• Hedda04

Lärare i förorten

Hej! Man hör ju ständigt nya larmrapporter om situationen för lärare i "utsatta" förorter. Hot, våld, stök. Lärarna har ej rätt att markera ordentligt; backas ej upp av rektorer etc.Många som hoppar av läraryrket. Någon som har personlig erfarenhet och vill berätta?

• Svar på tråden Lärare i förorten
  • Anonym (familj)
    AndreaBD skrev 2019-02-15 12:59:26 följande:
    Bara för att du inte förstår sammanhanget är inte det off-topic. 

Och det är typiskt att folk som själva växt upp där, klagar på invandrare. Inte pga dåliga erfarenheter i regel. Utan för att de har lärt sig av sina föräldrar att skylla på dem. Skylla på dem för att de själva inte haft råd att bo någon annanstans - och de hade ju alla chanser att utbilda sig och få ett bra jobb.
    Så du menar att alla i den här tråden och alla i alla andra trådar där folk berättar om sina erfarenheter och upplevelser från dessa getton helt enkelt ljuger? Dom har inte  alls upplevt dessa saker utan bara hittar på eftersom deras föräldrar lärt dom att skylla på dom? Ja det är väl enklare att sticka huvudet i sanden än att ta till sig vad andra människor berättar om sina upplevelser när det inte går ihop med sin världsbild. 
  • Anonym (Svågern)
    AmericanMommy skrev 2019-02-15 12:50:41 följande:
    Fast när dom går på gymnasiet är dom väl straffmyndiga? Om dom är våldsamma kan man väl anmäla till polisen? Man borde åtminstone kunna stänga av elever från skolan.

Blir det inga konsekvenser för dom som är våldsamma? Hur skyddas de andra eleverna?
    Det klassiska knepet är att inte anmäla frånvaro då stökiga elever är borta. Då får de fortfarande bidrag, och de som är närvarande får lite bättre förutsättningar att lära sig något.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Svågern) skrev 2019-02-15 13:20:58 följande:
    Det klassiska knepet är att inte anmäla frånvaro då stökiga elever är borta. Då får de fortfarande bidrag, och de som är närvarande får lite bättre förutsättningar att lära sig något.
    Jag ringde ALLTID och sjukanmälde min dotter när hon var hemma och sjuk just för att jag förväntade mig att OM min dotter inte dök upp i skolan så skulle jag informeras. Tanken att ens barn inte kommer till skolan och ingen reagerar är ju HEMSK. Knepet som min dotter och hennes vänner använde på gymnasiet för att lära sig ngt var att alltid sätta sig längst fram i klassrummet.
  • Anonym (Svågern)
    Anonym (mor) skrev 2019-02-15 13:34:01 följande:
    Jag ringde ALLTID och sjukanmälde min dotter när hon var hemma och sjuk just för att jag förväntade mig att OM min dotter inte dök upp i skolan så skulle jag informeras. Tanken att ens barn inte kommer till skolan och ingen reagerar är ju HEMSK. Knepet som min dotter och hennes vänner använde på gymnasiet för att lära sig ngt var att alltid sätta sig längst fram i klassrummet.
    Jag menade alltså att lärarna inte ger frånvaro då stökiga elever skolkar.

Win-win, så att säga. Den bråkiga eleven får sitt bidrag utan att vara i klassrummet och störa.
  • Anonym (hmm)
    AmericanMommy skrev 2019-02-15 12:57:46 följande:

Fast föräldrar rekommenderas ju att inte ge konsekvenser eller säga till sina barn på skarpen i Sverige, så hur ska de göra tycker du?

vadå rekomenderas?? när ja va liten funkade de. när mamma å pappa va små funkade de. å de funkar även på mina egna barn... bara för att de rekomenderas behöver man inte följa. .. å ändå rekommendation eller inte de e förälderns ansvar att fostra sitt barn. Å att följa en så urbota dålig rekommendation säger en hel del om föräldern som följer de.. LATHET kallas de..
  • AndreaBD
    Anonym (mor) skrev 2019-02-15 13:05:53 följande:
    OT kanske och Ursäkta att jag lägger mig i MEN här i min stad i Norrland finns en busslinje som i folkmun kallas "orientexpressen"! Liksom nästan bara invandrare på bussen. ALLA städer har dessa områden idag och vad som är meningen och hur det ska bli går över min fattningsförmåga. Områdena fylls på och INGEN svensk vill bo där.
    Tja, det är DINA fördomar. DU vill inte bo där. Jag har bott i såna områden. Jag har trivts bra i Rågsved. Poängen är att folk raljera eftersom de inte har valet, dvs. de har inte råd att bo någon annanstans.

Grejen är att jag har vuxit upp i europeisk storstad där vi hade stor andel invandrare redan för 40 år sedan. Visst, vi hade också ett område  i stan som kallades för "lilla Istanbul" - redan då.  Så jag är van vid det. Visserligen är det oftast så att det är större andel invandrare i dem "sämre" områden. Men då är det inte bara invandrarna man stör sig på, utan det är att man själv inte kan få bättre. Jag skulle inte välja heller att bo där nuförtiden, och visserligen vore det bra om det inte blev såna ghetton. Tror du invandrarna skulle bo där om de hade råd att flytta därifrån?
  • AndreaBD
    AmericanMommy skrev 2019-02-15 12:57:46 följande:
    Fast föräldrar rekommenderas ju att inte ge konsekvenser eller säga till sina barn på skarpen i Sverige, så hur ska de göra tycker du?
    VAD??? Var har du hört det?
  • AndreaBD
    Anonym (familj) skrev 2019-02-15 13:12:09 följande:
    Så du menar att alla i den här tråden och alla i alla andra trådar där folk berättar om sina erfarenheter och upplevelser från dessa getton helt enkelt ljuger? Dom har inte  alls upplevt dessa saker utan bara hittar på eftersom deras föräldrar lärt dom att skylla på dom? Ja det är väl enklare att sticka huvudet i sanden än att ta till sig vad andra människor berättar om sina upplevelser när det inte går ihop med sin världsbild. 
    Men jag ljuger inte heller. Jag har som 20-åring bott i såna områden - inte i Sverige, det är många år sedan, men i Tyskland. Principen är samma, det blir gettobildning här som där. Och som ungefär 30-åring har jag bott i Rågsved. Och DÄR har jag själv upplevt rasistiskt snack och skyllande på invandrarna av dem få svenska familjer som bodde där. Tyvärr. Och det var bara skitsnack. Det är mycket därför att jag tyckte det var ibland otrevligt där. Annars var det ganska bra.
  • AndreaBD
    Anonym (Svågern) skrev 2019-02-15 13:20:58 följande:
    Det är möjligt att en del gör det. Tråkigt egentligen.
  • AmericanMommy
    AndreaBD skrev 2019-02-15 17:16:11 följande:

VAD??? Var har du hört det?

Här på FL, föräldrar får påhopp som skickar barn till sitt rum eller någonsin höjer rösten mot barnen, använder time out eller tar bort mobil etc. själv bor jag inte i Sverige men det verkar ju som att lärare får ta konsekvensen av alla dessa barn med dålig uppfostran. Så något är ju galet.
Svar på tråden Lärare i förorten