• Ko2pa

Ta körkortet

Hej!
    Jag har tänkt ta körkortet genom att endast köra via trafikskola (manuell) för min pappa vill att jag tar automat men det vill inte jag och har några frågor till er som har körkort.
    Hur länge tog det för er att ta körkort? tog ni manuell eller automat?
    Har ni några tips angående teorin?
    Hur mycket körde ni på trafikskola?

• Svar på tråden Ta körkortet
  • Anonym (Anonymm)
    Ko2pa skrev 2019-02-04 15:56:58 följande:

Okej, själv är man 21 år och har inget körkort ännu men men ska iallafall börja nu och se vart jag hamnar förhoppningsvis med ett körkort i handen =)

Var 20 när jag tog mitt. Det fixar du nog.
  • Ko2pa
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-02-04 17:49:56 följande:
    Var 20 när jag tog mitt. Det fixar du nog.
    Jarå önska mig lycka till :)
  • knivskrik

Allt som allt tog det ungefär ett år för mig. Läste teorikursen höst/vinter och sen dröjde det tills april innan jag började med körlektionerna. Hade ett litet uppehåll med lektionerna över sommaren (vilket var väldigt bra, övningskörde då med pappa och kände hur kunskaperna från våren verkligen sjönk in), och hade sedan uppkörning i oktober. Tog totalt 18 lektioner och körde bara lite med pappa, för att mina föräldrar tyckte att det var bättre att jag lärde mig av skolan än tog efter de ovanor de lagt till sig med :) Jag tog manuell och uppmuntrar alla som kan att göra det, bättre att ha alla möjligheter tänker jag.

Vad gäller teorin så nötte jag kapitel för kapitel i teori- och övningsbok, gjorde testerna på elevcentralen och dessutom köpte jag Trafikskolan Teo som jag satt med hemma vid min dator och övade med, främst vägmärken. Så det är mitt främsta tips, nöta. Jag hade dessutom turen att ha en helt fantastisk trafiklärare och vi diskuterade ofta teori under körlektionerna, jag minns många tillfällen då jag sagt något och känt hur förståelsen verkligen "klickat till". 

Through the darkness of future's past, the magician longs to see. One chants out between two worlds... Fire... walk with me!
  • Ko2pa
    knivskrik skrev 2019-02-05 10:44:50 följande:

Allt som allt tog det ungefär ett år för mig. Läste teorikursen höst/vinter och sen dröjde det tills april innan jag började med körlektionerna. Hade ett litet uppehåll med lektionerna över sommaren (vilket var väldigt bra, övningskörde då med pappa och kände hur kunskaperna från våren verkligen sjönk in), och hade sedan uppkörning i oktober. Tog totalt 18 lektioner och körde bara lite med pappa, för att mina föräldrar tyckte att det var bättre att jag lärde mig av skolan än tog efter de ovanor de lagt till sig med :) Jag tog manuell och uppmuntrar alla som kan att göra det, bättre att ha alla möjligheter tänker jag.

Vad gäller teorin så nötte jag kapitel för kapitel i teori- och övningsbok, gjorde testerna på elevcentralen och dessutom köpte jag Trafikskolan Teo som jag satt med hemma vid min dator och övade med, främst vägmärken. Så det är mitt främsta tips, nöta. Jag hade dessutom turen att ha en helt fantastisk trafiklärare och vi diskuterade ofta teori under körlektionerna, jag minns många tillfällen då jag sagt något och känt hur förståelsen verkligen "klickat till". 

Gött! tränar teori men det vill som inte fastna i skallen.
  • knivskrik
    Ko2pa skrev 2019-02-05 18:01:46 följande:
    Gött! tränar teori men det vill som inte fastna i skallen.
    Det blir lätt ganska abstrakt, man behöver få se det i praktiken också tyckte jag. Lycka till! :) 
    Through the darkness of future's past, the magician longs to see. One chants out between two worlds... Fire... walk with me!
  • Mackan1978

Jag tog för automat först, sedan när jag tog C kortet så körde jag upp med manuell och läste därmed upp för manuellt även på B kortet.

Det är mkt lättare att köra upp med automat. Men du blir väldigt begränsad.

• Anonym (Automat)

Jag har vanligt körkort, dvs även för manuell och har haft det i 25 år. För några år sedan sålde jag bilen och hyr nu bil när jag behöver bil. Det är alltid automat.

Så jag tänker gå mot strömmen här:

Skulle aldrig vilja gå tillbaka till manuell. Automat är helt fantastiskt. Finns faktiskt ingen anledning till att inte bara skaffa körkort för automatväxlad. Utbudet idag är stort. Du blir inte speciellt begränsad.

• Kjell2
    Ko2pa skrev 2019-02-04 13:26:11 följande:

Hej!
    Jag har tänkt ta körkortet genom att endast köra via trafikskola (manuell) för min pappa vill att jag tar automat men det vill inte jag och har några frågor till er som har körkort.
    Hur länge tog det för er att ta körkort? tog ni manuell eller automat?
    Har ni några tips angående teorin?
    Hur mycket körde ni på trafikskola?

Om möjligt ta för manuell. Du blir begränsad annars. Så mycket svårare är det inte.

Hur många lektioner du behöver hänger på hur mycket du kan övningsköra privat parallellt. Med mycket egen övningskörning behövs färre lektioner.

• Ko2pa
    knivskrik skrev 2019-02-06 08:39:23 följande:
    Det blir lätt ganska abstrakt, man behöver få se det i praktiken också tyckte jag. Lycka till! :) 
    precis =)
Svar på tråden Ta körkortet