Vad kan man göra när sin fru tappar lust?
Ja du har rätt. Kärlek är svårdefinierat och att erkänna, ens för sig själv, att man inte längre älskar den man valt att dela livet med är stort och på något vis ödesdigert. Men att hävda att bristen på lust beror på att utseendet ändrats är ju detsamma som att säga att man valde partner bara på utseende... 
Sen håller jag med Bjoer om att liknelsen med att det är som att undanhålla mat för en hungrig stämmer. Kanske förstår du bättre om du jämför med att äta för att överleva, bröd och soppa, med att kunna välja och äta gott?  
Du har givetvis rätt om det komplicerade känslospelet med stress och prestationsångest som orsaker, men rent konkret är resultatet som att undanhålla mat för en hungrig.
Ja, jag förstår själva jämförelsen med mat, men om man tex tar med avsugning, som ju i så fall kan vara ett alternativ, blir det tydligt vad man egentligen saknar. Det är något mellan personerna som gör att det inte täcker behovet, eller ens fungerar (förutsatt att man gillar avsugningar) Det är liksom annat än själva maten man saknar, det är mer än bara behovet. Det är bekräftelsen, kärleken och åtrån. Att vara viktig. Att få vara nära. Det är mycket djupare, därför gillar jag inte jämförelsen.