• Anonym (Kim)

    Att få barn att plugga och skippa lite tv-spel. Hur lyckas man?

    Har ett barn i mellanstadiet som behöver det där lilla extra för att klara av skolan, åtminstone i ett par ämnen. Jag är ensamstående och känner att jag inte riktigt räcker till som förälder. Det är för mycket tv-spel och för lite plugga. Jag försöker sätta tidsgränser, men det fungerar dåligt. Barnet själv är inte riktigt med än på att det behöver mer repetition och stöd än andra. Hur lyckas ni andra få era barn till att läsa hemma? 

  • Svar på tråden Att få barn att plugga och skippa lite tv-spel. Hur lyckas man?
  • Anonym (jonsson)

    Vad menar du med "försöker sätta tidsgränser, men det fungerar dåligt?"

    Är tiden slut så är den ju?

  • Anonym (Kim)
    Anonym (jonsson) skrev 2019-02-17 11:21:17 följande:

    Vad menar du med "försöker sätta tidsgränser, men det fungerar dåligt?"

    Är tiden slut så är den ju?


    När barnet är mitt i en konversation med människor från andra länder, tränar sin engelska och finner nya länder är det inte så himla lätt alla gånger att säga nej när barnet säger "Snälla, bara en liten stund till". Sedan blir det självfallet konflikter och ibland orkar jag ta dem, ibland inte.
  • Anonym (Jennie)

    Läxor görs direkt när barnet kommer från skolan. Det är en rutin som nötts och tjatats in men den sitter. Och det gäller att man som förälder är benhård i frågan. Jag sitter dessutom med , inte för att övervaka utan för att kunna hjälpa till, förklara och hitta andra vägar till förståelse.

    Viktigt också att jag är motiverad till detta och tar mig tiden.

  • Anonym (Tough love)

    Datortid är ju såklart något man förtjänar, inte en tillgång som man försöker begränsa. Egen dator på rummet är inte ett alternativ för ett barn som inte klarar av att sköta skolan. Kanske måste man också begränsa tillgången till en Smartphone.

    När skolresultaten är tillfredställande kan man diskutera att få tillbaka datorn, tills dess gäller godkänt datoranvändande i gemensamma utrymmen.

  • Anonym (...)
    Anonym (Kim) skrev 2019-02-17 11:23:53 följande:
    När barnet är mitt i en konversation med människor från andra länder, tränar sin engelska och finner nya länder är det inte så himla lätt alla gånger att säga nej när barnet säger "Snälla, bara en liten stund till". Sedan blir det självfallet konflikter och ibland orkar jag ta dem, ibland inte.
    Kanske vända på det? Läxorna först, tv-spel sedan? Så måste inte tv-spelandet avbrytas för läxor.

    Kanske förhandla lite, att lägger du ner X tid och engagemang på läxan får du spela X minuter, men om du lägger ner Y tid och engagemang får du spela Y minuter?
    Alltså ju mer ansträngning med läxor, desto mer speltid.

    Sedan alltid varningar. "Nu är det 30 min kvar." "Nu är det 15 min kvar." "Nu måste du stänga av om 5 minuter så börja att avsluta dina konversationer/uppdrag."
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Jennie) skrev 2019-02-17 11:25:48 följande:

    Läxor görs direkt när barnet kommer från skolan. Det är en rutin som nötts och tjatats in men den sitter. Och det gäller att man som förälder är benhård i frågan. Jag sitter dessutom med , inte för att övervaka utan för att kunna hjälpa till, förklara och hitta andra vägar till förståelse.

    Viktigt också att jag är motiverad till detta och tar mig tiden.


    Jag är inte hemma då, annars hade det varit en bra rutin. 
  • Anonym (jonsson)
    Anonym (Kim) skrev 2019-02-17 11:23:53 följande:
    När barnet är mitt i en konversation med människor från andra länder, tränar sin engelska och finner nya länder är det inte så himla lätt alla gånger att säga nej när barnet säger "Snälla, bara en liten stund till". Sedan blir det självfallet konflikter och ibland orkar jag ta dem, ibland inte.
    Ja, då får ni ju ha det som ni har det....

    eftersom du inte klarar att vara konsekvent så kanske du får vända på steken istället? Att först görs läxorna och TV-spelstid får man som belöning för att man gjort och kan det man ska? Ni verkar ha det som att spel är det centrala och skolarbete kommer på andra plats och när det finns tid för det.

    Att träna på sin engelska med människor från andra länder är ingen ursäkt, det kan man göra när som helst.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Tough love) skrev 2019-02-17 11:26:39 följande:

    Datortid är ju såklart något man förtjänar, inte en tillgång som man försöker begränsa. Egen dator på rummet är inte ett alternativ för ett barn som inte klarar av att sköta skolan. Kanske måste man också begränsa tillgången till en Smartphone.

    När skolresultaten är tillfredställande kan man diskutera att få tillbaka datorn, tills dess gäller godkänt datoranvändande i gemensamma utrymmen.


    Skulle aldrig klara av att ha barnet i vardagsrummet, det blir en väldigt hög ljudnivå när barn spelar. Men förstår din poäng.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (jonsson) skrev 2019-02-17 11:30:40 följande:
    Ja, då får ni ju ha det som ni har det....

    eftersom du inte klarar att vara konsekvent så kanske du får vända på steken istället? Att först görs läxorna och TV-spelstid får man som belöning för att man gjort och kan det man ska? Ni verkar ha det som att spel är det centrala och skolarbete kommer på andra plats och när det finns tid för det.

    Att träna på sin engelska med människor från andra länder är ingen ursäkt, det kan man göra när som helst.
    Så medan barnet väntar på att jag ska komma hem så ska hon inte få spela? Är det bättre att titta på tv?

    Skolarbete är grymt viktigt. För mig. Inte för henne. Läxorna görs alltid, även om det sker under protest.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (...) skrev 2019-02-17 11:27:06 följande:
    Kanske vända på det? Läxorna först, tv-spel sedan? Så måste inte tv-spelandet avbrytas för läxor.

    Kanske förhandla lite, att lägger du ner X tid och engagemang på läxan får du spela X minuter, men om du lägger ner Y tid och engagemang får du spela Y minuter?
    Alltså ju mer ansträngning med läxor, desto mer speltid.

    Sedan alltid varningar. "Nu är det 30 min kvar." "Nu är det 15 min kvar." "Nu måste du stänga av om 5 minuter så börja att avsluta dina konversationer/uppdrag."
    Japp, varningar ska jag ta till mig. Skall ske!
Svar på tråden Att få barn att plugga och skippa lite tv-spel. Hur lyckas man?