• Anonym (Ts)

    Namnet Tinka?

    Vad tycker ni om det? Jag tycker att det låter gulligt, hade gärna döpt en flicka till det. Men funderar på hur andra ser på namnet?

  • Svar på tråden Namnet Tinka?
  • AndreaBD

    Risken är också att en engelsk-språkig person skulle kunna höra "tinker" (irländska resande, som inte alls är populära).

  • trollhona

    Fult "namn", eftersom jag associerar det med orden barnen på förskolan använder när de behöver gå på toaletten. Så jag skulle inte välja det med risk för att barnet kommer få första delen av sitt liv relaterat till urin.

    Det finns säkert något lite bättre namn att hitta till barnet.

  • Studentpappa
    Anonym (Ts) skrev 2019-02-14 22:19:40 följande:

    Väldigt roande och intressant att höra andras åsikter. Trodde aldrig det fanns människor som valde bort namn pga vad namnen rimmar på.


    Nej du och det kan nog inte en jävel som heter Dick förstå efter sin mobbade barndom heller...

    Ja jag hade en klasskompis som hette det, och fick heta Dick-pick stor del av sitt unga liv stackarn.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (alkolina)

    Tinka...Pinka...Tissa...Kissa.. Nej. Inte ett bra namn.

  • Anonym (alkolina)
    tankfull skrev 2019-02-14 22:11:20 följande:
    I Ryssland eller Polen eller Rumänien så är det säkert ingen som tänker på kiss när de hör Tinka, men nu är detta Sverige och här rimmar det på pinka. Oklart för mig varför folk frågar vilt främmande människor om vad de tycker att deras eget barn ska heta. Döp ditt barn till det du själv tycker eller köp att andra har åsikter du inte gillar.
    Känner ingen i Rumänien som heter "Tinka"
  • Anonym (alkolina)
    Anonym (Ts) skrev 2019-02-14 22:19:40 följande:
    Väldigt roande och intressant att höra andras åsikter. Trodde aldrig det fanns människor som valde bort namn pga vad namnen rimmar på.
    Det handlar väl om vad man vill utsätta sitt stackars barn för, namn som rimmar på kiss eller bajs är ju aldrig snällt, inte heller sex och genitalier.

    Några exempel
    Ida-Slida
    Eva-Skreva
    Orvar- (Bajs)korvar
    Melissa-Kissa
    Dick-Prick
    Moa-Toa
    Cajsa-Bajsa
    Lisa-Fisa
    Lotta-Potta
    Britta-Fitta
    Enis-Penis

    eller namn som Fanny, som bokstavligt talat är slang förkvinnans nedre region på engelska. Älskar man sitt barn så gör man inte så mot dem.
  • moaguuun
    Anonym (alkolina) skrev 2019-02-16 21:23:28 följande:

    Det handlar väl om vad man vill utsätta sitt stackars barn för, namn som rimmar på kiss eller bajs är ju aldrig snällt, inte heller sex och genitalier.

    Några exempel

    Ida-Slida

    Eva-Skreva

    Orvar- (Bajs)korvar

    Melissa-Kissa

    Dick-Prick

    Moa-Toa

    Cajsa-Bajsa

    Lisa-Fisa

    Lotta-Potta

    Britta-Fitta

    Enis-Penis

    eller namn som Fanny, som bokstavligt talat är slang förkvinnans nedre region på engelska. Älskar man sitt barn så gör man inte så mot dem.


    Det är aldrig någon som har kallar mig ?Moa toa?. Barn är elaka och om de vill mobba så hittar dom på anledningar till det, oavsett vad barnet heter.
  • tankfull
    Anonym (alkolina) skrev 2019-02-16 21:19:28 följande:
    Känner ingen i Rumänien som heter "Tinka"
    Jag känner inga rumäner överhuvudtaget, gissade bara på områden som skulle kunna komma ifråga för namnet där man inte skulle associera det med kiss. Antar att jag tänkte på Katarina Taikon (Katizi) som är romsk och associerade namnet till Tinka - det skulle lika gärna kunna vara romskt som ryskt för mig.
    Jag känner inte alla i Sverige heller och det finns säkerligen en hel drös med namn över hela världen som jag aldrig hört öht. Glömde att detta är FL och man måste ha exakt källvisning till varje sak man skriver. Om du är rumän och tar illa vid dig så ber jag om ursäkt. 
  • tankfull

    Och innan någon skriver att romer och rumäner inte är samma sak så är jag fullt medveten om detta, bara det att rätt många romer befinner sig i Rumänien och kommer till Sverige därifrån. 

  • Anonym (alkolina)
    tankfull skrev 2019-02-16 21:40:28 följande:
    Jag känner inga rumäner överhuvudtaget, gissade bara på områden som skulle kunna komma ifråga för namnet där man inte skulle associera det med kiss. Antar att jag tänkte på Katarina Taikon (Katizi) som är romsk och associerade namnet till Tinka - det skulle lika gärna kunna vara romskt som ryskt för mig.
    Jag känner inte alla i Sverige heller och det finns säkerligen en hel drös med namn över hela världen som jag aldrig hört öht. Glömde att detta är FL och man måste ha exakt källvisning till varje sak man skriver. Om du är rumän och tar illa vid dig så ber jag om ursäkt. 
    Tog inte illa vid mig, blev bara fundersam om det uppfattades som ett typiskt rumänskt namn.Obestämd Förstod sedan hänvisningen till romer så blev det lite klarare..
    tankfull skrev 2019-02-16 21:43:32 följande:

    Och innan någon skriver att romer och rumäner inte är samma sak så är jag fullt medveten om detta, bara det att rätt många romer befinner sig i Rumänien och kommer till Sverige därifrån. 


    Kan säga att merparten av de romer som finns i Sverige kommer från Bulgarien, kanske som mest en 4e del är från Rumänien. (Jag står gärna och lyssnar när de pratar med varandra för att se hur mycket jag förstår)
Svar på tråden Namnet Tinka?