• Anonym (TS)

Har människor som jobbar som undersköterskor inga ambitioner?

Efter att ha läst lite kommentarer om undersköterskor/vårdbiträden i ett par andra trådar är jag nyfiken på hur folk egentligen ser på människor med dessa yrken. Tänker du att en person som jobbar som undersköterska har låga eller inga ambitioner? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-07 15:36
    Om man generaliserar lite, alltså. Tänk dig typ när du får veta att en person jobbar som undersköterska/vårdbiträde, vad du skulle tänka då? Sen kan ju såklart synen förändras när man lär känna en person, men det jag tänker på är vad folk har för syn på undersköterskor/vårdbiträden generellt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-07 16:14
    Ska bara förtydliga att jag inte själv tänker så om undersköterskor. Tänkte ställa frågan helt neutralt för att frågan skulle bli så öppen som möjligt men det verkar som att ett par stycken har uppfattat det som att jag själv tänker så om undersköterskor, och därför vill jag förtydliga att så inte är fallet. Jag är bara intresserad av att höra vad andra tänker. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-07 18:57
    SNÄLLA, LÄS TILLÄGGSKOMMENTARERNA. JAG tror INTE att undersköterskor eller vårdbiträden saknar ambitioner. Förlåt om jag har uttryckt mig så att det låter så. Hela anledningen till att jag startade tråden är att jag funderade på vad man kan göra åt folks fördomar om undersköterskor och vårdbiträden. Därför ville jag ta reda på vilka fördomar folk hade, genom att ställa en fråga som jag inte trodde skulle ge några signaler om vad jag själv tänkte. Tyvärr verkar folk ha tolkat mig som att jag själv hade det synsättet som jag frågade om folk hade, vilket är precis tvärtemot sanningen. Jag har själv jobbat som undersköterska, och att bidra till att någon som jobbar inom vården känner att andra ser ner på dem är verkligen det sista jag vill!

• Svar på tråden Har människor som jobbar som undersköterskor inga ambitioner?
  • Tiina87
    Anonym (anonymm) skrev 2019-02-07 19:46:21 följande:

Aha men då kanske dom satte det eftersom du läste till sjuksköterska. Verkar ju konstigt annars.

Jag förvisso vilja att redan då vilja bli ssk så ja, det var mycket därför de "förbjöd" mig att omv.programmet och idag är jag väldigt glad för det. Det var jag dock inte som 15-åring, då var jag riktigt förvånat och pratade inte med mina föräldrar på 2 veckor (all kommunikation gick genom mina syskon)
  • Tiina87
    Anonym (jobb) skrev 2019-02-07 19:52:54 följande:

Jobbat som undersköterska i många år, några av mina arbetsuppgifter har varit att assistera vid operationer, söva patienter, göra i ordning dialysmaskiner inför dialys, avsluta dialyser, jobbat natt på akuten och intensiven med allt vad det innebär o.s.v.

Du sover ju knappast patienter som usk....
  • Anonym (anonymm)
    Milyana skrev 2019-02-07 20:49:28 följande:

Nej jag tänker att det generellt sett är prestigelösa människor med noll problem med att ta tag i saker som kanske inte är jättekul. Tycker att det är bra virke i dessa människor.

Om det är yrken jag har lite negativa fördomar mot är det nog rekryterare och typ media-folk och sk kommunikatörer.

samma här och försäljare.
  • Anonym (anonymm)
    Tiina87 skrev 2019-02-07 20:54:24 följande:
    Jag förvisso vilja att redan då vilja bli ssk så ja, det var mycket därför de "förbjöd" mig att omv.programmet och idag är jag väldigt glad för det. Det var jag dock inte som 15-åring, då var jag riktigt förvånat och pratade inte med mina föräldrar på 2 veckor (all kommunikation gick genom mina syskon)
    Man kan ju bli anställd som ssk redan innan man är färdigutbildad så ja jag skulle tro att det var för du höll på att läsa till det. Det borde ju varit så. Haha, så kan det vara. Jag kan väl på sätt och vis tycka att du skulle fått gå omvårdnadsprogrammet ändå , du kan ju bli ssk för det, du hade ju dragit nytta av det för då jhade du haft en del kunskaper redan i början av programmet även om jag vet ssk utbildningen lär vara völdigt mycket mer fördjupat i allt. Men ja. Bra att du trivs med ditt yrke. funderar själv på att vidareutbilda mig. men vi får se vad det blir.
  • Tiina87
    Tiina87 skrev 2019-02-07 20:55:08 följande:

Du sover ju knappast patienter som usk....

*söver
  • Anonym (anonymm)

Men det är ju för jag vill bli nåt annat isåfall, inte någon statusgrej. kan lika gärna plugga komvux isåfall. det bryr jag mig inte om.

• Anonym (anonymm)

tycker huvudsaken är att man trivs med sitt jobb. det är bara ytligt att gå efter statusgrejer.

• Tiina87
    Anonym (anonymm) skrev 2019-02-07 21:02:27 följande:

Man kan ju bli anställd som ssk redan innan man är färdigutbildad så ja jag skulle tro att det var för du höll på att läsa till det. Det borde ju varit så. Haha, så kan det vara. Jag kan väl på sätt och vis tycka att du skulle fått gå omvårdnadsprogrammet ändå , du kan ju bli ssk för det, du hade ju dragit nytta av det för då jhade du haft en del kunskaper redan i början av programmet även om jag vet ssk utbildningen lär vara völdigt mycket mer fördjupat i allt. Men ja. Bra att du trivs med ditt yrke. funderar själv på att vidareutbilda mig. men vi får se vad det blir.

Nej, man kan inte bli anställda som ssk långt innan man är färdig. För att anställas som ssk krävs en legitimation. Man kan dock få anställning som ssk när man är färdig och väntar på legitimation, då får man (om arbetsgivare gör rätt) jobba som usk tills man fått en legitimation.

Ja, jag blev anställd som Usk för att jag var ssk-student. Hade jag gått omv.programmet så hade jag aldrig haft ork eller motivation att läsa vidare. Så för mig hade det aldrig varit någon bra idé.
  • Tiina87
    Anonym (anonymm) skrev 2019-02-07 21:02:27 följande:

Vidareutbilda dig inom vad?
  • Anonym (anonymm)
    Tiina87 skrev 2019-02-07 21:05:19 följande:
    Nej, man kan inte bli anställda som ssk långt innan man är färdig. För att anställas som ssk krävs en legitimation. Man kan dock få anställning som ssk när man är färdig och väntar på legitimation, då får man (om arbetsgivare gör rätt) jobba som usk tills man fått en legitimation.

Ja, jag blev anställd som Usk för att jag var ssk-student. Hade jag gått omv.programmet så hade jag aldrig haft ork eller motivation att läsa vidare. Så för mig hade det aldrig varit någon bra idé.

En del erbjuder anställning innan de är färdiga sjuksköterskor. Men sen om det är bra eller inte det är en annan sak... Står lite om det här med: www.vardforbundet.se/sidor-for/student/redo-for-framtiden/detta-galler-innan-du-fatt-ut-din-legitimation/

För det är klart, jag tycker med att man ska vara färdig ssk innan man ens börjar jobba som det eller kallar sig som det.

Aha. Nä det är klart. Då var det bättre för din del ju.

Svar på tråden Har människor som jobbar som undersköterskor inga ambitioner?