• Anonym (Trött)

Blodtryck 105/60

Hej!

Någon som kan detta med blodtryck?

Hade 105/60 sist, sköterskan sa typ "det var lågt" men ingenting mer och jag var där av andra skäl så tänkte inte på att fråga. Var sen em kan tilläggas, efter bara någon minuts vila. Kan inte blodtryck alls själv. Kan 105/60 vara lågt nog för att bli trött och snurrig ibland? Det är jag nämligen till och från...

Inte gravid, fullt frisk etc. Men trött och yr mellan varven. Vet att FL inte är en vårdcentral :P Men tänkte om någon har koll ändå 

• Svar på tråden Blodtryck 105/60
  • Tiina87
    Anonym (lågt) skrev 2019-02-15 22:39:21 följande:

Vad har jag då Effortil till?

Förmodligen för att du besväras av ortostatism.
  • Tiina87

• Tiina87

Besväras man inte av ortostatims så behandlas man inte.
  • Anonym (lågt)
    Tiina87 skrev 2019-02-15 22:47:40 följande:
    Vad beror den på?
  • Tiina87
    Anonym (lågt) skrev 2019-02-15 23:30:41 följande:

Vad beror den på?

Blodtrycksfall?

Det innebär att ditt blodtryck snabbt sjunker när du ställer dig upp, antingen frpn liggande eller sittande position. Vilket händer för att hjärtat plötsligt måste pumpa extra hårt för att få blodet som är rikt på syre upp till hjärnan.
  • Tiina87
    Anonym (lågt) skrev 2019-02-15 23:30:41 följande:

Vad beror den på?

Tiina87 skrev 2019-02-15 23:48:52 följande:

Blodtrycksfall?

Det innebär att ditt blodtryck snabbt sjunker när du ställer dig upp, antingen frpn liggande eller sittande position. Vilket händer för att hjärtat plötsligt måste pumpa extra hårt för att få blodet som är rikt på syre upp till hjärnan.

Vilket inte nödvöndigvis behöver bero på lågt blodtryck.
  • Anonym (lågt)
    Tiina87 skrev 2019-02-15 22:48:40 följande:
    Förresten så får jag den för hypotoni.
  • Anonym (sw)
    Tiina87 skrev 2019-02-15 22:33:49 följande:
    Jag ligger runt det spannet och är diagnostiserad med lågt blodtryck.
    Jag skrev FÖR lågt.

Ligger du inom det spannet och inte har symtom så är det ingen fara, det borde väl du veta som är SSK?
  • Tiina87
    Anonym (lågt) skrev 2019-02-15 23:51:20 följande:

Förresten så får jag den för hypotoni.

Du får det för att du besväras genom att du får blodtrycksfall av lågt blodtryck.
    Anonym (sw) skrev 2019-02-16 00:19:56 följande:

Jag skrev FÖR lågt.

Ligger du inom det spannet och inte har symtom så är det ingen fara, det borde väl du veta som är SSK?

Har jag påstått att det är någon fara för mig?

Jag har heller inte påstått att det det räknas som för lågt utan jag skrev att jag är diagnostiserad med lågt blodtryck. Inte farligt låg. Inte heller för lågt som ger symtomet.

Jag har lågt blodtryck som barn så min kunskap om lpgt blodtryck och blodtrycksfall har inget med mitt yrke att göra
  • Tiina87
    Anonym (sw) skrev 2019-02-16 00:19:56 följande:

Jag skrev FÖR lågt.

Sedan är det dessutom orsaken som man behandlar, dvs inte själva blodtrycket. I ditt och mitt fall hypotoni. Jag besväras inte av det därav ingen behandling för tillfället.
Svar på tråden Blodtryck 105/60