• Anonym (Mamma)

    Dom mot styvförälder

    Har ngn fått igenom en dom mot en styvförälder. Mina barns styvmamma lägger sig i allt även på mina veckor. Hon är även ledare på sonens fritidsaktiviteter och älskar att frysa ute mig. Orkar inte mer ich funderar på att kontakta Tingsrätten, men är det ngn idé?

  • Svar på tråden Dom mot styvförälder
  • Anonym (Ia)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-02-15 11:00:41 följande:

    Har ngn fått igenom en dom mot en styvförälder. Mina barns styvmamma lägger sig i allt även på mina veckor. Hon är även ledare på sonens fritidsaktiviteter och älskar att frysa ute mig. Orkar inte mer ich funderar på att kontakta Tingsrätten, men är det ngn idé?


    Tingsrätten dömer bara i frågor mellan parter. Dvs de är inte partiska.

    Sedan är det inte ett lagbrott att lägga sig i, du måste ha något som verkligen passerar alla gränser för att ha en chans.

    Hur är hon med din son?
  • Pope Joan II
    Anonym (Ia) skrev 2019-02-15 11:04:07 följande:
    Tingsrätten dömer bara i frågor mellan parter. Dvs de är inte partiska.

    Sedan är det inte ett lagbrott att lägga sig i, du måste ha något som verkligen passerar alla gränser för att ha en chans.

    Hur är hon med din son?
    Ts menar kanske kontaktförbud?
  • Anonym (Ia)
    Pope Joan II skrev 2019-02-15 11:08:12 följande:

    Ts menar kanske kontaktförbud?


    Ja kanske, stämmer det ts?
  • Anonym (Mamma)

    Vet bara att det inte funkar som det är nu! Hon är väldigt oberäknelig och kan oprovocerat bli arg på mig (till exempel under en fotbollsmatch). Det gör givetvis att min son blir orolig/osäker när vi vistas på samma plats.

  • Anonym (Ia)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-02-15 11:30:25 följande:

    Vet bara att det inte funkar som det är nu! Hon är väldigt oberäknelig och kan oprovocerat bli arg på mig (till exempel under en fotbollsmatch). Det gör givetvis att min son blir orolig/osäker när vi vistas på samma plats.


    Vad gör sonens pappa åt saken?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Ia) skrev 2019-02-15 11:32:05 följande:

    Vad gör sonens pappa åt saken?


    Inget! Han tycker det är ?snällt? att hon bryr sig. Tror dock inte han vågar säga annat, tyvärr!
  • Anonym (förälder)

    Men vad gör pappan åt det?
    Han måste ju också märka det på nya frun/sambon.
    Åtminstone måste han ju märka det på ert barn.

    Hur gammal är ert barn?
    Kan du prata med din exman/sambo och förklara situationen?
    Om det är svårt så försök att lägga fram det genom att berätta att ert barn
    inte mår bra av det.
    Kanske kan din exman/exsambo prata lite försiktigt med ert barn och fråga hur han upplever det hela utan att det blir för jobbigt för sonen.
    Om han är så gammal förstås att man kan prata med honom om det här.

    Kan förstå att din exman/sambo inte ser allt hans nya fru/sambo gör men han måste ju alla fall i bland märka det och inser han att det påverkar barnet måste han ju ta tag i det och prata med sin nyafru/sambo.

  • Kjell2
    Anonym (Mamma) skrev 2019-02-15 11:30:25 följande:

    Vet bara att det inte funkar som det är nu! Hon är väldigt oberäknelig och kan oprovocerat bli arg på mig (till exempel under en fotbollsmatch). Det gör givetvis att min son blir orolig/osäker när vi vistas på samma plats.


    Det du önskar är väldigt svårt att få via en domstol. 

    Nycklepersonen här är pappan. Vad säger han om situationen?

    Har ni ett fastställt umgängesschema? Grundregeln är att på din tid bestämmer du och på pappans tid bestämmer pappan, eller någon annan som pappan tycker är ok. 

    Ett knep kan vara att försöka hålla isär er så mycket som möjligt. Att du in minsta möjliga mån har med barnen att göra under pappans tid och tvärt om. Om styvmamman ringer, skriver, skickar sms odyl ignorera.

  • Anonym (Ia)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-02-15 11:35:29 följande:

    Inget! Han tycker det är ?snällt? att hon bryr sig. Tror dock inte han vågar säga annat, tyvärr!


    Men du, under dina veckor.. svara inte om hon ringer. Öppna inte om hon knackar på.

    Ignorera henne fullständigt.

    Har hon egna barn?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Ia) skrev 2019-02-15 12:01:20 följande:

    Men du, under dina veckor.. svara inte om hon ringer. Öppna inte om hon knackar på.

    Ignorera henne fullständigt.

    Har hon egna barn?


    Hon har två små barn. Jag har försökt allt det där i fyra år men hon går hela tiden ett steg längre!
Svar på tråden Dom mot styvförälder