• Anonym (Ung)
    Äldre 16 Feb 22:10
    453 visningar
    7 svar
    7
    453

    Svarta fåret.. Hur ser jag ljuset i livet?

    Jag är nära 30 och kan känna att livet känns rätt meningslöst.

    Jag har ingen familj då jag tyvärr har förlorat mina föräldrar i tidig ålder. Jag har ingen kontakt med min släkt heller, känner mig ofta som svarta fåret som förlorare familjen och sedan blev bortglömd med åren.

    Jag känner mig många gånger ensam trots ett jobb där jag har roliga kollegor och träffar mycket människor.

    Jag har väldigt få vänner, skulle vilka säga att jag har en kanske två.

    Jag känner hopplöshet kring livet ibland och letar ständigt efter saker i vardagen som skulle kunna ge mig glädje nytta i mitt liv.

    Vet inte vad min fråga är men jag vill bara skriva av mig egentligen. Har ni några goda råd hur jag kan se ljuset i livet igen?

    Funderar på att kanske gå en utbildning för att finna någon mening men det är svårt att inse vad man ska välja.

  • Svar på tråden Svarta fåret.. Hur ser jag ljuset i livet?
  • Äldre 17 Feb 01:42
    #1

    Usch, vilken tuff känsla... Fint att du trivs med dina kollegor. Det låter som du saknar en tydlig tillhörighet när du beskriver din familj- och släktsituation.

    Jag tror att din släkt vill finnas för dig men man vet inte alltid hur man kan det.

    Har du inte nåt kusinbarn som sjunger i kör eller tävlar i nåt? Eller nån vuxen släkting som sjunger eller spelar nåt eller ska ha nån diktuppläsning? Isåfall skulle jag varmt rekommendera att börja gå på sådana saker. Ni har säkert fina minnen (många eller få) från förr som ni kan bygga på nu i en annan ålder.

    Och kanske börja själv i kör! Gemenskap och man får uttrycka sig. Och så kan du bjuda in kollegor eller din/dina vänner och släkt till en stämningsfull vårkonsert (om du vill:).

    ????Nora

  • Anonym (kill 30+)
    Äldre 17 Feb 02:11
    #2
    Anonym (Ung) skrev 2019-02-16 22:10:25 följande:

    Jag är nära 30 och kan känna att livet känns rätt meningslöst.

    Jag har ingen familj då jag tyvärr har förlorat mina föräldrar i tidig ålder. Jag har ingen kontakt med min släkt heller, känner mig ofta som svarta fåret som förlorare familjen och sedan blev bortglömd med åren.

    Jag känner mig många gånger ensam trots ett jobb där jag har roliga kollegor och träffar mycket människor.

    Jag har väldigt få vänner, skulle vilka säga att jag har en kanske två.

    Jag känner hopplöshet kring livet ibland och letar ständigt efter saker i vardagen som skulle kunna ge mig glädje nytta i mitt liv.

    Vet inte vad min fråga är men jag vill bara skriva av mig egentligen. Har ni några goda råd hur jag kan se ljuset i livet igen?

    Funderar på att kanske gå en utbildning för att finna någon mening men det är svårt att inse vad man ska välja.


    Jag har också väldigt liten familj och är ensam på det viset. Jag skulle ge rådet att försöka hitta intressen i livet som du verkligen trivs med. Sådant tror jag kan ge mening i livet, eller i alla fall att man glömmer bort att tänka på meningsfullheten med livet. Men jag förstår att du inte har hittat såna intressen än?
  • Äldre 17 Feb 02:17
    #3
    Noralinnea skrev 2019-02-17 01:42:15 följande:

    Usch, vilken tuff känsla... Fint att du trivs med dina kollegor. Det låter som du saknar en tydlig tillhörighet när du beskriver din familj- och släktsituation.

    Jag tror att din släkt vill finnas för dig men man vet inte alltid hur man kan det.

    Har du inte nåt kusinbarn som sjunger i kör eller tävlar i nåt? Eller nån vuxen släkting som sjunger eller spelar nåt eller ska ha nån diktuppläsning? Isåfall skulle jag varmt rekommendera att börja gå på sådana saker. Ni har säkert fina minnen (många eller få) från förr som ni kan bygga på nu i en annan ålder.

    Och kanske börja själv i kör! Gemenskap och man får uttrycka sig. Och så kan du bjuda in kollegor eller din/dina vänner och släkt till en stämningsfull vårkonsert (om du vill:).

    ????Nora


    Jag har provat att gå i kör när jag letade efter fler vänner, och där kan man verkligen träffa nya personer. Problemet var att jag inte var tillräckligt intresserad av att sjunga och kören verkligen älskade att sjunga (så att rasterna då man kunde umgås t o m förkortades) så tyvärr blev det bara en termin.

    Annars för TS del så finns det ju teater och improvisationsteater som ger en hel del umgänge,  om man har en teaterapa inom sig Glad
  • PK91
    Äldre 17 Feb 05:47
    #4

    Detta jag skriver nu är väldigt svårt, men lyckas du gå förbi de här stegen har du vunnit tillbaka livet.

    1. Finn den saken i livet som får dig att må bra och håll detta aktivt.

    2. Gå emot dina tankar och gör raka motsatsen ex ?väldgt få vänner? ut till ett ställe där det samlas folk och våga öppna upp dig!

    3. Våga orka indet jobbiga, det kommer aldrig vara lätt med förändring, men känslan efter är magisk!

    4. Lyssna på Mentalcoachen Johannes Hansen, så har du lite verktyg att gå på.

    Lycka till.

  • Anonym (Ung) Trådstartaren
    Äldre 17 Feb 13:00
    #5

    Tack snälla för era svar, fick mig lite ny inspiration till livet.

  • Äldre 17 Feb 13:38
    #6
    Anonym (Ung) skrev 2019-02-17 13:00:59 följande:

    Tack snälla för era svar, fick mig lite ny inspiration till livet.


    Yay!! :)
  • Anonym (A)
    Äldre 17 Feb 17:08
    #7
    Anonym (Ung) skrev 2019-02-17 13:00:59 följande:
    Tack snälla för era svar, fick mig lite ny inspiration till livet.
    Toppen
Svar på tråden Svarta fåret.. Hur ser jag ljuset i livet?