• Ko2pa

Ta körkortet

Hej!
    Jag har tänkt ta körkortet genom att endast köra via trafikskola (manuell) för min pappa vill att jag tar automat men det vill inte jag och har några frågor till er som har körkort.
    Hur länge tog det för er att ta körkort? tog ni manuell eller automat?
    Har ni några tips angående teorin?
    Hur mycket körde ni på trafikskola?

• Svar på tråden Ta körkortet
  • Ko2pa
    Mackan1978 skrev 2019-02-06 08:43:47 följande:

Jag tog för automat först, sedan när jag tog C kortet så körde jag upp med manuell och läste därmed upp för manuellt även på B kortet.

Det är mkt lättare att köra upp med automat. Men du blir väldigt begränsad.

Precis hur jag tänker man blir väldigt begränsad jag vill ju kunna köra båda.
  • Ko2pa
    Kjell2 skrev 2019-02-06 08:54:54 följande:
    Om möjligt ta för manuell. Du blir begränsad annars. Så mycket svårare är det inte.

Hur många lektioner du behöver hänger på hur mycket du kan övningsköra privat parallellt. Med mycket egen övningskörning behövs färre lektioner.
    Ska köra bara på trafikskola för att pappa vill att jag tar automat men det vill inte jag.
  • Mackan1978

Det är klokt att ta för manuell.

Skulle du få jättesvårt med att växla så är det ju en annan sak. Bättre med ett automat kort än inget alls. Det går ju att ta för manuell om man vill senare.

Men det är inget jag rekommenderar förren du har försökt med manuell först.

• Ko2pa
    Mackan1978 skrev 2019-02-06 14:13:33 följande:

Det är klokt att ta för manuell.

Skulle du få jättesvårt med att växla så är det ju en annan sak. Bättre med ett automat kort än inget alls. Det går ju att ta för manuell om man vill senare.

Men det är inget jag rekommenderar förren du har försökt med manuell först.

Tror detta med växlingen inte kommer vara något problem för mig.. men men det återstår och se ska köra nästa vecka på trafikskola =)
  • Mackan1978

Det tror inte jag heller. Jag hade problem pga växlingen tog för mycket fokus från trafiken. Men det kan bero på att jag var 36år när jag tog mitt B kort. Dessutom har jag koncentrationssvårigheter. Så när jag satte mig i en automatväxlad bil så var det rena drömmen haha.

• Anonym (L)

Jag tog mitt körkort när jag varit 18 i två månader, tog uppkörningen på tredje försöket eftersom jag var så satans nervös och gjorde små misstag (ett anser jag dock än idag inte var mitt fel, men det är ju trafikinspektörens bedömning som gäller). Hade stora möjligheter att övningsköra och gjorde det både privat och på körskola i ca 11 månaders tid. Tror jag tog ca 25 lektioner, (20 som jag köpte från början sen "lurades" jag på fem till efter kuggad uppkörning). 

Tog körkort för manuell bil men kör automat idag. Skulle rekommendera att ta för manuell bil ändå. För arbetets skull är det bra att ha manuell körkort eftersom många tjänstebilar är manuella, och du kan köra automat på ett sånt kort men tvärt om går inte. 

Gjorde teoriprov på skolans datorer, läste i böckerna och gjorde prov på nätet. Har alltid haft lätt att lära, så teoriprovet klarade jag på första försöket.

Ta tid för körkortet, avsätt en tid i veckan för att plugga (om du har lätt för att bli distraherad så gör det på körskolan eller på ett offentligt bibliotek eller annat ställe där du helt plötsligt inte får för dig något annat), försök köra med någon du känner så mycket som möjligt så du inte ödslar lektioner på "basic" saker som typ dragläge och att parkera.

• Ko2pa
    Anonym (L) skrev 2019-02-06 15:23:51 följande:

Jag tog mitt körkort när jag varit 18 i två månader, tog uppkörningen på tredje försöket eftersom jag var så satans nervös och gjorde små misstag (ett anser jag dock än idag inte var mitt fel, men det är ju trafikinspektörens bedömning som gäller). Hade stora möjligheter att övningsköra och gjorde det både privat och på körskola i ca 11 månaders tid. Tror jag tog ca 25 lektioner, (20 som jag köpte från början sen "lurades" jag på fem till efter kuggad uppkörning). 

Tog körkort för manuell bil men kör automat idag. Skulle rekommendera att ta för manuell bil ändå. För arbetets skull är det bra att ha manuell körkort eftersom många tjänstebilar är manuella, och du kan köra automat på ett sånt kort men tvärt om går inte. 

Gjorde teoriprov på skolans datorer, läste i böckerna och gjorde prov på nätet. Har alltid haft lätt att lära, så teoriprovet klarade jag på första försöket.

Ta tid för körkortet, avsätt en tid i veckan för att plugga (om du har lätt för att bli distraherad så gör det på körskolan eller på ett offentligt bibliotek eller annat ställe där du helt plötsligt inte får för dig något annat), försök köra med någon du känner så mycket som möjligt så du inte ödslar lektioner på "basic" saker som typ dragläge och att parkera.

Gött! Jag tränar teori varje dag är det smart eller ska jag låta bli någon dag? ska bara köra på trafikskola kommer säkert bli massa körningar där 30-40 körningar sen nog 3-4 körningar i veckan.
  • Ko2pa
    Anonym (qwerty) skrev 2019-02-04 14:06:12 följande:

Jag körde endast på trafikskola.
    Började i mars, klarade uppkörningen sista maj.

Kommer inte ihåg hur många lektioner jag tog, men typ 25st kanske?
    För teorin gäller samma sak som praktiken - mängdträning och nöta, nöta, nöta, nöta.

Tog för manuell

RebeckaM skrev 2019-02-04 16:19:18 följande:

Jag körde i cirka ett halvår innan det blev uppkörning. Jag tog en kurs på körskolan, tror det var omkring 12 lektioner och då ingick teori. Men jag hade också kört en hel del moped innan. Det kanske hjälpte. Om du redan kör fordon som elmoped eller är van vid att cykla i trafik och har lärt dig reglerna så kanske du inte behöver lika mycket teori.
    Sedan så är det väl det där med att du kanske måste göra om det. Då är mitt tips att du bokar in så snart du kan och inte väntar för länge. Det är smart att göra det hela på ett intensivt sätt för att inte glömma bort. Särskilt vad gäller teoriprovet!

Nu har jag kört första gången på trafikskola det gick bra 1 motor stopp och glömde kolla backspegeln osv några gånger. Nästa gång ska vi köra på ett annat ställe då jag ska öva ha i 3ans växel... växlingen verkar inte vara nå problem för mig klarade det bra tyckte jag =)

• Anonym (Jess)

Håller inte med om att man blir ?väldigt begränsad? med körkort för automat. Tror det mest är äldre personer som inte hängt med på att de flesta bilar idag är automat som tänker så. Till och med körskolorna rekommenderar att ta för automat just för att det går så mycket fortare och de flesta bilar ändå är automatväxlade idag. Jag tog mitt för ungefär 3 år sedan. Det gick superfort. Jag kör varje dag och exakt noll gånger har jag känt att jag borde tagit körkort för manuell bil. Känner inte ens någon som har en manuell bil. Dock rekommenderat jag att du kör privat också, annars blir det väldigt många körlektioner för att få mängdträningen.

Svar på tråden Ta körkortet