• Kjell2

Slänga ut min man

Rebecca1987 skrev 2019-02-05 14:49:57 följande:

Kan jag på något sätt slänga ut min man? Jag mår så dåligt i vårt äktenskap och de är ständigt lögner, han reder inte ut våra bekymmer. Jag tar hand om barnen 24/7 även om han är ledig även om jag ligger sjuk i 40 graders feber. Jag står ensam på kontraktet. Har jag några rättigheter eller är det bara må dåligt och be rätten ta beslutet i skilsmässan?

Nej, du kan inte hindra din man på kort sikt att ha tillgång till där han bor. Däremot kan du inleda en skilsmässa och bodelning och efter ett tag få ut honom.

• Kjell2
    Rebecca1987 skrev 2019-02-05 15:03:18 följande:

Tack för ditt svar.

Så juridikt sätt kan man behandla någon hur illa som helst och inte få konsekvenser utav det!?

Nej, genom att gå till polisen kan du eventuellt få honom häktad och sen inlåst beroende på vad han gjort.

Har han inte gjort något allvarligt, straffbart, är det svårt att tvinga ut honom snabbt. Däremot kan du få ut honom på lite sikt om du startar en process med skiljsmässa och bodelning. Så konskevenser blir det för honom men det kräver att du drar igång en process.

Är han en skitstövel ska det mycket till för att han ska få bostaden efter en separation.

• Kjell2
    Rebecca1987 skrev 2019-02-06 09:08:57 följande:
    För att jag har inget jobb vilket gör att jag inte får någon ny bostad. Och hyresvärden vill ändå inte skriva över kontraktet på min man då han anser att jag skött bostaden sen jag flyttade in.

Och min man kommer kanske om jag har tur ha barnen hos honom 1 helg i månaden om ens det. Jag har inte haft en barnfri dag på 12 år.
    Du kommer med största sannolikhet få bostaden vid en separation.

• Kjell2
    Rebecca1987 skrev 2019-02-08 09:40:59 följande:
    Det går inte prata med någon som inte vill. Han har inte pratat om ett ända bekymmer på 7 år sen han var otrogen. Och massa mer saker
    Du får gilla läget eller ta tag i problemet.

Ett sätt är att ansöka om skiljsmässa och bodelning, ta striden, vänta, när allt är klart hivar du ut honom.

Du kan också fundera på saker som polisanmälan mm.

Svar på tråden Slänga ut min man