• Anonym (pil)

godkänner försäkringskassan sjukskrivning för stress

Är halvtidssjukskriven på grund av stress två veckor. Frågan är nu hur det ska bli sedan, är rädd att Försäkringskassan inte godkänner om jag blir sjukskriven en eller två veckor till. Eller ska jag försöka jobba heltid igen och sedan hamna åter igen i sjukskrivning om en månad eller så om jag känner att jag inte orkar?

Hur hårda är de på Försäkringskassan när det gäller sjukskrivning på grund av stress och ohållbar livssituation? Är det jättesvårt att få? 

• Svar på tråden godkänner försäkringskassan sjukskrivning för stress
  • Alexi

Det finns ingen som kan säga att det är lätt eller svårt. Det handlar om vad du har för jobb och hur läkaren beskriver att din sjukdom sätter ner arbetsförmågan i just dina arbetsuppgifter.

• Anonym (..)

Min upplevelse är ju ganska snälla första tiden, godkänner det mesta om du har läkarintyg och en hyggligt "ren" sjukdomshistorik sista åren.

Är du däremot sjuk i mer än 180 dagar blir det helt plötsligt extremt mycket svårare att få godkänd sjukpenning, nästan oavsett om du har intyg från läkare. De anser då att du borde klara av nån form av ospecificerat fiktivt arbete, som inte exemplifieras på något sätt.

• Anonym (pil)

Nu är det inte främst som jobbet som gör att jag mår dåligt utan resten av livet men det går liksom inte att sjukskriva sig från sina barn som jag är ensam om och där en har diagnos så därför är jag sjukskriven från jobbet. Men såklart presterar jag inte så bra på jobbet på grund av resten av stressen.

• Alexi
    Anonym (pil) skrev 2019-02-05 21:21:04 följande:
    Nu är det inte främst som jobbet som gör att jag mår dåligt utan resten av livet men det går liksom inte att sjukskriva sig från sina barn som jag är ensam om och där en har diagnos så därför är jag sjukskriven från jobbet. Men såklart presterar jag inte så bra på jobbet på grund av resten av stressen.
    Men vad är syftet med sjukskrivningen då? Vad ska den lösa? Vad ska du göra framåt?
  • Anonym (Snart 3 år)

Det är olika från fall till fall. Jobbar själv inom vården med patienten som är långtidssjukskrivna efter hjärnskada. Och jag kan säga att det ser olika ut från handläggare till handläggare.

Är själv i samma sits som dig, fast sjukskriven pga depression. Ensamstående med 2 barn på heltid, mistänker diagnoser på båda två och efter 5 års kamp med Bup ska nu äntligen en utredning påbörjas för äldsta barnet. Är snart själv uppe i 3 år av sjukskrivning i varierande grad, förra året 8 månaders sjukskrivning på heltid. Och jag kan säga att jag bytt handläggare x flera under dessa år men ingen har ställt till med några problem! Hos mig har det varit arbetsgivaren som har försökt att ställa till med problem men inte lyckats som tur är.

Allt handlar om ett bra sjukintyg från din läkare!

• Anonym (Ej godkänt)

Min man fick idag besked att FK inte godtog hans sjukskrivning för stress. Helt sjukskriven 2,5 vecka, 1 mån på 25 % och nu har han provat jobba 50 % en vecka.

45-årsåldern, arbetat sen 23 och aldrig varit sjukskriven förr...

Som tur är har vi sån ekonomi att vi har tid att vänta på överklagan mot FK och dessutom går vi inte under om pengarna uteblir men sjukt irriterande att man aldrig kan få vara sjuk tjafs.

Anonym (..) skrev 2019-02-05 21:20:19 följande:

Min upplevelse är ju ganska snälla första tiden, godkänner det mesta om du har läkarintyg och en hyggligt "ren" sjukdomshistorik sista åren.

Är du däremot sjuk i mer än 180 dagar blir det helt plötsligt extremt mycket svårare att få godkänd sjukpenning, nästan oavsett om du har intyg från läkare. De anser då att du borde klara av nån form av ospecificerat fiktivt arbete, som inte exemplifieras på något sätt.

• Anonym (pil)
    Alexi skrev 2019-02-05 21:53:06 följande:
    Men vad är syftet med sjukskrivningen då? Vad ska den lösa? Vad ska du göra framåt?
    Återhämtning och vila. Väntar på att få hjälp på olika sätt. Det är såklart ingen långsiktig lösning med sjukskrivning men tar tid att få viss hjälp så därför kanske jag behöver sjukskrivning igen om ett tag.
  • Alexi
    Anonym (Ej godkänt) skrev 2019-02-05 22:10:11 följande:

Min man fick idag besked att FK inte godtog hans sjukskrivning för stress. Helt sjukskriven 2,5 vecka, 1 mån på 25 % och nu har han provat jobba 50 % en vecka.

Som tur är har vi sån ekonomi att vi har tid att vänta på överklagan mot FK och dessutom går vi inte under om pengarna uteblir men sjukt irriterande att man aldrig kan få vara sjuk tjafs.

Vad är motiveringen till beslutet då?
  • Anonym (pil)
    Anonym (Snart 3 år) skrev 2019-02-05 21:53:42 följande:

Det är olika från fall till fall. Jobbar själv inom vården med patienten som är långtidssjukskrivna efter hjärnskada. Och jag kan säga att det ser olika ut från handläggare till handläggare.

Är själv i samma sits som dig, fast sjukskriven pga depression. Ensamstående med 2 barn på heltid, mistänker diagnoser på båda två och efter 5 års kamp med Bup ska nu äntligen en utredning påbörjas för äldsta barnet. Är snart själv uppe i 3 år av sjukskrivning i varierande grad, förra året 8 månaders sjukskrivning på heltid. Och jag kan säga att jag bytt handläggare x flera under dessa år men ingen har ställt till med några problem! Hos mig har det varit arbetsgivaren som har försökt att ställa till med problem men inte lyckats som tur är.

Allt handlar om ett bra sjukintyg från din läkare!

Det låter som att du har det tufft. Skönt att du fått igenom sjukskrivningarna!
  • Anonym (pil)
    Anonym (Ej godkänt) skrev 2019-02-05 22:10:11 följande:

Så tråkigt
    Hoppas ni får igenom överklagan.
    Jag har tyvärr inte råd att bli nekad. Ekonomin är bara en av alla stressorer
Svar på tråden godkänner försäkringskassan sjukskrivning för stress