• Anonym (TS)

Har människor som jobbar som undersköterskor inga ambitioner?

Efter att ha läst lite kommentarer om undersköterskor/vårdbiträden i ett par andra trådar är jag nyfiken på hur folk egentligen ser på människor med dessa yrken. Tänker du att en person som jobbar som undersköterska har låga eller inga ambitioner? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-07 15:36
    Om man generaliserar lite, alltså. Tänk dig typ när du får veta att en person jobbar som undersköterska/vårdbiträde, vad du skulle tänka då? Sen kan ju såklart synen förändras när man lär känna en person, men det jag tänker på är vad folk har för syn på undersköterskor/vårdbiträden generellt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-07 16:14
    Ska bara förtydliga att jag inte själv tänker så om undersköterskor. Tänkte ställa frågan helt neutralt för att frågan skulle bli så öppen som möjligt men det verkar som att ett par stycken har uppfattat det som att jag själv tänker så om undersköterskor, och därför vill jag förtydliga att så inte är fallet. Jag är bara intresserad av att höra vad andra tänker. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-07 18:57
    SNÄLLA, LÄS TILLÄGGSKOMMENTARERNA. JAG tror INTE att undersköterskor eller vårdbiträden saknar ambitioner. Förlåt om jag har uttryckt mig så att det låter så. Hela anledningen till att jag startade tråden är att jag funderade på vad man kan göra åt folks fördomar om undersköterskor och vårdbiträden. Därför ville jag ta reda på vilka fördomar folk hade, genom att ställa en fråga som jag inte trodde skulle ge några signaler om vad jag själv tänkte. Tyvärr verkar folk ha tolkat mig som att jag själv hade det synsättet som jag frågade om folk hade, vilket är precis tvärtemot sanningen. Jag har själv jobbat som undersköterska, och att bidra till att någon som jobbar inom vården känner att andra ser ner på dem är verkligen det sista jag vill!

• Svar på tråden Har människor som jobbar som undersköterskor inga ambitioner?
  • elmadumle
    Anonym (anonymm) skrev 2019-02-07 19:45:29 följande:
    Men du kanske menade man blir erfaren undersköterska genom jobb. Men undersköterska blir man visst när man utbildar sig genom vård och omsorgsprogrammet.
    Nej man kan inte utbilda sig till uska, det är arbetsgivaren som bestämmer om du har rätt kurser för att få titeln undersköterska eller inte. Men genom att läsa vård och omsorgsprogrammet eller kurserna på komvux i tre terminer får man ju vad som oftast behövs, och kan då få titeln usk.
  • Anonym (anonymm)
    elmadumle skrev 2019-02-07 21:18:33 följande:
    Nej man kan inte utbilda sig till uska, det är arbetsgivaren som bestämmer om du har rätt kurser för att få titeln undersköterska eller inte. Men genom att läsa vård och omsorgsprogrammet eller kurserna på komvux i tre terminer får man ju vad som oftast behövs, och kan då få titeln usk.
    Ja men precis, vård och omsorgsprogrammet är ju undersköterskeutbildning. Det är ju det jag menar.
  • Anonym (anonymm)

Vet att tex inom psykiatrin står det skötare på en ändå, så det är ju olika. Men klart man kan utbilda sig till undersköterska. Annars hade väl ingen gjort det utan varit vårdbiträden istället bara. Jag var väl otydlig antagligen.

• Glinda från Oz

Jag tycker det säger sig självt att man inte har några karriärsmässiga ambitioner om man är undersköterska, det är oftast helt omöjligt att klättra med den yrkestiteln. (Oftast betyder inte alltid och man kan ha fler ambitioner än karriär)

På de flesta ställen jag hört talas om finns inte vårdbiträden alls, alla (oavsett om de saknar utbildning) är undersköterskor.

Hur som helst. Min mamma var undersköterska och hon hade inga som helst karriärsmässiga ambitioner, hon älskade sitt jobb men ville inte klättra.

En av mina närmaste vänner är undersköterska, hon hade tänkt plugga vidare men trivs för bra med sitt jobb.

• Tiina87
    Anonym (anonymm) skrev 2019-02-07 21:27:33 följande:

Ja men precis, vård och omsorgsprogrammet är ju undersköterskeutbildning. Det är ju det jag menar.

Det är ett gymnasieprogram med inriktning på omvårdnad där man blir behörig att anställas som kan.
  • Tiina87
    Anonym (anonymm) skrev 2019-02-07 21:17:14 följande:

En del erbjuder anställning innan de är färdiga sjuksköterskor. Men sen om det är bra eller inte det är en annan sak... Står lite om det här med: www.vardforbundet.se/sidor-for/student/redo-for-framtiden/detta-galler-innan-du-fatt-ut-din-legitimation/

För det är klart, jag tycker med att man ska vara färdig ssk innan man ens börjar jobba som det eller kallar sig som det.

Aha. Nä det är klart. Då var det bättre för din del ju.

Förr kunde man jobba som vikarierande ssk utan legitimation på dispans men den regeln är borttagen. Man kan däremot bli lovat en ssk-tjänst som är usk-tjänst under studierna. Den görs då om till ssk efter man mottar sin legitimation.

Det står även klart och tydligt i länken att man inte kan kalla sig ssk, jobba som ssk eller anställas som ssk innan legitimationen. Man får jobba som usk innan man fått sin legitmation.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (anonymm) skrev 2019-02-07 20:47:03 följande:
    Fast långt ifrån alla har gått klart det. Jag hade inte det tex.Inget fel med det.
    Fel och fel, det är ju ett val man gör och man sabbar för sig själv rejält på arbetsmarknaden idag om man inte går gymnasiet.

Förr gick det ju bättre.
  • Tiina87
    Anonym (anonymm) skrev 2019-02-07 21:29:47 följande:

Vet att tex inom psykiatrin står det skötare på en ändå, så det är ju olika. Men klart man kan utbilda sig till undersköterska. Annars hade väl ingen gjort det utan varit vårdbiträden istället bara. Jag var väl otydlig antagligen.

Skötare är förkortning på mentalskötere. Samma som usk men titeln inom psykiatrin.
  • Tiina87
    Anonym (Ja) skrev 2019-02-07 21:39:32 följande:

Fel och fel, det är ju ett val man gör och man sabbar för sig själv rejält på arbetsmarknaden idag om man inte går gymnasiet.

Förr gick det ju bättre.

Det är absolut inget fel med att inte har läst gymnasiet.
  • Anonym (Ja)
    Tiina87 skrev 2019-02-07 21:41:34 följande:
    Det är absolut inget fel med att inte har läst gymnasiet.
    Ur perspektivet vill vara säker på att få en trygg position på arbetsmarknaden så är det helfel (idag, jag menar inte de födda på 1960-1970-talen, de klarade sig fint ändå). 
Svar på tråden Har människor som jobbar som undersköterskor inga ambitioner?