• Äldre 12 Feb 14:32
    2143 visningar
    16 svar
    16
    2143

    Sjukskriven och sjukt barn

    Hur gör ni som är sjukskrivna och samtidigt har sjuka barn?

    Jag har vart sjukskriven ett tag för psykisk ohälsa och lämnar/hämtar barnen på förskolan därför att pappan jobbar på tider som inte går att kombinera med hämtning/lämning. Varje lämning och hämtning är kämpigt med tanke på min sjukdom.

    Nu verkar det som att Försäkringskassan har synpunkter på detta. Likaså att jag ibland tar hand om barnen när de är sjuka. Jag hänger inte med här alls. Får man inte vara förälder om man är sjuk? Eller likställs föräldraskapet med ett jobb? Jag har paniksyndrom, autism och ett gäng andra diagnoser.

  • Svar på tråden Sjukskriven och sjukt barn
  • Anonym (Lotta­)
    Äldre 12 Feb 14:54
    #1

    När jag var sjukskriven för foglossning på 50% fick min man vara föräldraledig den tiden, jag fick inte ha hand om barnet dagtid (en 1åring) då jag var sjukskriven trots att jag va hemma och egentligen tyckte att jag kunde ha barnet själv, däremot pallade jag inte med mitt jobb i matbutik med tunga lyft osv, så va sjukskriven därifrån, men, fick inte ha barnet under sjukskrivningstiden.

  • Anonym (Hmm)
    Äldre 12 Feb 15:02
    #2
    Anonym (Lotta) skrev 2019-02-12 14:54:09 följande:

    När jag var sjukskriven för foglossning på 50% fick min man vara föräldraledig den tiden, jag fick inte ha hand om barnet dagtid (en 1åring) då jag var sjukskriven trots att jag va hemma och egentligen tyckte att jag kunde ha barnet själv, däremot pallade jag inte med mitt jobb i matbutik med tunga lyft osv, så va sjukskriven därifrån, men, fick inte ha barnet under sjukskrivningstiden.


    Fast jag tänker att det måste vara skillnad på att ta hand om barnet på heltid och att ta hand om barnet vid sjukdom. Hon är ju inskriven på förskolan och har sitt schema där.
  • Anonym (Lotta­)
    Äldre 12 Feb 16:51
    #3
    Anonym (Hmm) skrev 2019-02-12 15:02:43 följande:

    Fast jag tänker att det måste vara skillnad på att ta hand om barnet på heltid och att ta hand om barnet vid sjukdom. Hon är ju inskriven på förskolan och har sitt schema där.


    Ja kanske. Har dock för mig att om man kan vabba ett barn en hel dag så anses man klara av att arbeta också, och kan därigenom förlora rätten till sjukskrivning. Men det var flera år sedan jag var insatt, det bästa är väl att TS talar med FK och får ett tydligt svar därifrån.
  • Anonym (2barn­smamma­)
    Äldre 12 Feb 21:32
    #4

    Jag var sjukskriven 3månader förra året för psykiskt ohälsa, hade barnen på förskola. Om någon av de var sjuk lämnade jag bara inte barnet. Måste ju inte ansöka om vab.

  • Anonym (Ms S)
    Äldre 12 Feb 23:16
    #5
    Anonym (2barnsmamma) skrev 2019-02-12 21:32:20 följande:

    Jag var sjukskriven 3månader förra året för psykiskt ohälsa, hade barnen på förskola. Om någon av de var sjuk lämnade jag bara inte barnet. Måste ju inte ansöka om vab.


    Låter logiskt. Pengarna kommer ju från samma ställe, varför krångla till det?

    Jag blev nyfiken på den här tråden, jag mådde dåligt när jag var föräldraledig, ville bli sjukskriven men var rädd att min sambo skulle bli tvungen att ta föräldraledigt i stället för mig då, det skulle ha knäckt ekonomin. Vet inte om det är så men eftersom jag mådde dåligt så tog jag mig aldrig för att ta reda på det, sökte hjälp efter barnet skolats in på fsk i stället. Men jag måste ha tänkt rätt då, eller hur?
  • Anonym (Mir)
    Äldre 13 Feb 07:40
    #6
    Anonym (Ms S) skrev 2019-02-12 23:16:05 följande:

    Låter logiskt. Pengarna kommer ju från samma ställe, varför krångla till det?

    Jag blev nyfiken på den här tråden, jag mådde dåligt när jag var föräldraledig, ville bli sjukskriven men var rädd att min sambo skulle bli tvungen att ta föräldraledigt i stället för mig då, det skulle ha knäckt ekonomin. Vet inte om det är så men eftersom jag mådde dåligt så tog jag mig aldrig för att ta reda på det, sökte hjälp efter barnet skolats in på fsk i stället. Men jag måste ha tänkt rätt då, eller hur?


