Anonym (mor) skrev 2019-02-15 13:05:53 följande:
OT kanske och Ursäkta att jag lägger mig i MEN här i min stad i Norrland finns en busslinje som i folkmun kallas "orientexpressen"! Liksom nästan bara invandrare på bussen. ALLA städer har dessa områden idag och vad som är meningen och hur det ska bli går över min fattningsförmåga. Områdena fylls på och INGEN svensk vill bo där.
Tja, det är DINA fördomar. DU vill inte bo där. Jag har bott i såna områden. Jag har trivts bra i Rågsved. Poängen är att folk raljera eftersom de inte har valet, dvs. de har inte råd att bo någon annanstans.
Grejen är att jag har vuxit upp i europeisk storstad där vi hade stor andel invandrare redan för 40 år sedan. Visst, vi hade också ett område i stan som kallades för "lilla Istanbul" - redan då. Så jag är van vid det. Visserligen är det oftast så att det är större andel invandrare i dem "sämre" områden. Men då är det inte bara invandrarna man stör sig på, utan det är att man själv inte kan få bättre. Jag skulle inte välja heller att bo där nuförtiden, och visserligen vore det bra om det inte blev såna ghetton. Tror du invandrarna skulle bo där om de hade råd att flytta därifrån?