Inlägg från: Anonym (Jobbig sits) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jobbig sits)

Bonusdotter som uppfostrar systrar

Jag är i en snarlik situation. Jag har inga egna barn men älsta bonusbarnet lägger sig ofta i (på fel sätt) och tillrättavisar och skäller ut sin lillebror när han gör något "fel" i hopp om att han ska lära sig rätt och fel. Hon använder till och med fysiskt våld för att få sin lillebror att förstå. Min sambo och jag kämpar med att flickan som är 9år ska släppa ansvaret för sin lillebror. Men det är väldigt jobbigt att få henne att ändra sin syn på sin lillebror. Hemma hos sin andra förälder så är det mer så att storasystern SKA ta hand om sin lillebror på detta sätt. Att det ska stärka tjejens mammaroll eller något sånt. Helt vansinne!! (ja, det är anmält till socialen och är under utredning).

Jag hoppas verkligen inte att det är på liknande nivå för er, men det ska inte ligga på barn att uppfostra sina småsyskon tycker jag. Barn har fullt upp med sina liv och jag hoppas att ni finner en lösning på er situation. Mycket ligger hos din sambo som måste vara den som bromsar upp dotterns känsla av att hon måste tillrättavisa och "uppfostra" sina yngre syskon.

Svar på tråden Bonusdotter som uppfostrar systrar