Anonym (tänk efter) skrev 2019-02-08 12:44:56 följande:
Ja faktiskt, om du läser sista stycket så sammanfattar jag det....
"Kort sagt, sluta vara naiv och sluta vara ett sånt jävla ego. Det går att ha ett förhållande UTAN att delta i en massa skit mot andra. Nästa gång du blir kåt/kär i någon som är upptagen så är det kanske bättre att avvakta tills personen avslutat det hon redan har innan hon inleder något med det, det är nog bäst för alla"
Det är någonting även TS kommer tjäna på i framtiden.
Ja, ok - då förstår jag hur du tänker. Men eftersom detta är formulerat på ett väldigt kritiskt och dömande sätt så missade jag att det var avsett som ett hjälpsamt råd - och jag tänker att risken är stor att ts missar det också. Om du verkligen menade detta som ett hjälpsamt råd så kanske det är en bra idé att formulera om det i ett nytt inlägg?
Svarade på hans fråga gjorde jag också.
"Som svar på din fråga... JA du gör rätt i att lägga ner, men inte enbart för att du inte kommer få som du vill med henne utan för att hon förmodligen även kommer göra likadant mot dig som hon gör mot sin man när hon tröttnat på dig OCH för att det kanske inte är så jävla fräscht att delta i att såra och förnedra andra för att man själv är kåt och kär"
På vilket sätt är detta svar på hans fråga? Du skriver förvisso "Som svar på din fråga...", men jag ser inte på vilket sätt det som följer svarar på hans fråga? (Och återigen: hans fråga var ju inte om han hade gjort rätt eller ej).
Visst man kan dra på sig skygglappar och enbart se en enda liten punkt och konstatera att TS mår dåligt. Eller så kan man se det ifrån ett större perspektiv och även fundera över VARFÖR personen mår dåligt och hur mycket han själv bidragit till att han mår dåligt och hur han betett sig mot andra.
Ja, det första håller jag helt med om: man kan absolut se saker och ting i ett större perspektiv -
så länge det är relevant för ämnet/ursprungsfrågan. Jag ser dock fortfarande inte riktigt hur ditt inlägg är relevant för ursprungsfrågan. Om tankar och tips om hur ts ska bete sig i
framtiden hade hjälpt honom med hur han ska komma vidare
här och nu, så hade jag absolut kunnat se att det var relevant att ta upp detta andra, större perspektiv, men som det nu är... så ser jag det inte riktigt.
Beter man sig oempatiskt mot andra så ska man inte förvänta sig att andra ska känna empati för en själv. Som det mesta i livet så handlar det om att ge och få, inte bara få som många verkar tro.
Fast om du tycker att ts inte förtjänar din empati så är det kanske bättre att inte svara på hans inlägg överhuvudtaget?
Hur som helst, jag tänker att vi kanske inte behöver ta upp mer av ts tråd för
vår diskussion - du får däremot gärna pm:a mig om du vill svara på detta (jag hade pm:at dig med detta om jag hade kunnat, men eftersom du är anonym här så går det ju inte...)