Bonusdotter som uppfostrar systrar
Sussie70 skrev 2019-02-07 11:33:31 följande:
Barnen är mellan 7-9 . Om pappan tillrättavisar barnen om något och dom inte lyssnar så börjar hon också tillrättavisa dom. Vilket gör att pappan tycker det är smidigt för då slipper han ta den konflikten. Eller så kan det vara tvärtom att hon håller på småbarnens beteende och rättfärdigar det. Jag tycker det är att ta ifrån pappan han auktoritet som uppfostrare och dom lyssnar inte på honom för det. Det kryper i kroppen på mig då för jag anser att det är fel men hur ska jag få pappan att förstå de. Jag tycker inte att jag ska gå in och säga ifrån utan det är pappan. Är jag helt ute och vinglar?
Hon är väldigt ansvarskännande och gillar regler och blir sur om regler inte följs (ibland handlar det nog lite om en känsla av orättvisa också om det är något som hon inte fick göra som mindre men som jag har blivit mindre noga med om lillasyster) men jag tänker som så att det blir en väldigt stor börda på hennes axlar om inte jag tar den ifrån henne. Jag som mamma ska axla den bördan och jag som mamma ska hjälpa henne att få vara det barn hon är och inte ta på sig ansvarsbördan i förtid. Det är en sak att hjälpa till eller hjälpas åt men jag måste se till att avlasta henne från det ansvar som hon av någon anledning tror att hon måste ta.