    Om du är f-ledig och blir sjukskriven så är det ju på grund av att du inte klarar att ta hand om barnet, att du är för sjuk för det. Vem skulle tagit hand om ditt barn om du var sjukskriven?
  • Anonym (Samma­)
    Äldre 13 Feb 08:10
    #7

    När vi var i samma situation så fick pappan vabba när barnen var sjuka

  • Fri 25 Oct 2019 00:20
    #8

    Jag tänkte återkoppla på denna tråden såhär ett halvår efter. Hö Hö. Tänker att det kanske finns någon som är intresserad av ett svar.

    Jag hade kontakt med försäkringskassan i frågan. Det svaret jag fick är att det alltid sker en individuell bedömning från fall till fall när det gäller sådana här frågor. Om man t.ex. är sjukskriven för diskbråck och enligt sjukintyget är sängliggande så är det ju oerhört konstigt om man klarar av att ta hand om en 1-åring som är hemma sjuk och kan behöva lyftas regelbundet och tas om hand.

    Om vi, som i mitt fall va sjukskriven för generaliserat ångestsyndrom, istället pratar om psykisk ohälsa och tar hand om en sjuk dotter som är 5 år gammal och hyfsat självgående så ser det inte alls märkligt ut.

    Två olika fall, ett där sjukskrivning och ta hand om sjukt barn inte hade godkänts och ett där sjukskrivning och ta hand om sjukt barn hade blivit godkänt.

    Det finns alltså ingen regel som säger att det inte är tillåtet eller att det år tillåtet. Det bedöms från fall till fall utifrån din sjukskrivning. Som jag förstod min dåvarande handläggare (är inte sjukskriven längre idag) så ses det internt inom Försäkringskassan som mest olämpligt vid fysiska åkommor. Har du problem med stora smärtor, är sängliggande, bruten arm, ben etc etc. så är det märkligt att kunna ta hand om ett litet barn som kan behöva lyftas, springas efter eller vad det nu kan vara.

  • Anonym (Milla­)
    Fri 25 Oct 2019 00:24
    #9
    Nisse145 skrev 2019-02-12 14:32:15 följande:

    Hur gör ni som är sjukskrivna och samtidigt har sjuka barn?

    Jag har vart sjukskriven ett tag för psykisk ohälsa och lämnar/hämtar barnen på förskolan därför att pappan jobbar på tider som inte går att kombinera med hämtning/lämning. Varje lämning och hämtning är kämpigt med tanke på min sjukdom.

    Nu verkar det som att Försäkringskassan har synpunkter på detta. Likaså att jag ibland tar hand om barnen när de är sjuka. Jag hänger inte med här alls. Får man inte vara förälder om man är sjuk? Eller likställs föräldraskapet med ett jobb? Jag har paniksyndrom, autism och ett gäng andra diagnoser.


    Försäkringskassan anser att man man ta hand om barn som sjukskriven så kan man jobba. Lite stelbenta regler.

    Själv är jag också sjukskriven och lämnar/hämtar och är hemma om barnen är sjuka. Men här verkar set vara helt ok så länge jag själv klarar av det. Men Norge är.lite mera friare runt det att ta hand om barn ibland när man är sjukskriven. Är sjukskriven för bla uttmattningssymtom.
  • Anonym (Milla­)
    Fri 25 Oct 2019 00:26
    #10
    Anonym (Ms S) skrev 2019-02-12 23:16:05 följande:

    Låter logiskt. Pengarna kommer ju från samma ställe, varför krångla till det?

    Jag blev nyfiken på den här tråden, jag mådde dåligt när jag var föräldraledig, ville bli sjukskriven men var rädd att min sambo skulle bli tvungen att ta föräldraledigt i stället för mig då, det skulle ha knäckt ekonomin. Vet inte om det är så men eftersom jag mådde dåligt så tog jag mig aldrig för att ta reda på det, sökte hjälp efter barnet skolats in på fsk i stället. Men jag måste ha tänkt rätt då, eller hur?


    Ja, hade du blivit sjukskriven frpn föräldraledighet så hade din sambo fått vara föräldraledig med barnet alt att ni skaffar barnvakt/barnomsorg på annat sätt.
  • Fri 25 Oct 2019 00:34
    #11

    Naturligtvis finns det variationer inom psykisk ohälsa också kan jag tänka mig.

    Djup depression där man också är sängliggande, inte kan ta hand om sig själv osv är kanske inte en ultimat kombination med barnomhändertagande.

