• Vyssanlull

Näsa som alltid rinner

Hej!
    Jag har problem sedan många år med en näsa som alltid rinner. Jag skojar inte, den rinner i stort sett hela tiden, behöver snyta mig eller "torka ur" näsan minst en gång i timmen. Det är inte snor, utan vattnigt rinnsnor. Inga allergier, inget mögel som orsakar det eller liknande. Har det året om, oavsett var jag är, vad jag gör. Men värre då det är kyligt om man är ute tex.

Har såklart googlat och kommit fram till att det kallas rinnsnuva och inte är ovanligt, på äldre människor, främst gubbar. Men jag har haft det så länge jag kan minnas, är nu drygt 30. 

Kan inte gå nånstans utan att ha ett gäng näsdukar på mig. Näsan ständigt röd och svullen, ser hemskt ut. Det är oerhört pinsamt och osexigt. Får ofta sår i näsan, troligen stafylokocker som skapar sår då näsan aldrig får vara ifred (det är vanligt att ha stafylokocker i näsan).

Har hittat ett nässpray, Atrovent nasal, som hjälper genom att täppa till porerna typ, tar några sprut av den på morgonen så håller det sig bra nästan hela dagen. Men det står på den att den bara ska användas några veckor, jag har nu använt den i flera år... 

Nån som känner igen sig eller har några bra tips? Borde såklart söka läkare men känns rätt hopplöst, tvivlar på att de kan göra något vettigt åt detta.

• Svar på tråden Näsa som alltid rinner
  • Tukt
    Anonym (trams) skrev 2025-03-23 11:23:37 följande:
    Men vad är det du inte förstår? Om man under 10 år inte använder någon nässpray och har rinit, sedan efter 10 år använder nässpray för att få lindring. Så påstår du att det beror på att man använt näspray för mycket? Berodde de 10 åren av rinit även på nässpray?
    Grejen är väl att folk bara läser trådstarten, sedan vill briljera med sin skarpa kunskap i ämnet nästäppa. Hade de läst den enda sidan av svar i tråden såhade de inte framstått som om de själva hade dragit upp snoret i hjärnan.
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Fanta) skrev 2025-03-23 10:55:05 följande:

Denna tråd fortsätter som de alltid brukar göra på detta forum, någon blir anklagad för att ha en "intellektuell funktionsnedsättning". Det var lågt, och man ska inte använda denna diagnos som något nedsättande. 

"Om man använder nässpray för länge (mer än 10 dagar) så blir effekten helt motsatt den man från början önskade sig - man får en bestående svullnad och kronisk snuva". 

"Ytterligare symtom än nästäppa är irritation i näsan och en ökad slemproduktion". 

Att sluta med nässpray anses vara lika svårt som att sluta röka, och det blir några jobbiga dygn. Men varför inte göra ett försök, och se om svullnaden och den rinnande näsan försvinner? 

Men tror du inte att vi har provat att sluta med nässpray? Jag var utan nässpray i över ett år och det blev inte bättre. Tror du inte att vi kunde komma på den lätta själva? Suck.

Googla kronisk rinnsnuva så ser du att det finns fler tänkbara orsaker än den du föreslår. Du är inte vår läkare så sluta låtsas att du vet bäst. 
    Men vad är det du inte förstår? Om man under 10 år inte använder någon nässpray och har rinit, sedan efter 10 år använder nässpray för att få lindring. Så påstår du att det beror på att man använt näspray för mycket? Berodde de 10 åren av rinit även på nässpray?

Tack! Jag hade som sagt problem i över 10 år innan jag provade nässpray så nej, det beror inte på det. 
    Tukt skrev 2025-03-23 12:55:47 följande:
    Grejen är väl att folk bara läser trådstarten, sedan vill briljera med sin skarpa kunskap i ämnet nästäppa. Hade de läst den enda sidan av svar i tråden såhade de inte framstått som om de själva hade dragit upp snoret i hjärnan.

