• caerr

Gränsdragning

Förstår din situation. Min son är 7 och kan vara som en liten tonåring men att kräva saker och domdera gör han inte eftersom han vet att han inte kommer någonstans med det. Dock så har han attityd och kan vägra att göra saker osv osv.

Hon testar väl pappan och dig? Man måste ju lära barnen att de inte kan få vad de vill, när de vill? Fungerar livet så? Nä! ..... ?Idag blir det annat till frukost, vill du önska scones till någon annan dag så går det bra.? Förbered henne bara på allt så slipper hon oönskade överraskningar? Man kan ju absolut vara ?mjuk? men bestämd. Mitt råd är dock att inte lägga dig i konflikter du kan hålla dig utanför. Jag har samma problem hemma, fast med en 6 år äldre :o

• caerr

Jag är i liknande situation, dock är bonusen äldre. Läste det där om ?disengaged stepmom?. Värt att läsa. Jag styr inte alls med deras praktiska saker, det gör deras pappa. Jag lägger mig bara i om han inte respekterar mig eller är taskig mot min son. Jag tror det handlar om avundsjuka, i mitt fall. Nu har det gått från att han tar ut det på mig till att han är elak och utesluter min son. Min son är bara gullig mot honom, ibland retas han på skoj eller vill få honom att skratta och larvar sig. Mamman ?låtsas-samarbetar? enligt mig. Säger till sonen och oss att han ska respektera oss men säger samtidigt ?han vill inte komma hem den tiden om ***** (min son) är vaken?, han kommer senare?. Fastän att det är BONUSEN som betett sig illa mot mitt barn. Eller när han skriker diverse könsord till oss och kastar saker mot oss - ?han är tonåring- han trivs inte hos er?. Näää, precis, han trivs inte när han inte göra som han vill. Eller när han inte fick ta med sig hela datorn till sin mamma kl 07:40 som skulle stå ute i kylan hela dagen - då gick han inte till skolan. Ingen konsekvens- mamman ringer och sjukanmäler honom och säger ?ni måste lirka med honom på morgonen?.... suck. Nog förstår jag att barnen är de som har det jobbigast men bättre blir det inte om man hanterar saker såhär?! Tydliga gränser och konsekvenser och skippa det dåliga samvetet.

Svar på tråden Gränsdragning