• Äldre 11 Feb 09:56
    698 visningar
    7 svar
    7
    698

    Behöver tips på enkla lekar eller "bus" i vardagen

    Hej,

    Har lite idé torka.

    Har en 6åring och en 8åring som oftast bråkar och river runt. Jag är sjuk med utmattning.

    Vill gärna komma på lätta saker som bryter litei rutinerna och gör att vi får mysigt tillsammans och att de glömmer av sina ständiga bråk och attityder.

    Gärna inte för avancerat.

    En gång gjorde vi som en egen lite biograf hemma. Med kiosk för godis osv. Det glömmer de inte :)

    Kom på detta med att kanske göra nån slags picknick inne. Lägga en filt på backen bars och när det är nån lätt mat eller nåt. Kanske äta där. Bryta i allt..

    Har ni mer förslag?

    Behöver inte vara va roligt eg. Men få fram gemenskapen. Ena dottern lagar mat med pappa å andra lär sig tvättlappar med mig. Det funkade med ????

    Antingen dela på dom eller komma på nåt där de inte ständigt ska bråka o h över låta så att säga hihi

    Pussla går med.

  • Svar på tråden Behöver tips på enkla lekar eller "bus" i vardagen
  • Äldre 11 Feb 09:57
    #1

    Även lekar där de får in svenska matte engelska och annst är kul. Smyga in skola på lovet

  • Äldre 11 Feb 10:09
    #2

    Åh. Vill också ha tips.

    Mina tips:

    Ge dem uppdrag hemma, tex dukning, hjälpa till med nåt enklare med matlagningen, baka, till och med städning kan funka. Mina barn gillar dammsugaren till exempel. Eller att man säger "nu ska alla barn plocka upp 10 saker från golvet".

    Sätt på musik och dansa.

    Kurragömma.

    Gör nån skattletning. Typ gömma lappar med ledtrådar om var nästa lapp är tills man hittar tex lördagsgodiset eller nåt.

    Lägg fram några saker på ett bord. Be barnet gå ut och ta bort en sak. Sen ska de gissa vad du tog bort.

    Öva på bokstäver. Hur man skriver dem. Hur man ljudar dem.

    Om de inte är kinkiga med maten kan man låta de smaka saker så ska de gissa vad det är.

    Sätt på ögonbindel och låt dem gissa vilket föremål de håller i handen.

    Sitta i soffan och läsa bok högt för dem

    Om de kan bokstäver och stavning kan man leka den där leken där man tex ska säga ett djur på a, en frukt på p och så vidare.

    Ta redan på olika flaggor. Kanske rita några tillsammans och sätta upp. Så kan man repetera de närmsta dagarna vilka länder det var

  • Äldre 11 Feb 10:51
    #3

    Vi har spelat Yatzy, det är perfekt även för 6-åringen som lär sig addition... 

    Annars tycker de båda att det är kul att baka och en enkel favorit är hallongrottor. I princip lika lätt som chokladbollar men man slipper kakao-spill och chokladiga fingeravtryck

  • Äldre 11 Feb 11:24
    #4

    Nu är mina barn inte så stora än men jag brukar följa deras intresse lite när jag skapar en lek/pyssel åt dem.

    De älskar lego och dinosaurier så jag har haft fokus åt de hållen.

    Har gjort dinosaurievärldar i kartong, dinoslem (vanligt hemgjort slajm) med smådinosar i/legoslajm med legofigurer i, bakat fossilkakor (vanlig mördeg med avtryck från dinos) byggt egna dinosar i lego både platta och i 3d mm

    Har dina barn något intresse du kan skapa en lek eller experiment av?

    Vill du få ideer för just det intresset så leta på pintrest. Där finns mängder av tips, där letar jag iaf :)

    Gör fredagsmys mer mysigt, involvera barnen och gör mat och en efterrätt. Film o popcorn senare.

    Ha en spelkväll en gång i veckan. Lägg fram några brädspel ni kan spela tillsammans.

    Gör egna pysselböcker. Finns labyrinter, hitta ord, bygga former, skriva, klockan osv att hitta och printa ut på nätet. Mandalas är lugnande att måla.

    Bygg pärlplattor, gör favoritfigurerna, lådor, snöflingor, valentinhjärtan osv.

    Jag tror man ska göra saker tillsammans som skapar teamkänsla. Tex geocashing och minigolf mm tills ni hittar vad som blir er "grej" till kul.

    När ni vuxna visar att det är kul att umgås ihop som familj och ni gör det regelbundet så tror jag att barnen också kommer att se och lära sig hur att tackla motgångar och få överseende med varandra.

    Sedan kan man ju involvera barnen i vardagssysslor att de får små uppdrag när de har tråkigt. En sak som jag tycker är viktigt det är att de får vila också, jag märker på mina barn att när de lekt intensivt länge så behövs en mental paus. Det är då oftast mina börjar bråka med varandra men vi har alltid tv på och ibland sätter de sig där en liten stund.

    Ibland behövs energipåfyllning med bit äpple eller lite nötter.

  • Äldre 11 Feb 15:30
    #5
    +1

    Pyssla ihop popcorn-strutar med hjälp av papper, pennor och klistermärken (och sedan hemmabio med popcorn :) )

  • Äldre 11 Feb 19:36
    #6
    +1

    Tävla i att kasta prick med sina Pokeymonkort...

  • Thomas­W
    Äldre 11 Feb 21:21
    #7

    Korg men saft och bullar. Skicka ut dom I trädgården, parken ?

Svar på tråden Behöver tips på enkla lekar eller "bus" i vardagen