• Anonym (snart separerad)

    Sambolagen, har han rätt till min bil?

    Jag och min sambo håller på att separerar och vi letar nytt boende för fullt.
    Nu är det så att jag precis har köpt en ny bil och sambon hävdar att han har rätt till hälften av värdet av bilen, är det verkligen så?

  • Svar på tråden Sambolagen, har han rätt till min bil?
  • Anonym (eh)
    Anonym (Z) skrev 2019-02-17 13:01:37 följande:
    Fast kan han bevisa att hon tog pengar från ett gemensamt sparkonto kan han ju säga att bilen var till för gemensamt bruk privat. Då har han något att komma med och har även ett bevis på att bilen var köpt för gemensamt bruk. Är pengarna enbart från TS sparkonto har han inget att komma med alls.
    Du har fel och förstår inte lagtext.
  • mammalovis

    Om jag förstått det rätt kan bara en stå som registrerad ägare på en bil och därmed tillhör egendomen den personen. Likaså med båtar. 

    Sedan kan det ju vara så att ni har delat kostnader olika. Om det kan bli bärande som bevis vet jag inte.

    Hur har ni sparat, gemensamt eller på separata konton? Från vilket konto är det betalat? Var ni överens då? Om han ansåg att han satt in pengar i bilen borde ni ju skrivit ett avtal sinsemellan när bilen köptes. Annars tillhör ju saker man köpt under relationens gång till hemmet samboegenskap, men där ingår inte bilen vad jag förstått.

  • Anonym (Joss)

    Är man bara sambos och inte gifta så ska bara sådant som ingår i boendet räknas in i bodelningen. Bilar, båtar osv ska alltså inte ingå utan hör till den som den är registrerad på. Är man gifta ingår bilar osv om man inte skrivit papper som avtalar bort det.

  • Anonym (Besserwisser)
    Anonym (eh) skrev 2019-02-17 12:53:30 följande:
    Eh, vems namn sparkontot stod har ingen betydelse alls. Endast om bilen köptes för gemensamt bruk eller inte. 
    Det är du som har fel. Det du skriver gäller för sambos gemensamma bostad, som kan ingå i en bodelning mellan sambos. En bil kan aldrig ingå i en bodelning mellan sambos. Det kan finnas "dold samäganderätt", men då måste den som vill ha del av värdet varit med och betalat för bilen.
  • Anonym (Besserwisser)
    mammalovis skrev 2019-02-17 13:18:26 följande:

    Om jag förstått det rätt kan bara en stå som registrerad ägare på en bil och därmed tillhör egendomen den personen. Likaså med båtar. 


    Det stämmer att bara en person kan stå som registrerad ägare, men flera personer kan äga en bil tillsammans. Det bästa sättet att styrka sådant är att alla delägarna står med i köpekontraktet eller att man skriver ett avtal mellan delägarna. Den som står som registrerad ägare är ansvarig gentemot myndigheterna när det gäller P-böter, skatt och liknande.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Z) skrev 2019-02-17 12:40:28 följande:

    Köpte du bilen för att ni båda ska använda den så kan det vara så att den ingår i bodelning om jag förstår länken jag postade rätt. Då kommer ju mer frågan om bilen är fullbelånad? För lånet ska ju dras bort från bilens värde och sen ska det i så fall fördelas det som är kvar. Är bilen värd 10 kronor och lånet är på 8 kroner så ska ni dela på två kronor efter att lånet är betalt. Enkelt skrivet. 


    Vad i länken gör att du tolka det som att bilen ska ingå i en bodelning?
  • Anonym (Z)
    Anonym (Besserwisser) skrev 2019-02-17 14:25:15 följande:
    Det är du som har fel. Det du skriver gäller för sambos gemensamma bostad, som kan ingå i en bodelning mellan sambos. En bil kan aldrig ingå i en bodelning mellan sambos. Det kan finnas "dold samäganderätt", men då måste den som vill ha del av värdet varit med och betalat för bilen.
    Och har TS betalt från det gemensamma sparkontot som står i bådas namn så kan han säga att han vart med och betalat bilen och har "dold sammanäganderätt".
  • Anonym (Wtf)

    Hur kan man betala mindre till de gemensamma kostnaderna och spara 100000 ( för att man betalar mindre) som man sen lägger på en bil till bara sig själv? Snacka om att vara en golddigger. Kommer pengarna från gemensamt konto så är bilen bådas oavsett vems namn den står i.

  • Anonym (J)
    Anonym (Wtf) skrev 2019-02-17 15:41:30 följande:

    Hur kan man betala mindre till de gemensamma kostnaderna och spara 100000 ( för att man betalar mindre) som man sen lägger på en bil till bara sig själv? Snacka om att vara en golddigger. Kommer pengarna från gemensamt konto så är bilen bådas oavsett vems namn den står i.


    De kanske betalade sina utgifter procentuellt efter inkomst medan de var sambos. TS sambo kanske sparade ihop 500.000kr på sitt håll medan de var sambos. Som vanligt i dessa trådar saknas det information. Men, om han inte kunde spara alls medan TS kunde spara ihop 100.000kr blev det skevt.
  • Anonym (Besserwisser)
    Anonym (Z) skrev 2019-02-17 15:07:49 följande:
    Och har TS betalt från det gemensamma sparkontot som står i bådas namn så kan han säga att han vart med och betalat bilen och har "dold sammanäganderätt".
    Ja, men det framgår av inlägg #3 att TS tog pengarna från ett eget sparkonto. Dessutom finns ytterligare ett krav för att sambon ska ha dolt samägande, och det är att den som står som ägare förstod att det ekonomiska bidraget från sambon var till för att bli delägare i bilen.

    Det finns 3 krav för att sambon ska ha dolt ägarskap i bilen, och i det här fallet är inget av kraven uppfyllt:

    lawline.se/answers/dold-samaganderatt-till-bil

Svar på tråden Sambolagen, har han rätt till min bil?