• Ko2pa

    Ta körkortet

    Hej!
    Jag har tänkt ta körkortet genom att endast köra via trafikskola (manuell) för min pappa vill att jag tar automat men det vill inte jag och har några frågor till er som har körkort.
    Hur länge tog det för er att ta körkort? tog ni manuell eller automat?
    Har ni några tips angående teorin?
    Hur mycket körde ni på trafikskola?

  • Svar på tråden Ta körkortet
  • Anonym (qwerty)

    Jag körde endast på trafikskola.
    Började i mars, klarade uppkörningen sista maj.

    Kommer inte ihåg hur många lektioner jag tog, men typ 25st kanske?
    För teorin gäller samma sak som praktiken - mängdträning och nöta, nöta, nöta, nöta.

    Tog för manuell

  • Ko2pa
    Anonym (qwerty) skrev 2019-02-04 14:06:12 följande:

    Jag körde endast på trafikskola.
    Började i mars, klarade uppkörningen sista maj.

    Kommer inte ihåg hur många lektioner jag tog, men typ 25st kanske?
    För teorin gäller samma sak som praktiken - mängdträning och nöta, nöta, nöta, nöta.

    Tog för manuell


    Okej, jag är sån som har svårt att börja med saker men tänkte börja nästa vecka med körkortet och bara köra på trafikskola för vill både ha manuell och automat så man kan köra båda! körde du typ 3-4 gånger per vecka något sånt?
  • Anonym (qwerty)
    Ko2pa skrev 2019-02-04 14:11:20 följande:
    Okej, jag är sån som har svårt att börja med saker men tänkte börja nästa vecka med körkortet och bara köra på trafikskola för vill både ha manuell och automat så man kan köra båda! körde du typ 3-4 gånger per vecka något sånt?
    Jag kommer faktiskt inte ihåg. Det var nog lite olika, någon vecka en gång, andra tre. 4 lektioner på en vecka kom jag nog aldrig upp i, jag hade ett heltidsjobb att sköta också.
  • Ko2pa
    Anonym (qwerty) skrev 2019-02-04 14:57:51 följande:
    Jag kommer faktiskt inte ihåg. Det var nog lite olika, någon vecka en gång, andra tre. 4 lektioner på en vecka kom jag nog aldrig upp i, jag hade ett heltidsjobb att sköta också.
    Har aldrig kört manuell bara lite automat är lite nervös men det är väl alla första gången =)
  • Anonym (Anonymm)

    Ett halvår tror jag det tog max, körde enbart på körskola och det kostade ca 22 000 kr. Värt det helt klart. Tror man lär sig bättre genom skola med. Blir inte rörigt när man är ny och bilen man kör med kan läraren bromsa om man gör fel någon gång. Eller hjälpa en. För det är inte så lätt alltid. Pluggade mycket teori i boken men även frågor på Internet.

  • Anonym (Anonymm)

    Tog manuell med förresten. Gick bra förutom läraren raggade på mig

  • Ko2pa
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-02-04 15:05:59 följande:

    Ett halvår tror jag det tog max, körde enbart på körskola och det kostade ca 22 000 kr. Värt det helt klart. Tror man lär sig bättre genom skola med. Blir inte rörigt när man är ny och bilen man kör med kan läraren bromsa om man gör fel någon gång. Eller hjälpa en. För det är inte så lätt alltid. Pluggade mycket teori i boken men även frågor på Internet.


    Hur var teorin för dig svår? frustrerande? 
  • Anonym (Anonymm)
    Ko2pa skrev 2019-02-04 15:24:44 följande:

    Hur var teorin för dig svår? frustrerande? 


    Nej jag tyckte det var rätt lätt. Det som var svårt var väl det där med vikterna hit och dit.
  • Ko2pa
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-02-04 15:53:21 följande:
    Nej jag tyckte det var rätt lätt. Det som var svårt var väl det där med vikterna hit och dit.
    Okej, själv är man 21 år och har inget körkort ännu men men ska iallafall börja nu och se vart jag hamnar förhoppningsvis med ett körkort i handen =)
  • RebeckaM

    Jag körde i cirka ett halvår innan det blev uppkörning. Jag tog en kurs på körskolan, tror det var omkring 12 lektioner och då ingick teori. Men jag hade också kört en hel del moped innan. Det kanske hjälpte. Om du redan kör fordon som elmoped eller är van vid att cykla i trafik och har lärt dig reglerna så kanske du inte behöver lika mycket teori.
    Sedan så är det väl det där med att du kanske måste göra om det. Då är mitt tips att du bokar in så snart du kan och inte väntar för länge. Det är smart att göra det hela på ett intensivt sätt för att inte glömma bort. Särskilt vad gäller teoriprovet!


    Rebecka är en erfaren webbskribent - artikelskribenten.se
Svar på tråden Ta körkortet