• Anonym (Våga)

Våga ta steget?

Hej,

Velar, står i valet och kvalet etc etc.

Lever i ett halvdåligt äktenskap med en egoistisk partner som nästan helt saknar förmåga att ta in andra människors känslor. Sexlivet är bra när det är bra, men det är enbart på hennes villkor och väldigt sällan.

Hon vill vara den som kontrollerar allt i familjen och relationen och allt baseras på någon sorts kohandel snarare än äkta känslor och genuin omsorg om varandra.

Funderar starkt på att lämna och kommer då att hamna i följande situation:

- stabilt välbetalt jobb (inom IT)

- inga ekonomiska tillgångar (alltså inget sparande att tala om)

- 4 barn med 2 olika mammor

- ålder 43 år

Kort sagt så känns det som att det här är sista chansen att ha nåt som liknar en riktig familj, lämnar jag kommer jag förmodligen att vara särbo i bästa fall.

Frågan är då hur tror ni mitt fortsatta liv kommer se ut? Finns det någon chans att ha ett särboförhållande med en någorlunda vettig kvinna under de här omständigheterna eller är det kört?

Det är så svårt att veta vad som är rätt och det går ju inte liksom att prova och sen ångra sig... måste bestämma mig för det tär en del att älta så här...

• Svar på tråden Våga ta steget?
  • Chattisen

Men gud släpp det där, du kan skapa den relation som passar dig och ditt liv. Särbo eller ej, börja med att hitta någon du trivs med, resten brukar lösa sig med tiden.

• Anonym (Våga)
    Meriall skrev 2019-02-04 21:09:34 följande:

Hur gamla är barnen? Ska du ha vv med alla barn isf?

Lite av en knäckfråga - de små är ganska små, de stora är i tidiga tonåren.
    Tror inte jag vill och kan ha VV rakt av, kanske VV med de stora och 4/14 med de små...
    behöver mer tid med  de stora ensam...

• Anonym (Våga)
    Meriall skrev 2019-02-04 21:09:34 följande:

Hur gamla är barnen? Ska du ha vv med alla barn isf?

Tror inte jag vill och kan ha VV rakt av, kanske VV med de stora och 4/14 med de små...

• Meriall
    Anonym (Våga) skrev 2019-02-04 21:27:48 följande:

Du kan ju ha dem lite omlott. Typ stora dag 1-7. Små dag 5-11. 3 dagar utan. Då får alla "egentid" med dig. Tror också du får lättare att träffa någon ny så. De flesta kvinnor jag vet drar öronen åt sig om mannen vill ha mindre än 50% med barnen.
  • Anonym (Våga)
    Meriall skrev 2019-02-04 22:18:15 följande:
    Du kan ju ha dem lite omlott. Typ stora dag 1-7. Små dag 5-11. 3 dagar utan. Då får alla "egentid" med dig. Tror också du får lättare att träffa någon ny så. De flesta kvinnor jag vet drar öronen åt sig om mannen vill ha mindre än 50% med barnen.
    Jo, fast skulle jag träffa någon ny skulle det inte vara för att bilda en ny familj, utan då skulle det handla om en ren vuxenrelation, dvs någon slags date-aktigt fast mer seriöst. 
  • Kjell2
    Anonym (Våga) skrev 2019-02-04 15:51:12 följande:

Hej,

Velar, står i valet och kvalet etc etc.

Lever i ett halvdåligt äktenskap med en egoistisk partner som nästan helt saknar förmåga att ta in andra människors känslor. Sexlivet är bra när det är bra, men det är enbart på hennes villkor och väldigt sällan.

Hon vill vara den som kontrollerar allt i familjen och relationen och allt baseras på någon sorts kohandel snarare än äkta känslor och genuin omsorg om varandra.

Funderar starkt på att lämna och kommer då att hamna i följande situation:

- stabilt välbetalt jobb (inom IT)

- inga ekonomiska tillgångar (alltså inget sparande att tala om)

- 4 barn med 2 olika mammor

- ålder 43 år

Kort sagt så känns det som att det här är sista chansen att ha nåt som liknar en riktig familj, lämnar jag kommer jag förmodligen att vara särbo i bästa fall.

Frågan är då hur tror ni mitt fortsatta liv kommer se ut? Finns det någon chans att ha ett särboförhållande med en någorlunda vettig kvinna under de här omständigheterna eller är det kört?

Det är så svårt att veta vad som är rätt och det går ju inte liksom att prova och sen ångra sig... måste bestämma mig för det tär en del att älta så här...

Lös det viktigaste först, barnen. Sen kan du fundera över ditt kärleksliv.

• Anonym (M)

Förstår dina funderingar. Handlar ju inte om att man inte bryr sig om sina barn, de är ju nummer ett och kommer ju givetvis i första hand, utan man vill också känna lite hopp om framtiden för egen del, på sikt... Och kärlek är ju också en väsentlig del i livet, näst intill instinktivt strävar man efter tvåsamhet - även om den kan upplevas i flera olika former. Jag ligger i skilsmässa och har tänkt lite som du, att dejting/särboskap får bli den nya formen, om man har tur att träffa någon som det klickar och klaffar med. Jag tror inte du behöver se dina barn som ett hinder iaf, för om man träffar rätt person så tror jag att man hittar anpassningar och lösningar tillsammans, även om det inte är så lätt alla gånger. Om man är flyttbar är det nog enklare, där har jag ett "hinder". Jag kommer sikta in mig på en man som har barn för att han ska ha förståelse för hur det är att ha barn, men som gärna inte vill ha fler - för bonusfamiljen är nog inte det lättaste pusslet att lägga. Sedan kan det ju också vara trevligt och berikande att ha tid på tu man hand ibland, som par. Släpp normerna och var öppen. Du kommer säkert hitta din väg, när du landat i det nya, fokuserat på det och barnen, och känner dig mogen och redo för nästa steg!

Svar på tråden Våga ta steget?