• Poppy75

    Är det fel att bjuda in med kort varsel till kalas?

    Vi blev sena med att bjuda in till barnkalaset i år. Vi bjuder hela avdelningen så egentligen tycker jag att det bara är skönt om några barn inte kan komma. En vän till mig tycker dock att det är ohyfsat att bjuda in till ett barnkalas samma vecka som kalaset är. Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Är det fel att bjuda in med kort varsel till kalas?
  • OlgaElvira

    Ja, det är olämpligt. Det riskerar att ställa till problem för de inbjudna barnens föräldrar. De ska med kort varsel ordna födelsedagspresent, kolla upp att det finns rena lämpliga kläder att ha på kalaset, planera för vem som hämtar/lämnar barnet, avboka eventuella andra aktiviteter. Det är kanske inte alltid möjligt att avboka den andra aktiviteten. Något av de inbjudna barnen kan då inte delta fast det hade velat detta. Den risken finns även om man bjuder in i god tid men få har det funnits tid att förbereda barnet eller göra en mindre omplanering.

    En inbjudan ska så mycket som möjligt innebära glädje och förväntan. Inte stress och oro. Man bör viss omtanke för dem man bjuder in.

  • Alexi

    Äsch det är ok. Men viktigt att be att folk svarar så man vet att man inte står där med 3 barn men räknat med 15...

  • Amla07

    Helt ok tycker jag, händer ofta här och det brukar jag tolka som att föräldrarna har fullt upp. Har aldrig tänkt tanken att det skulle vara ohyfsat.

  • Physalis

    En vecka känns precis lagom tycker jag. Barnkalas är väl något man går på om man inte har några andra planer. Om det nu inte är bästa vännen, då är man nog mer angelägen.


    Korrekturläser som en kratta
  • MrsMommy

    Jag brukar planera att bjuda in relativt sent, men ser till att kolla av med några av de närmaste kompisarna innan så att jag vet att några kompisar kan. Naturligt bortfall då, lagom många barn kommer. Flört

  • AmericanMommy

    Tycker det är taskigt mot barnet som har kalaset eftersom många inte kommer kunna komma. Min dotter fick en inbjudan i tisdags till ett kalas som är på söndag, vi kan inte gå på det eftersom vi redan har planer, hade vi fått inbjudan tidigare hade vi kunnat planera in det.

  • Kusinen

    Oförskämt anser jag inte att det är. Däremot kan det ju innebär att få kan komma vilket kanske ditt barn tycker är tråkigt.

    Jag har för mig att jag brukade ge inbjudan 1 1/2 - 2 veckor före.

  • asdfgh

    1-2v innan tycker jag är lagom. Får man tidigare än så är det ett evigt "Är det NNs kalas än?" eftersom de inte riktigt har den tidsuppfattningen när de är små. Kortare varsel ju mindre barnen är. När det gäller att ha annat inbokat är det sällan vi har saker vi inte kan boka om/boka av med kort varsel alt att övriga familjen går utan det berörda barnet. De saker som inte går att ändra tider på kvittar det oftast om man så hade fått info 2 mån i förväg.

Svar på tråden Är det fel att bjuda in med kort varsel till kalas?