• Anonym (Crazy Cat Lady)
    Äldre 5 Feb 06:05
    2425 visningar
    125 svar
    -1
    125
    2425

    Tål knappt sambons barn !!

    Bor sedan ca 3 år tillbaka med min sambo och hans två barn varannan vecka.

    Vi har fått en till tjej nu (min första ????) för tremånader sedan, sååååå fin !

    Men ! Hans två döttrar...........

    den största bli åtta snart och gör absolut ingenting annat än att sätta sig på tvären och grina och skrika. Hon får sådana utbrott så pappan måste ligga på golvet och hålla i henne för hon blir spritt språngande tokig. Hon skriker tills hon tappar rösten.

    Vågar ingenting trots att vi peppar och gör saker för henne. Hon törs inte ens gå på toa själv här hemma. Nu har hon börjat ?gnussa? så extremt så skolan har bett oss ta med en kudde till idag ?

    Jag har frågat om jag får ringa en doktor som hjälper folk att må bra på insidan och inte vanliga sår, och det vill hon att jag ska göra. Men barn och familjehälsan vill att riktiga föräldrarna ska kontakta men ja..... det händer inget ????

    Vet inte om det går att diskutera om det här.. ville vara få ur nig det ???? det är en daglig kamp och dom är såna energitjuvar!

  • Svar på tråden Tål knappt sambons barn !!
  • Anonym (Prakt­isk)
    Äldre 5 Feb 06:17
    #1
    -2 +2

    Kinstigt att barnen känner sig otrygga.

    Du som är en så perfekt och kärleksfull styvmor.

    Den traditionella lösningen är väl enklast.

    Sätt ut dom I skogen !

  • Anonym (Stack­ars barnen­)
    Äldre 5 Feb 06:26
    #2
    -1 +5

    Nu är det ju din sambo det är fel på. Inte barnen. Han är en dålig pappa helt enkelt. Han har misslyckats i att ge barnen trygghet, han vägrar söka vård trots att barnet vill det och han har haft allt för båttom med att skaffa nytt barn med nya tjejen.

    Du måste se till så han skärper sig! För om några år så är det din dotter som bor varannan vecka och känner sig rädd och otrygg. Då vill du att han, inte nya styvmamman , är den som uppmärksammar problemet.

    Hennes beteende är fullt väntat hos ett barn som inte får känna trygghet och aldrig vet att familjen är konstant.

  • Äldre 5 Feb 06:59
    #3
    -1 +1

    Med din inställning är det inte konstigt att barnen reagerar som dom gör.

    Nä, låt dom slippa dig.

  • Anonym (eee)
    Äldre 5 Feb 07:57
    #4
    +1

    Uppenbarligen mår 8-åringen dåligt i er familjesituation. Du och pappan behöver se över hur ni har det hemma (och då menar jag inte straff eller konsekvenser och "barn ska lyda" och sånt). Att det kommer en liten bebis in i familjen kan vara ett trauma för äldre syskon. Du är inte deras mamma, kanske känner hon att du bara vill gulla med bebisen? Säger inte att det är så men upplevelsen kan vara så.
    Hur är pappan med sin dotter? Ägnar han mer tid nu åt sina äldre barn när ni fått en liten bebis? 
    Hur har hon det hos sin mamma? Är det samma beteende där eller är det mest hemma hos er? 

    Hur är barnet i skolan förutom "gnusset"? Att ett barn gör såna saker tyder för mig att hon vill ha mer närhet. Att inte våga gå på toa själv är ju ett tydligt tecken på otrygghet. Att gapa och vråla kan vara att hon lärt sig att det ger henne uppmärksamhet. Visst, det kan vara något annat men oavsett vad det är behöver ni ändra hur ni har det hemma, eftersom det inte fungerar. Ni som föräldrar kan behöva stöttning i detta.  Sen undrar jag lite hur hon blir när pappan håller henne på golvet för att hon ska sluta. Det brukar vara mer effektivit ibland att inte göra så. Att hålla nån mot dennes vilja kan skapa mer trauma och vrålande, det är ju en form av övergepp att bli fasthållen. Visar hon att hon vill att pappan ska hålla om henne eller försöker hon ta sig loss? Hur håller han om henne - som en öm omfamning eller som att han brottar ner henne för att hon ska sluta? 

    Varför kontaktar inte pappan vården? Varför "händer det inget"? 
    Kan pappan och mamman samarbeta kring sitt barn? 

    Varför är det "alltid" bonusmammor som startar trådar om jobbiga bonusbarn, aldrig den biologiska pappan som vill ha hjälp med sitt barn? 
    Fundera lite på de här sakerna TS och sen pratar du med din man! 

  • Äldre 5 Feb 08:03
    #5
    +4

    Vad betyder gnussa?

  • Anonym (Bea)
    Äldre 5 Feb 08:14
    #6

    Jag tycker inte att man ska gå på TS så hårt. Du har precis fått en bebis och då händer det mycket saker både psykiskt och fysiskt, för att inte tala om vad som händer med en av all sömnbrist. Inte lätt att tänka logiskt och vara en vurmande bonusmorsa. Ofta blir det samma sak med bonusbarnen som också krisar när det kommit en ny konkurrent, blir som små bebisar som kräver sin pappas fulla uppmärksamhet. Sånt där pallar man inte ha förståelse för som nybliven mamma.

    Det gäller att mannen tar ansvar, inte bara för sina tidigare barn utan också för TS välmående. Han får se till att ta huvudansvaret för sina barn när de är hos er och när ni är själva så får han se till att avlösa dig så gott det går.

  • Anonym (först­år dig)
    Äldre 5 Feb 08:17
    #7

    Vad säger flickans mamma om det här? Jag tänker att det är föräldrarna som ska ta ansvar för det här problemet.

  • Anonym (först­år dig)
    Äldre 5 Feb 08:19
    #8
    Långbenopluto skrev 2019-02-05 06:59:02 följande:

    Med din inställning är det inte konstigt att barnen reagerar som dom gör.

    Nä, låt dom slippa dig.


    Varför måste det vara bonusmammans fel om barnen inte kan uppföra sig?
  • Anonym (Bea)
    Äldre 5 Feb 08:20
    #9
    Anonym (Praktisk) skrev 2019-02-05 06:17:02 följande:

    Kinstigt att barnen känner sig otrygga.

    Du som är en så perfekt och kärleksfull styvmor.

    Den traditionella lösningen är väl enklast.

    Sätt ut dom I skogen !


    Ja tänk vad skönt det hade varit ifall man kunde sätta ut ungarna i skogen? :)

    Jag kan tycka att modern och fadern till barnen kan stå för den ?perfekta? och kärleksfulla biten. Allt för ofta ska bonusmamman prackas på de tidigare barnen så fort hon kommer hem från BB. Vill man tänka långsiktigt så kan man chilla lite, inte för bonusmorsans skull utan för barnens och det tjänar alla på i längden.
  • Äldre 5 Feb 08:29
    #10
    +2
    tankfull skrev 2019-02-05 08:03:47 följande:

    Vad betyder gnussa?


    Det undrar jag också. Enligt wiki är det ett tillägg till eller en variant på pardansen foxtrot. Men det kan väl knappast vara vad som avses här?
Svar på tråden Tål knappt sambons barn !!