• Äldre 14 Feb 09:28
    3277 visningar
    141 svar
    141
    3277

    Lärare i förorten

    Hej! Man hör ju ständigt nya larmrapporter om situationen för lärare i "utsatta" förorter. Hot, våld, stök. Lärarna har ej rätt att markera ordentligt; backas ej upp av rektorer etc.Många som hoppar av läraryrket. Någon som har personlig erfarenhet och vill berätta?

  • Svar på tråden Lärare i förorten
  • Anonym (Svåge­rn)
    Äldre 14 Feb 09:33
    #1

    Min svägerska som alltid varit politiskt engagerad "världsmedborgare" fick jobb i en förortsskola. I början var hon rätt peppig. Efter några år rätt uppgiven. Nu har hon varit sjukskriven de senaste åren.

  • Äldre 14 Feb 11:17
    #2

    Jag jobbade på en skola där ett gäng elever flippade ut någon eftermiddag och höll på att slå sönder någon slags kiosk/cafeteria inne i skolan. Hon som jobbade i denna kiosken, släppte ner någon slags rullgardin i metall för att hålla dem ute. Hon var ju livrädd. Rektorn, biträdande rektorn och jag tror även några lärare låste in sig själva i något rum, vågade inte hjälpa den där stackars kvinnan i kiosken. De ringde på polisen som precis kom i tid, innan de lyckats ta sig in i kiosken.

    Jag var själv inte där då, men kvinnan som jobbade i kiosken berättade det för mig. Hon var ganska traumatiserad, men fick ingen speciell hjälp med det heller.

  • Anonym (A)
    Äldre 14 Feb 11:24
    #3

    AndreaBD, helt sjukt ju! När jag gick på högstadiet i förorten hade vi inte sånt där stök men om det hade spårat ur vågar jag påstå att fritidsledare och lärare hade hoppat in och avbrutit det hela rätt fort.

  • Anonym (Prakt­isk)
    Äldre 14 Feb 11:39
    #4
    +2

    Men som lärare så kan du ju i dag inte sätta gränser.
    Du får i princip inte hålla fast elever, inte be dom lämna klassrummet ...
    Klart det spårar ut, speciellt om eleven kommer från en kultur där man inte skall höra på kvinnor.

  • Anonym (Snäll­a)
    Äldre 14 Feb 11:58
    #5

    Är tjejerna väldigt snälla 

  • Äldre 14 Feb 13:06
    #6
    Anonym (A) skrev 2019-02-14 11:24:21 följande:

    AndreaBD, helt sjukt ju! När jag gick på högstadiet i förorten hade vi inte sånt där stök men om det hade spårat ur vågar jag påstå att fritidsledare och lärare hade hoppat in och avbrutit det hela rätt fort.


    Det var det som skrämde mig - att det kan förekomma att något spårar ur, det kan man kanske förstå. Men om det blir så illa att vuxna inte vågar avbryta det, utan låser sig in och väntar på polisen - då är det ju illa. Kan hända att de var för få och att de som var där så som rektorn, inte var så bra på att hantera sånt.  
  • Anonym (A)
    Äldre 14 Feb 13:22
    #7

    Absolut, kan ha berott på flera saker men så får lärarna heller inte ta i ungarna ens idag så det är inte helt lätt att stoppa dem över huvud taget om det spårar.

  • Äldre 14 Feb 14:25
    #8
    Anonym (A) skrev 2019-02-14 13:22:30 följande:

    Absolut, kan ha berott på flera saker men så får lärarna heller inte ta i ungarna ens idag så det är inte helt lätt att stoppa dem över huvud taget om det spårar.


    Om det är slagsmål får man förstås gå emellan. Jag tror inte att man skulle kunna bli anmäld för det. Det är nog större risk att man kan bli skadad däremot.

    De situationerna där man har ett problem för att man helst inte ska ta i ungarna, är snarare situationer där någon elev stör och förstör för alla andra och man inte kan kasta ut hen. Om man har en sån problematisk elev som sätter det i system att sabotera så kan det förstöra för en hel klass. Om den eleven inte går att prata med, om hen bara beter sig som en apa och detta om och om igen - vad gör man?  Man måste kunna lyfta ut såna, någon annan får prata med den ungen. Annars sitter ju resten av klassen och kan inte göra något vettigt. 
  • Anonym (A)
    Äldre 14 Feb 14:30
    #9
    De situationerna där man har ett problem för att man helst inte ska ta i ungarna, är snarare situationer där någon elev stör och förstör för alla andra och man inte kan kasta ut hen

    Får mig att minnas min svenskalärare. Alla var lite rädda för honom då man kunde få en utskällning, ett suddgummi kastat i skallen eller om han var riktigt förbannad så kom papperskorgen. Ändå gillade man honom och eb bra lärare var han också. 

  • Anonym (Svåge­rn)
    Äldre 14 Feb 15:01
    #10
    AndreaBD skrev 2019-02-14 14:25:15 följande:
    Om det är slagsmål får man förstås gå emellan. Jag tror inte att man skulle kunna bli anmäld för det. Det är nog större risk att man kan bli skadad däremot.
    Min vän som jobbar på en rätt vanlig gymnasieskola i en småstad berättar att de lärare som försöker ta itu med problemen själva får problem. Deras bilar repas på skolans parkering etc.
Svar på tråden Lärare i förorten