Tål knappt sambons barn !!
Jag har bara läst dina inlägg, TS. Mina spontana tankar är:
1. Barnen är otrygga hos mamman. Det låter som att de inte får en god omvårdnad där, av det lilla du skrivit. Det kan inte du och pappan göra mer åt än att anmäla till soc och/eller försöka få barnen att bo mer hos er. DU måste även vara på din sambo om att se till att barnen kan få hjälp av kurator eller liknande! Det är synd att han inte själv orkar ta itu med det..
2. Troligen har pappan (och du) varit barnens trygga punkt, och nu har de fått konkurrens av en bebis som kräver massor av tid. Det är en omställning för alla i familjen, och det blir ju förstås extra jobbigt om de större barnen inte kan få samma trygghet hos sin mamma som de har fått hos er.
Jag skulle föreslå att ni försöker planera in extra mycket "egentid" med de större barnen utan att bebisen är med. Att ni delar upp er så att en gör något kul med de stora tjejerna medan den andre tar bebisen, så de får känna att de inte blir utkonkurrerade av det nya syskonet. När de blir äldre och lär känna bebisen och knyter band till denne kommer den värsta svartsjukan troligen att lägga sig, och ni kan göra fler saker som en hel familj istället.