
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/gP0kL1/lararen-anna-karin-slutar-hemskt-hur-elever-beter-sig
    mycket bra svar! Punkt 3 var det som fick mig att bli sjukskriven i 1 år. 
  • Anonym (FranskHotdog)

Så trots alla problem du ser så vill du fortfarande bli lärare? Imponerande (Inte menat som sarkasm). Jag önskar att jag hade sett fler klasser innan jag gav mig in på att bli lärare, det var först under min praktik jag insåg att jag inte ska arbeta med detta, jag hoppas att jag aldrig behöver vara i ett grundskole/gymnasieklassrum någonsin igen faktiskt. Upplevde den tid jag spenderade på att läsa till lärare som väldigt bortkastad (för mig).

Med det sagt, är du rätt person som verkligen brinner för att lära ut och hjälpa elever så behövs du verkligen, då tycker jag verkligen du ska satsa fullt ut, bli lärare. Se till att ha koll på vilka ämnen det finns jobb inom och som du är bra på att lära ut, om jag förstått rätt är det i Matte och NO-ämnen störst behov finns. Man vet aldrig när en skola börja spara in på extrapersonal som lärarassisten, men en lärare kommer alltid behövas.

• tankfull

Jag är själv lärare och är mycket medveten om hur tufft det kan vara. Visst ska man vara medveten om vad man ger sig in på och det gör man bäst genom praktikperioderna (som kunde varit något längre) men du lyfter bara fram allt det jobbiga och så negativt är det inte, åtminstone inte om man har vad som krävs och gillar att umgås med barn eller ungdomar. Det krävs att lärarna får mycket pepp, mycket uppskattning och mycket stöd från föräldrar istället för en massa skuldbeläggande. Om vi alla med gemensamma krafter uppfostrar barnen och stöttar lärarna, inte minst med höjda löner och fler assistenter, då tror jag att läraryrket kan vara ett mycket trevligt jobb! Att människor hoppar på fel utbildning är synd, men att alla lärare som arbetar nu försöker avskräcka andra att bli lärare gör ju bara situationen ännu värre för dem själva och för hela samhället. Tacka istället alla dem som kämpar, stötta, försök se det positiva i jobbet och även om en och annan hoppar av så ju fler vi är som försöker desto fler stöttar även varandra. Och jag tror att det kommer att förändras snart. Det är nödvändigt att Sveriges politiker förbättrar skolan på flera sätt och jag tror att det kommer att ske.

• Anonym (läraren)
    tankfull skrev 2019-02-05 18:17:20 följande:

Jag är själv lärare och är mycket medveten om hur tufft det kan vara. Visst ska man vara medveten om vad man ger sig in på och det gör man bäst genom praktikperioderna (som kunde varit något längre) men du lyfter bara fram allt det jobbiga och så negativt är det inte, åtminstone inte om man har vad som krävs och gillar att umgås med barn eller ungdomar. Det krävs att lärarna får mycket pepp, mycket uppskattning och mycket stöd från föräldrar istället för en massa skuldbeläggande. Om vi alla med gemensamma krafter uppfostrar barnen och stöttar lärarna, inte minst med höjda löner och fler assistenter, då tror jag att läraryrket kan vara ett mycket trevligt jobb! Att människor hoppar på fel utbildning är synd, men att alla lärare som arbetar nu försöker avskräcka andra att bli lärare gör ju bara situationen ännu värre för dem själva och för hela samhället. Tacka istället alla dem som kämpar, stötta, försök se det positiva i jobbet och även om en och annan hoppar av så ju fler vi är som försöker desto fler stöttar även varandra. Och jag tror att det kommer att förändras snart. Det är nödvändigt att Sveriges politiker förbättrar skolan på flera sätt och jag tror att det kommer att ske.

Jag kan bara svara för mig själv och det enda jag kan säga är att hade jag haft möjligheten att åka tillbaks i tiden så skulle jag aldrig ansökt till lärarprogrammet. Jag vet att det finns de som stormtrivs med yrket och de som inte klarar av det. Jag är en av dem som inte klarar av det och jag kommer lämna yrket inom kort.

Jag är inte negativ - jag är realistisk. Det är väldigt många lärare som sjukskriver sig eller lämnar yrket. Det är något som jag tycker TS förtjänar att veta innan hen söker till utbildningen.

När du skriver så negativt är det inte, så svarar jag med både ett ja och ett nej. Jag har jobbat på flertal olika skolor i olika kommuner. Det finns skolor jag gillade att vara på och det finns skolor jag var likgiltig inför och det fanns skolor där total anarki rådde. (Ja, jag överdriver, men ni förstår min poäng.) Av egen erfarenhet skulle jag säga att små städer är bättre än storstäder. Som det nämndes i länken till Sverges radio jag postade är Stockholm, Göteborg och Malmö de tre städer där flest lärare säger upp sig. Inte bara till antal utan även procentuellt.

När du skriver att skolan kommer förändras snart. Jag är tveksam. Både Jan Björklund och Gustav Fridolin gjorde dåliga jobb utbildningsministrar och jag tvivlar på att den nuvarande kommer styra upp soppan. Jag tvivlar på det, men jag hoppas.

Det råd jag kan ge till TS är att om du har råd/tid kan du använda ett år av utbildningen för att prova om det är något för dig, men om det inte passar så hoppa av. Annars kommer du ställa dig bland de andra som gnäller över att de gjorde fel yrkesval.
  • hammarhajen
    tankfull skrev 2019-02-05 18:17:20 följande:

Bra skrivet!
  • tankfull
    Anonym (läraren) skrev 2019-02-05 18:57:32 följande:
    Jag kan bara svara för mig själv och det enda jag kan säga är att hade jag haft möjligheten att åka tillbaks i tiden så skulle jag aldrig ansökt till lärarprogrammet. Jag vet att det finns de som stormtrivs med yrket och de som inte klarar av det. Jag är en av dem som inte klarar av det och jag kommer lämna yrket inom kort.

Jag är inte negativ - jag är realistisk. Det är väldigt många lärare som sjukskriver sig eller lämnar yrket. Det är något som jag tycker TS förtjänar att veta innan hen söker till utbildningen.

När du skriver så negativt är det inte, så svarar jag med både ett ja och ett nej. Jag har jobbat på flertal olika skolor i olika kommuner. Det finns skolor jag gillade att vara på och det finns skolor jag var likgiltig inför och det fanns skolor där total anarki rådde. (Ja, jag överdriver, men ni förstår min poäng.) Av egen erfarenhet skulle jag säga att små städer är bättre än storstäder. Som det nämndes i länken till Sverges radio jag postade är Stockholm, Göteborg och Malmö de tre städer där flest lärare säger upp sig. Inte bara till antal utan även procentuellt.

När du skriver att skolan kommer förändras snart. Jag är tveksam. Både Jan Björklund och Gustav Fridolin gjorde dåliga jobb utbildningsministrar och jag tvivlar på att den nuvarande kommer styra upp soppan. Jag tvivlar på det, men jag hoppas.

Det råd jag kan ge till TS är att om du har råd/tid kan du använda ett år av utbildningen för att prova om det är något för dig, men om det inte passar så hoppa av. Annars kommer du ställa dig bland de andra som gnäller över att de gjorde fel yrkesval.
    Okej, det har framgått att du är negativt inställd. 
Svar på tråden Bli lärare eller lärarassistent?