• Anonym (Trött)

Blodtryck 105/60

Hej!

Någon som kan detta med blodtryck?

Hade 105/60 sist, sköterskan sa typ "det var lågt" men ingenting mer och jag var där av andra skäl så tänkte inte på att fråga. Var sen em kan tilläggas, efter bara någon minuts vila. Kan inte blodtryck alls själv. Kan 105/60 vara lågt nog för att bli trött och snurrig ibland? Det är jag nämligen till och från...

Inte gravid, fullt frisk etc. Men trött och yr mellan varven. Vet att FL inte är en vårdcentral :P Men tänkte om någon har koll ändå 

• Svar på tråden Blodtryck 105/60
  • Tiina87
    Tiina87 skrev 2019-02-16 00:30:11 följande:

Sedan är det dessutom orsaken som man behandlar, dvs inte själva blodtrycket. I ditt och mitt fall hypotoni. Jag besväras inte av det därav ingen behandling för tillfället.

Normalt sätt.
  • Anonym (Hypotension)

Ja det är jobbigt med lågt blodtryck man blir så trött. Som någon annan skrev så hjälper vätska. När jag var uttorkad av kräkningar under min graviditet hade jag 74/38 då var jag verkligen helt borta av trötthet. Se till att dricka 2 liter om dagen.

• Anonym (Trött)

Tack alla för svar!

Att det inte är farligt och att man inte gör något åt lågt blodtryck vet jag, är mest nyfiken på om mina symtom kan bero på det eller om jag ska oroa mig för något annat.

Mår ofta illa (känns som när man åker berg-och-dalbana typ) om jag står och kan bli så trött att jag nästan gråter, men inget fel har hittats så vore ju skönt om man kunde förklara allt med blodtryck. Men låter ju inte riktigt så om det är först 90/60 som räknas som lågt.

• Tiina87
    Anonym (Trött) skrev 2019-02-16 05:58:07 följande:

Tack alla för svar!

Att det inte är farligt och att man inte gör något åt lågt blodtryck vet jag, är mest nyfiken på om mina symtom kan bero på det eller om jag ska oroa mig för något annat.

Mår ofta illa (känns som när man åker berg-och-dalbana typ) om jag står och kan bli så trött att jag nästan gråter, men inget fel har hittats så vore ju skönt om man kunde förklara allt med blodtryck. Men låter ju inte riktigt så om det är först 90/60 som räknas som lågt.

90/60 är extremt lågt, dvs för lågt. Men allt under referensvärden är lägre än normalt och man kan må illa etc även då.
  • Anonym (Jag då)

Tycker inte alls det låter lågt. Jag har alltid legat mellan 100-110/ 60-70 och alla som tatt det tycker att det är bra att ligga runt där. Bättre lågt än högt.

Ts: har du testa sköldkörteln? Tsh-värdet? Tröttare på vintern? Käkar d-vitamin?

• Tiina87
    Anonym (Jag då) skrev 2019-02-16 18:04:10 följande:

Tycker inte alls det låter lågt. Jag har alltid legat mellan 100-110/ 60-70 och alla som tatt det tycker att det är bra att ligga runt där. Bättre lågt än högt.

Ts: har du testa sköldkörteln? Tsh-värdet? Tröttare på vintern? Käkar d-vitamin?

Helt rätt att det är bättre att ha lågt än högt så länge man inte besväras av det.
  • Anonym (G)
    Tiina87 skrev 2019-02-16 18:21:18 följande:

Helt rätt att det är bättre att ha lågt än högt så länge man inte besväras av det.

Det är ju alltid bättre med lågt än högt. Även om man besväras av det.
  • Tiina87
    Anonym (G) skrev 2019-02-16 22:00:05 följande:

Det är ju alltid bättre med lågt än högt. Även om man besväras av det.

Besväras man av det så kan det få konsekvenser.
  • Anonym (L)

Lägsta jag mätt på mig själv är 92/48, kände inga symtom. Men alla är vi olika, du har lågt blodtryck men inte så illa.

• Anonym (G)
    Tiina87 skrev 2019-02-16 22:59:05 följande:

Besväras man av det så kan det få konsekvenser.

Kan aldrig bli farligt på samma sätt som högt blodtryck i vilket fall. Du verkar inte vara ssk.
  • Tiina87
    Anonym (G) skrev 2019-02-17 13:36:47 följande:

Kan aldrig bli farligt på samma sätt som högt blodtryck i vilket fall. Du verkar inte vara ssk.

Skrev jag att det är lika farligt som högt blodtryck?

Jag skrev att det kan få konsekvenser. Jo jag sjuksköterska och sykepleier med legitimastion/autorisasjon i Norge och Sverige.
Svar på tråden Blodtryck 105/60