• nadie2019

    Sjukskrivning - specifikt datum?

    Hej, gravid i vecka 32.

    Är de så att en läkare kan sjukskriva än ett specifikt datum längre fram? Tänker om man pratar med en läkare imorgon - kan de dä sjukskriva än från och med 1 mars till exempel?

  • Svar på tråden Sjukskrivning - specifikt datum?
  • riboflavin

    Om du har exempelvis en operation inbokad så kan man göra så.

    Annars kan det bli svårt att motivera varför du skulle vara för sjuk för jobb just första mars, men tillräckligt frisk nu.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • nadie2019

    Hej, ja det är förståeligt.

    Jo såhär. Jobbar inom förskola. Men just nu så har jag mycket datorjobb att göra och blir mindre i barngrupp, vilket är det jobb som är besvärligt och ger mig mer problem i vardagen. Men behöver vara tillbaka i barngrupp om ett par veckor och då kommer jag inte ha det lättare fysiskt i och med att det är längre in i graviditeten.

    Därför om man pratar med läkaren och beskriver problem men att jag är kapabel att göra det skriftliga jobbet nu men att om ett par veckor så kommer jag behövas i barngrupp igen och det är det som gör det svårt för mig.

    Förstod du? :)

  • nadie2019
    riboflavin skrev 2019-02-12 19:03:05 följande:

    Om du har exempelvis en operation inbokad så kan man göra så.

    Annars kan det bli svårt att motivera varför du skulle vara för sjuk för jobb just första mars, men tillräckligt frisk nu.


    Hej, ja det är förståeligt.

    Jo såhär. Jobbar inom förskola. Men just nu så har jag mycket datorjobb att göra och blir mindre i barngrupp, vilket är det jobb som är besvärligt och ger mig mer problem i vardagen. Men behöver vara tillbaka i barngrupp om ett par veckor och då kommer jag inte ha det lättare fysiskt i och med att det är längre in i graviditeten.

    Därför om man pratar med läkaren och beskriver problem men att jag är kapabel att göra det skriftliga jobbet nu men att om ett par veckor så kommer jag behövas i barngrupp igen och det är det som gör det svårt för mig.

    Förstod du? :)
  • annabellelee

    Du kan ju prova att prata med en läkare. Men jag tror att läkaren vill att du kommer tillbaka då - besvären kan ju bli lättare eller svårare med tiden.

  • riboflavin
    nadie2019 skrev 2019-02-12 19:37:12 följande:

    Hej, ja det är förståeligt.

    Jo såhär. Jobbar inom förskola. Men just nu så har jag mycket datorjobb att göra och blir mindre i barngrupp, vilket är det jobb som är besvärligt och ger mig mer problem i vardagen. Men behöver vara tillbaka i barngrupp om ett par veckor och då kommer jag inte ha det lättare fysiskt i och med att det är längre in i graviditeten.

    Därför om man pratar med läkaren och beskriver problem men att jag är kapabel att göra det skriftliga jobbet nu men att om ett par veckor så kommer jag behövas i barngrupp igen och det är det som gör det svårt för mig.

    Förstod du? :)


    Absolut, men jag tror tyvärr att det blir svårt att motivera ändå, men testa. Däremot kan du ju redan första dagen i barngrupp kontakta din läkare. Jag vet dock inte om sjukskrivning är det enda alternativet enligt FK om du redan haft en period med alternativa arbetsuppgifter ordnat av arbetsgivaren.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Sjukskrivning - specifikt datum?