Hahaha klockren kommentar! Briljera med att man klarar av att kopiera in text som man inte ens själv förstår innebörden av, snarare. 
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Epic F) skrev 2025-03-22 21:42:35 följande:
    Men näsan beror sannolikt på dyleksi
    Eller kokain. 
  • Anonym (trams)
    Anonym (Camilla) skrev 2025-03-23 18:13:11 följande:

Tack! Jag hade som sagt problem i över 10 år innan jag provade nässpray så nej, det beror inte på det. 
    Jag har själv Rinit och har haft i snart 40 år. Det blir dessutom värre på våren så periodvis använder jag Nasonex och/eller allergitabletter. Tyvärr så torkar det ut mina slemhinnor i näsan så jag får använda näsolja istället för Nasonex.
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (trams) skrev 2025-03-23 21:11:02 följande:
    Jag har själv Rinit och har haft i snart 40 år. Det blir dessutom värre på våren så periodvis använder jag Nasonex och/eller allergitabletter. Tyvärr så torkar det ut mina slemhinnor i näsan så jag får använda näsolja istället för Nasonex.
    Själv blir jag lite bättre under sommarhalvåret. Har aldrig haft allergiska besvär, trots att jag hållit på med hästar, haft husdjur, jobbat i hemtjänsten och städat vråldammiga hem och hos folk som kedjeröker inomhus osv. Så i mitt fall beror det nog inte på allergi. Det är liksom INTE så att jag nyser eller har svårt att andas eller att det kliar i halsen eller att ögonen tåras eller nåt sånt. Jag är liksom helt frisk och normal förutom att det rinner från näsan konstant. Jag tänker mig att om du tar allergitabletter så har du kanske fler symtom än bara just det att näsan rinner? 
  • Anonym (trams)
    Anonym (Camilla) skrev 2025-03-23 21:36:40 följande:
    Själv blir jag lite bättre under sommarhalvåret. Har aldrig haft allergiska besvär, trots att jag hållit på med hästar, haft husdjur, jobbat i hemtjänsten och städat vråldammiga hem och hos folk som kedjeröker inomhus osv. Så i mitt fall beror det nog inte på allergi. Det är liksom INTE så att jag nyser eller har svårt att andas eller att det kliar i halsen eller att ögonen tåras eller nåt sånt. Jag är liksom helt frisk och normal förutom att det rinner från näsan konstant. Jag tänker mig att om du tar allergitabletter så har du kanske fler symtom än bara just det att näsan rinner? 
    Nää, faktiskt bara att näsan rinner.
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (trams) skrev 2025-03-23 21:38:17 följande:
    Nää, faktiskt bara att näsan rinner.
    Rinner den mindre när du tar allergitabletter?
  • Anonym (trams)
    Anonym (Camilla) skrev 2025-03-23 21:48:41 följande:
    Rinner den mindre när du tar allergitabletter?
    Ja, den rinner mindre av både allergitabletter och Nasonex. Dock så använder jag dem inte samtidigt.
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (trams) skrev 2025-03-23 21:58:32 följande:
    Ja, den rinner mindre av både allergitabletter och Nasonex. Dock så använder jag dem inte samtidigt.
    Vilka allergitabletter tar du? Receptbelagda? Har du fått diagnos av nån läkare? 
  • Anonym (trams)
    Anonym (Camilla) skrev 2025-03-23 22:33:34 följande:
    Vilka allergitabletter tar du? Receptbelagda? Har du fått diagnos av nån läkare? 
    Receptfria kommer inte ihåg vilka jag brukar ta, men de gör mig inte trött. Har sparat en tom kartong någonstans. Jag har gått igenom en allergiutredning och var inte allergisk men hade överkänsliga slemhinnor. Det är antingen snustorra eller rinner i ett. Därav näsoljan eller tabletter/nasonex
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (trams) skrev 2025-03-25 16:34:56 följande:
    Receptfria kommer inte ihåg vilka jag brukar ta, men de gör mig inte trött. Har sparat en tom kartong någonstans. Jag har gått igenom en allergiutredning och var inte allergisk men hade överkänsliga slemhinnor. Det är antingen snustorra eller rinner i ett. Därav näsoljan eller tabletter/nasonex
    Okej, tack. Återkom gärna om du hittar kartongen. "Allergitabletter" är ett brett begrepp för mig så jag har liksom ingen aning om vilka jag ska prova. 
Svar på tråden Näsa som alltid rinner