• Pope Joan II

Dom mot styvförälder

Anonym (Ia) skrev 2019-02-15 11:04:07 följande:
    Tingsrätten dömer bara i frågor mellan parter. Dvs de är inte partiska.

Sedan är det inte ett lagbrott att lägga sig i, du måste ha något som verkligen passerar alla gränser för att ha en chans.

Hur är hon med din son?
    Ts menar kanske kontaktförbud?
  • Pope Joan II
    Anonym (123) skrev 2019-02-16 08:05:34 följande:

Tala med ditt barns pappa och säg att du inte kommer att diskutera ert barn med henne, enkom med honom och att du inte vill att hon kontaktar dig på minsta vis om det inte händer något akut med honom (pappan) som du behöver veta om, som tex om han råkar ut för en olycka eller så. 

Sen säger du till hans sambo att du inte kommer att diskutera ditt och pappans barn med henne och att du inte vill att hon kontaktar dig alls, utom då enligt samma kriterier som ovan. Gör gärna detta skriftligt och spara det. Svara inte på sms eller liknande från henne. 
    Ringer hon från dolt nr, eller från pappans tfn så spela in samtalet och upprepa (bara det!) att du inte vill ha någon kontakt med henne och lägg på luren. 

Vid fotbollsmatcher, ignorera henne, skriker hon på dig, tala lugnt om att du inte vill lyssna på henne när hon skriker och gå en bit ifrån. Följer hon efter ser ju folk hur hon gör och kan vittna till din fördel om det går så långt som till rättegång. 

Ju mer bevis du har på att hon beter sig som en galning, desto lättare för dig att få kontaktförbud. 

Oroar du dig för din sons väl och ve ska du orosanmäla till soc. Du kan också tala med skolan/förskolan och fråga dem hur de upplever honom, går han i skolan kan du kontakta skolkuratorn och be denne tala med din son om det hela. 

Skulle någon skrika åt mig på det där sättet skulle jag ringa polisen. Så det får bli mitt råd. Ring polisen om och när du blir trakasserad, ts. 
  • Pope Joan II
    Anonym (Mamma) skrev 2019-02-15 14:07:22 följande:
    Nej men hon söker upp mig på andra ställen! Kan vara om hon ser mig i bilen på en parkering, på jobbet etc.
    Kommer hon till din arbetsplats med avsikt att söka upp dig, eller arbetar du på en plats dit hon ändå har ärende?
Svar på tråden Dom mot styvförälder