• Deeelicious

Ni som bor i radhus eller villa, på vilket sätt värmer ni upp det?

Ni som bor i radhus eller villa, vad har ni valt för värme till ert hus och varför? Vad är billigast och bäst? För och nackdelar?

• Svar på tråden Ni som bor i radhus eller villa, på vilket sätt värmer ni upp det?
  • OlgaElvira

Bergvärme. Dyr installation, billig i drift. Det gör att det tar ett tag innan investeringen betalar sig

• Anonym (Fjerd)
    Deeelicious skrev 2019-02-04 14:54:27 följande:

Ni som bor i radhus eller villa, vad har ni valt för värme till ert hus och varför? Vad är billigast och bäst? För och nackdelar?

Fjärrvärme. Bäst på så sätt att det är så enkelt och underhållsfritt. Det bara fungerar år efter år.

• Deeelicious
    Anonym (Fjerd) skrev 2019-02-04 15:04:07 följande:
    Fjärrvärme. Bäst på så sätt att det är så enkelt och underhållsfritt. Det bara fungerar år efter år.

Drar det el? Blir det dyrt eller vad brukar kostnaden ligga på?
  • Anonym (Z)
    Deeelicious skrev 2019-02-04 14:54:27 följande:

Just nu olja som är svindyrt. Gillar det inte alls. Enda fördelen är väl att det funkar, typ.

Byter snart till bergvärme. Det tror jag är överlägset när man ska värma ett stort hus, har total yta om 300kvm.

I förra huset hade vi frånluftsvärmepump. Fördelen var att det var enkelt, man behövde inte göra någonting. Nackdel att elpatron slog på så fort det blev kallt ute och då inte särskilt kallt heller.... Hög ljudvolym också.
  • Anotherone

Vi har nåt slags luft/vatten värmepump. 
    Den funkar som varmvattenberedare så vårt varmvatten kommer ifrån den. Sen värmer den upp golvet på nedre plan med golvvärme och så har vi radiatorer (element) på övre plan. Så tanken är ju att värmen ska stiga från nedre plan och uppåt. Det finns även en elpatron i pumpen men jag upplever att den arbetar väldigt bra och att elpatronen sällan slår till. Antar att det är för att min man underhåller den enligt boken och att den är bra inställd utifrån förutsättningarna.

Vi bor i ett litet villaområde med en mindre samfällighet och alla har samma installationer från start. Nu börjar pumparna fallera lite smått efter ca 20 år och då får ju var och en avgöra om man skulle vilja borra för bergvärme eller bara installera ny pump. Vad jag märkt så verkar man göra det enkelt för sig och skaffa en ny pump bara. 

Vår elräkning är relativt låg för att vara en barnfamilj och jag vet att vi ligger flera tusen kWh lägre än vissa grannar så jag säger att vi är nöjda med att ha det som vi har det faktiskt. Så länge det funkar problemfritt är jag nöjd!

• Anonym (..)

Fjärrvärme, har haft det på alla ställen jag bott på och skulle tänka efter många gånger innan jag flyttade någonstans utan det efter alla skräckhistorier jag hört om att hela familjen behöver stå och langa pellets en hel dag och varmvatten som tar slut mitt under duschen. 

• Anonym (..)
    Deeelicious skrev 2019-02-04 15:27:32 följande:
    Det brukar vara svårt att komma undan billigare med nåt annat än fjärrvärme, men det är ju inget man bara kan bestämma sig för att skaffa var som helst utan det måste finnas kommunala ledningar att koppla på sig på. Fjärrvärme drar inte el, det är varmvatten som cirkulerar i långa ledningar från värmeverk.
  • Anonym (Fjerd)
    Deeelicious skrev 2019-02-04 15:27:32 följande:
    Det finns en liten styrenhet som drar försumbart med el.

Dyrt? Kommer inte ihåg, men helt klart billigare än el- eller oljevärme.

Har man möjlighet att koppla upp sig på fjärrvärmenätet så skulle inte jag tveka en sekund.
  • Anonym (s)

Vi har en typ värmepump eller vad det heter på undervåningen (fungerar som ac på sommaren) och på övervåningen har vi element (el). Vi har 3 element på övervåningen igång. Har en elräkning (hushåll och värme) på ca 2500kr i månaden. Huset är 130kvm. 

• Anonym (Marken)

Vi har inte valt- det var jordvärme här när vi flyttade in. Funkar bra. Går öka på pumpen om det är riktigt kallt.

• caveat emptor

Vi har fjärrvärme. Huset är 156 kvadratmeter stort och i snitt kostar värmen strax över 1 500 kronor i månaden. Under sommaren betalar vi bara några hundra i månaden för varmvattnet medan värmen för januari i år gick på över 3 000. Nu har vi visserligen rätt varmt också, runt 22-23 grader inomhus. Väldigt nöjd med fjärrvärme och skulle inte byta det mot något annat.

• Postman

Bergvärme. Satte in det 2003 och det har fungerat utmärkt. Vore kanon om vi kunde få upp solceller på taket så den elen kunde driva bergvärmen.

• Anonym (Olika)

Det är ganska svårt att jämföra alternativen. Skiljer mycket på var du bor. Här är fjärrvärmen billig och då kändes det som det bästa alternativet. Tror att du kan googla fram en lista på fjärrvärmepriser i hela landet. Bergvärme är väl ganska svårslaget om man kan men både bergvärme och jordvärme ställer vissa krav på tomten så det går inte alltid. Värmepumparna kräver ju lite el också. Som jag förstod det när vi bytte så är det poppis att installera typ jord/bergvärme och kombinera med solceller för att få ner kostnader. Det är också en tanke.

• Anonym (...)

Luft vatten värmepump samt frånluftsvärmepump har vi. Funkar bra här. Bor man norr om mälardalen brukar bergvärme vara det bästa, Mälardalen och söderut i landet kan luft vatten värmepump vara billigare, i alla fall på kortare sikt eftersom installationen är billig.

Beror på massa olika saker, såsom hur mycket energiförbrukning man har.

Jag tror de flesta kommuner har klimatrådgivare som kan ge tips på uppvärmning och besvara för och nackdelar.

Svar på tråden Ni som bor i radhus eller villa, på vilket sätt värmer ni upp det?