Lydia19877 skrev 2019-02-24 09:24:26 följande:
hej och tack för svar..
fick höra att det kan vara missfall? men borde det inte blöda lite då?
jag tog denna imorse, så det är den senaste. Jag ska ta senare ikväll och testa.
Men om hormonet i urinen inte är stark nog, hur kunde den synas i tisdags och inte idag? :/
tacksam för all hjälp.
Att test först visar positivt och sen negativt KAN vara ett tecken på tidigt missfall, att ägget kanske försökt fästa och Hcg börjat utsöndras i urinen men att sen infästningen inte lyckats helt eller att embryot slutat utvecklas och hcg-produktionen stannat av och börjat sjunka.
Ibland dröjer det flera dagar innan kroppen börjar blöda efter att hcg sjunkit. Det KAN absolut vara så att du blivit gravid men något gått fel på vägen och kroppen inte börjat stöta ut det än. Men det behöver inte vara så.
Det kan också vara så att det bara är för tidigt för att finnas tillräckligt med hcg i urinen och att du kommer få starkare plus senare.
Anledningen till att mängden hcg kan variera så mycket är för att när hcg produceras tas det upp av blodet, och när njurarna renar blodet hamnar hcg i urinen och då blir det mätbart på teststickan. Njurarna jobbar olika snabbt, och beroende på vad man druckit/ätit, hur mycket vätska man fått i sig, om man druckit något vätskedrivande osv, så blir urinen olika utspädd. Det är så otroligt låga nivåer hcg i början så sånahär små saker kan påverka ganska mycket.
En annan anledning till att hcg stiger långsamt är utomkvedshavandeskap. Men det är relativt ovanligt.
Sen finns det också individuella skillnader mellan olika personer hur snabbt hcg stiger.
Jag skulle säga att det utifrån resultaten på dina test inte går att säga någonting mer än att en graviditet troligtvis påbörjats, och att hcg inte stigit tillräckligt för att vara mätbart på just det senaste testet du tog. Varför hcg inte stigit eller eventuellt minskat är omöjligt att veta. Försök ha is i magen och testa igen om några dagar.
Vill du läsa mer om tester osv så rekommenderar jag denna länken:
www.billiga-tester.se/nyheter/spokstreck-felaktiga-falska-resultat/amp/