• Smultron93

    Vilken månad anser ni är bäst att föda i & varför?

    Vilken månad anser ni är bäst att föda i & varför? Ex är december stressigt pga jultider & kallt etc?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken månad anser ni är bäst att föda i & varför?
  • Anonym (L)

    Jag kunde faktiskt inte bry mig mindre, har aldrig ens funderat i dom barnorna.
    Sålänge barnet föds friskt är alla månader ok med mig,

  • Anonym (H)

    Skulle väl vara augusti-september då så att fadern kan planera in sin semester så det passar in med födelsen. Mer tid ihop och det skulle vara skönt!

  • Embla twopointoh

    Jag har fått barn under både vår, vinter, sommar och höst, och jag föredrar helt klart i början av sommaren av följande skäl:

    -Det är ljust på nätterna så att man slipper tända massa lampor när man ska upp och mata, byta på och ta hand om bebisen.

    -Man slipper klä på bebisen tjocka ytterkläder när man ska ut, en tunn mössa och filt räcker.

    -På samma sätt slipper man krångla av en sovande bebis massa kläder när man kommer in efter en promenad/biltur.

    -Partnern kommer troligen ha sin sommarsemester under bebisens första tid i livet. Det är guld värt att vara två (speciellt om det finns äldre syskon).

  • Physalis

    Mars känns bra för mig. Inte mitt i någon högtid. Inte för varmt och inte för kallt. Man blir glad av att våren är igång vilket kan vara skönt med alla hormoner. Man vill också gå ut. Man slipper vara höggravid mitt i sommaren och ens barn kommer va en av de äldsta i klassen.

    Bebisen är också rätt orörlig under sommaren vilket underlättar när man ska hålla den i skuggan.


    Korrekturläser som en kratta
  • Jsv17

    Hade massor med tankar kring det där, innan vi började försöka, typ inte sent på året, gärna ett vårbarn och sån, så efter MA och missfall så kunde jag inte ha brytt mig mindre när vi blev gravida med sonen och en frisk liten bebis tittade ut i December. Tvärtom visade det sig vara mysigt, det är ju en årstid alla är hemma mycket och bara myser man kände ingen stress att ta sig ut och vi var hemma tillsammans länge och på det stora hela är jag förvånad över hur mysigt det var att få bebis i December, tyckte hans ettårskalas på andra advent blev jättemysigt också, obs jag är en människa som älskar jul haha

    Nu försöker vi med syskon, och har haft det kämpigt nu med, vi blir gravida lätt men det går fel på vägen, så blir det nu ytterligare en December bebis så är jag överlycklig för det med Enda minuset i min mening är rs-skräcken men då ska man ju undvika hela höst-vinter halvåret och då blir det inte många tillfällen att försöka göra bebis på, så jag tar den månad jag får och är bara så så så tacksam om jag får en bebis till


    Pojke 9-12-17
  • Mascaraklumpar

    Mina barn är födda på vintern och det var skönt att de första, jobbiga månaderna inföll när det var som mörkast och vi ändå inte missade något om vi sov bort hela dagarna. När våren och sommaren kom satt alla rutiner och det var inga problem att åka på dagsutflykter och dylikt. Den stora nackdelen är ju RS och alla andra infektioner som går vintertid - av den anledningen kan jag tycka att våren måste vara den allra bästa tiden att få barn.

  • Anonym (GT)

    Röstade november då jag just läste att det föds mindre bebisar i slutet av året - därmed fler lediga platser på förlossningen. Skulle säga att sämsta tiden är under sommaren då många ur vårdpersonalen är på semester.

  • Jsv17
    Anonym (GT) skrev 2019-02-17 22:30:17 följande:

    Röstade november då jag just läste att det föds mindre bebisar i slutet av året - därmed fler lediga platser på förlossningen. Skulle säga att sämsta tiden är under sommaren då många ur vårdpersonalen är på semester.


    Ja det var också bra med att föda i December, föda i lågsäsong var inte fel Tror det är därför ingen valt Juli....
    Pojke 9-12-17
  • Meriall

    Jag tror september. Ganska varmt fortfarande men inte jättevarmt, ingen snö etc. Ljust ute. Plus man är i bebisbubblan under de tråkiga vintermånaderna så att de lyses upp och när man är redo att vara mer social med bebisen börjar det bli vår :) Nackdelen är att vara mkt gravid i varma månaderna.

    Har barn födda i juli och augusti.

Svar på tråden Vilken månad anser ni är bäst att föda i & varför?