• thenextboy

    Hur högt ska man hänga gardiner?

    Hur högt ska man hänga sina gardiner egentligen?

    Det vanligaste vad jag har hört är just ovanför fönsterkarmen.

    Men så har jag läst att man ska hänga de i taket för lyxigare känsla, och att de ska hänga vid sidan och inte täcka fönstret.

    Hur har ni det? Hur ska jag göra om jag vill ha det riktigt fint?

  • Svar på tråden Hur högt ska man hänga gardiner?
  • Linnis92

    Jag har gardinskenor i taket så gardinerna går från taket ner till golvet. Sen använder jag aldrig gardinkappor.

  • annabellelee

    Alltså, vad som är "fint" är ju subjektivt. Är rött eller blått den finaste färgen? Det beror på vad DU tycker är finast.

    Själv tycker jag att det ser elegant ut med skenor i taket om man har höga fönster till att börja med, men om man har femtiotalsfönster där det är ganska mycket vägg ovanför fönstren är det konstigt ut och passar bättre med gardinstång en liten bit ovanför fönstren.

    Titta på olika bilder på nätet och jämför för att komma fram till vad du tycker om.

  • Kusinen

    Titta hemma hos folk och på inredningssidor och gör din egen uppfattning. Finns ju gott om bilder på gardinuppsättningar på tex pinterest.

    Att man undviker kappa är nog främst för att släppa in så mycket ljus som möjligt, då många uppskattar det. Så vad som funkar beror ju också på hur hemmet ser ut i övrigt, om det är många och stora fönster från fler håll kan man kosta på sig mer kappor om man tycker det är snyggt. Det finns ju "kappor" som inte hänger ned något direkt heller, som tex är snurrade eller knutna runt gardinstången. Beror ju också på om man vill ha garddiner som lite insynsskydd också.

    Standardhöjd för gardinstänger är precis ovanför fönstren, så sitter alltid de förmonterade anordningarna i hyresrätter. Men många tycker att det är snyggare att gardinstången fästs direkt under taket. Det är en smaksak och det är svårt att säga vad som är finsst rent objektivt. Personligen tycker jag nog att det är fint att sätta srängerna högt om man endasr har längder men att det är finare med lite väggyta ovanför om man har kappa. Beror på fönstret storlek också, det krävs nog ett större fönster (eller alltså flera på rad) för att jag ska tycka att det passar med högt satta gardiner.

    Sen är det ju många som har hissgardiner, som bara sitter "inne i" fönstret, alltså att man inte har gardin ovanför eller bredvid fönstret alls utan i princip bara på. Också snyggt.

    Så titta på vad du tycker är snyggt och vilken funktion gardinen ska ha. Är den baea dekorativ eller ska den reglera ljusinsläpp eller dämpa ljud?

  • thenextboy

    Så ser mitt fönster ut i vardagsrummet. Jag bor i hyresrätt. Som ni ser finns gardinstång redan uppe, men det jag funderar på är att ha gardinerna från tak till golv (ursäkta röran, är nyinflyttad !)

  • thenextboy
    Kusinen skrev 2019-02-12 06:30:29 följande:

    Titta hemma hos folk och på inredningssidor och gör din egen uppfattning. Finns ju gott om bilder på gardinuppsättningar på tex pinterest.

    Att man undviker kappa är nog främst för att släppa in så mycket ljus som möjligt, då många uppskattar det. Så vad som funkar beror ju också på hur hemmet ser ut i övrigt, om det är många och stora fönster från fler håll kan man kosta på sig mer kappor om man tycker det är snyggt. Det finns ju "kappor" som inte hänger ned något direkt heller, som tex är snurrade eller knutna runt gardinstången. Beror ju också på om man vill ha garddiner som lite insynsskydd också.

    Standardhöjd för gardinstänger är precis ovanför fönstren, så sitter alltid de förmonterade anordningarna i hyresrätter. Men många tycker att det är snyggare att gardinstången fästs direkt under taket. Det är en smaksak och det är svårt att säga vad som är finsst rent objektivt. Personligen tycker jag nog att det är fint att sätta srängerna högt om man endasr har längder men att det är finare med lite väggyta ovanför om man har kappa. Beror på fönstret storlek också, det krävs nog ett större fönster (eller alltså flera på rad) för att jag ska tycka att det passar med högt satta gardiner.

    Sen är det ju många som har hissgardiner, som bara sitter "inne i" fönstret, alltså att man inte har gardin ovanför eller bredvid fönstret alls utan i princip bara på. Också snyggt.

    Så titta på vad du tycker är snyggt och vilken funktion gardinen ska ha. Är den baea dekorativ eller ska den reglera ljusinsläpp eller dämpa ljud?


    Jag bryr mig inte om att dämpa ljud eller ljusinsläpp. Jag vill bara att det ska se snyggt ut
  • Milyana

    Taket föredrar jag, taket ser högre ut då tycker jag.

    Undantag skulle väl vara i köket där en liten söt kappa kan vara fin och då vill jag nog ha den precis ovanför fönstret.

  • Kusinen

    Jag skulle inte borra extra hål i en hyreslägenhet för att höja gardinstången så pass lite som det handlar om enligt bilden. I ditt fall där du har upphängning som passar till din gardinstång skulle jag behålla upphängningen som den är. Har svårt att tro att det blir så radikal mycket snyggare att det är värt det.

  • thenextboy
    Kusinen skrev 2019-02-13 05:26:02 följande:

    Jag skulle inte borra extra hål i en hyreslägenhet för att höja gardinstången så pass lite som det handlar om enligt bilden. I ditt fall där du har upphängning som passar till din gardinstång skulle jag behålla upphängningen som den är. Har svårt att tro att det blir så radikal mycket snyggare att det är värt det.


    Men man får väl borra små hål för att hänga upp gardiner i en hyresrätt ? Så det hade inte blivit finare om jag höjde gardinstången och gjorde så att gardinerna hängde åt sidan, för som det är nu täcker gardinerna lite grann fönstret
Svar på tråden Hur högt ska man hänga gardiner?