• Hooon

    Skärmtid, lek, vardag?

    Hur gör ni med tv och telefon med era små? Mellan 1 och 1,5 år? :)

    Och hur ser dagarna ut med lek och aktiviteter?

    Leker ni Med eller sysslar ni med eget?

    Tacksam för alla svar <3

    Har en kille på 14mån. Hade han fått bestämma hade det varit tv hela dagen. Och tyvärr är han inte särskillt intresserad av att leka.. Om man inte tvingar på det. Dock riva ur alla skåp går.

  • Svar på tråden Skärmtid, lek, vardag?
  • modsey
    Hooon skrev 2019-02-16 11:31:41 följande:

    Hur gör ni med tv och telefon med era små? Mellan 1 och 1,5 år? :)

    Och hur ser dagarna ut med lek och aktiviteter?

    Leker ni Med eller sysslar ni med eget?

    Tacksam för alla svar <3

    Har en kille på 14mån. Hade han fått bestämma hade det varit tv hela dagen. Och tyvärr är han inte särskillt intresserad av att leka.. Om man inte tvingar på det. Dock riva ur alla skåp går.


    Låter kanske mossigt/ pretto ...Men mina barn hade knappt sett TV i den åldern. Än mindre en mobil
  • Hooon
    modsey skrev 2019-02-16 11:38:21 följande:

    Låter kanske mossigt/ pretto ...Men mina barn hade knappt sett TV i den åldern. Än mindre en mobil


    Önskar ärligt att vi hade det likadant.
  • Cecese

    I den åldern har inte mina sett på tv. Möjligtvis har de yngre suttit med i samma rum när storasyskon såg tv eller om vi föräldrar gjorde det men de var inte intresserade av tv själva. Telefon använde de aldrig, så kul var det inte med en vanlig knapptelefon. Mina barn har varit runt 10 när de fått mobiler och då har första mobilen varit en vanlig knapptelefon. Paddor och sånt har de inte använt före 9-15 års åldern. 

  • Anotherone
    modsey skrev 2019-02-16 11:38:21 följande:

    Låter kanske mossigt/ pretto ...Men mina barn hade knappt sett TV i den åldern. Än mindre en mobil


    Inte mina heller. Just nu har jag ett mellanstadiebarn och en liten som blir två senare i år. Och det är ett evigt tjat på stora sonen att inte använda sin mobil kring lillebror som förstår mer och mer vad som finns där i. Vi vuxna lägger bort telefonerna direkt vi kommer innanför dörrarna hemma. Storebror glömmer dock av det där och då blir det ett jäkla liv.

    Men jag och vår lilla son är mest ute faktiskt. Promenerar runt från park till park, besöker biblioteket, åker buss en bit och går tillbaka. Hemma leker vi med Duplo, ritar, sjunger, läser böcker, dansar till musik på radio mm.

    Tv är aldrig på, på dagtid.
  • modsey
    Hooon skrev 2019-02-16 11:59:09 följande:

    Önskar ärligt att vi hade det likadant.


    Fast det bestämmer ju bara ni och inte en ettåring!
  • Alexi

    TS tänk så här. En ettåring kan inte se vad hen behöver, alls. Hen ser bara vad hen har lust att göra. Dvs vad som är roligt just nu.
    Du är den vuxna, du måste hjälpa barnet att få det som hen behöver. Det är mat, sömn, lek, vila. Tv ingår inte alls där.

    Det är bara att bestämma er för vad ni vill ge barnet för uppväxt och bestämma tv-tider utifrån det. Vi halkade in i ett träsk med barn-två när vår äldsta var i den åldern och fick sen ta fighten om att stänga av och minska. Det är bara vi vuxna som kan styra detta, inte barnet.

  • Anotherone
    Alexi skrev 2019-02-16 15:15:15 följande:

    TS tänk så här. En ettåring kan inte se vad hen behöver, alls. Hen ser bara vad hen har lust att göra. Dvs vad som är roligt just nu.

    Du är den vuxna, du måste hjälpa barnet att få det som hen behöver. Det är mat, sömn, lek, vila. Tv ingår inte alls där.

    Det är bara att bestämma er för vad ni vill ge barnet för uppväxt och bestämma tv-tider utifrån det. Vi halkade in i ett träsk med barn-två när vår äldsta var i den åldern och fick sen ta fighten om att stänga av och minska. Det är bara vi vuxna som kan styra detta, inte barnet.


    Kunde inte sagt det bättre själv !
  • legomum

    Twinsen (5 år) har fortfarande ingen telefon/platta att leka med. Tv var inte intressant för dem i den åldern.

    De har precis som din 14 månaders roat sig kungligt med att undersöka allt, allt som skramlar och låter.

    Leka gör man inte i den åldern det kommer senare så förslagsvis gör iordning lådan längst ner (i köket) med saker ditt barn får leka med från köket.

  • legomum
    legomum skrev 2019-02-16 15:44:19 följande:

    Twinsen (5 år) har fortfarande ingen telefon/platta att leka med. Tv var inte intressant för dem i den åldern.

    De har precis som din 14 månaders roat sig kungligt med att undersöka allt, allt som skramlar och låter.

    Leka gör man inte i den åldern det kommer senare så förslagsvis gör iordning lådan längst ner (i köket) med saker ditt barn får leka med från köket.


    Jag menar förstås upptäcka och undersöka i sista raden
  • Hooon

    Jaa absolut och självklart är det jag som bestämmer.

    Var mest nyfiken på hur andra har det.

    Eftersom han tjötar om tvn hela dagarna ser jag det som ett ännu större tecken på att stänga av den. Tack för era svar

Svar på tråden Skärmtid, lek, vardag?