    Med det sagt, jag tycker att det är konstigt att det inte alltid är OK att vara förälder. Det finns säkerligen föräldrar som är ensamma och sjuka och måste "stå ut" med att vara sjuk och ändå ta hand om ett sjukt barn när det inte är på förskolan. Likaså hämta/lämna. Oavsett hur ont det gör eller hur tufft det är psykiskt så kan man ju inte avsäga sig föräldraansvaret och anställa en nanny hur som helst. Men alla vi som haft med försäkringskassan att göra vet förmodligen alla deras vrickade regler och deras otydlighet. Man vet aldrig vad de kan hitta på eller får för sig. Ena stunden är allt frid och fröjd och den andra stunden anser de att du kan söka jobb.

  • Fri 25 Oct 2019 00:36
    #12
    Anonym (Milla) skrev 2019-10-25 00:24:29 följande:
    Försäkringskassan anser att man man ta hand om barn som sjukskriven så kan man jobba. Lite stelbenta regler.

    Själv är jag också sjukskriven och lämnar/hämtar och är hemma om barnen är sjuka. Men här verkar set vara helt ok så länge jag själv klarar av det. Men Norge är.lite mera friare runt det att ta hand om barn ibland när man är sjukskriven. Är sjukskriven för bla uttmattningssymtom.
    Jag hänger inte med nu. Har Försäkringskassan sagt till dig att det inte är OK att du tar hand om barnen för att du då isåfall kan jobba också?
  • Fri 25 Oct 2019 01:00
    #13
    Anonym (Milla) skrev 2019-10-25 00:24:29 följande:
    Försäkringskassan anser att man man ta hand om barn som sjukskriven så kan man jobba. Lite stelbenta regler.

    Själv är jag också sjukskriven och lämnar/hämtar och är hemma om barnen är sjuka. Men här verkar set vara helt ok så länge jag själv klarar av det. Men Norge är.lite mera friare runt det att ta hand om barn ibland när man är sjukskriven. Är sjukskriven för bla uttmattningssymtom.
    Ok jag förstår dig nu.

    De flesta länderna har mer rimliga regler och villkor i den allmänna sjukförsäkringen än Sverige. Försäkringskassan är i särklass Sveriges absolut sämsta myndighet. Hela handläggningen genomsyras av otydlighet, godtycke och byråkrati.
  • Anonym (Milla­)
    Fri 25 Oct 2019 01:02
    #14
    +1
    Nisse145 skrev 2019-10-25 00:36:19 följande:

    Jag hänger inte med nu. Har Försäkringskassan sagt till dig att det inte är OK att du tar hand om barnen för att du då isåfall kan jobba också?


    Generellt så anser fk det. Jag har inte med fk att göra numera då jag inte bor i Sverige men hade med dem när jag körde i Sverige och var sjukskriven för en bruten arm. Då fick jag egentligen inte lämna/hämta min då 8 åring i skolan/fritids eller vara hemma när han var sjuk under de 3 månaderna jag var sjukskriven. Gjorde dock det ändå då han klarar sig själv.
  • Fri 25 Oct 2019 01:11
    #15
    Anonym (Milla) skrev 2019-10-25 01:02:39 följande:
    Generellt så anser fk det. Jag har inte med fk att göra numera då jag inte bor i Sverige men hade med dem när jag körde i Sverige och var sjukskriven för en bruten arm. Då fick jag egentligen inte lämna/hämta min då 8 åring i skolan/fritids eller vara hemma när han var sjuk under de 3 månaderna jag var sjukskriven. Gjorde dock det ändå då han klarar sig själv.
    Gjorde du rätt i.

    Det är så det brukar bli när sinnessjuka regler implementeras. Man bryter helt enkelt mot dem och myndigheten och regelverket tappar sin legitimitet och förtroende.

    Man ska kunna vara förälder och samtidigt sjuk. Det står inte i motsättning till varandra. Har man en funktionsnedsättning så skulle jag till och med räkna det som diskriminering. Om man får aktivitetsersättning, sjukpenning eller sjukersättning för att man har ADHD och/eller autism eller annan NPF-diagnos och sen nekas att ta hand om sitt barn på grund av detta så skulle jag tolka Försäkringskassans agerande som diskriminerande.
  • Anonym (Q)
    Fri 25 Oct 2019 13:45
    #16

    Men reglerna finns väl till för att den andra föräldern ska kunna vabba om du är för sjuk för att kunna ta hand om ditt barn? Det ser jag ett stort värde i. Kan inte tänka mig att du inte ska få ta hand om ditt tillfälligt sjuka barn om du orkar, trots att du är sjuk. Hur många kräksjuka föräldrar har liksom inte tagit hand om kräksjuka barn samtidigt?

Svar på tråden Sjukskriven och sjukt barn