Inlägg från: VeronicaLindblom |Visa alla inlägg
  • VeronicaLindblom

DAGIS ÅNGEST ????

Hej!

Jag jobbar som förskollärare och varje inskolning vi har är individuell. En del barn är trygga och framåt redan från start, andra tar det längre tid för. Vi jobbar med föräldraraktiv inskolning där föräldrarna är med hela tiden första veckan. Inga avsked sker och barnet kan på så sätt lära känna miljön oss pedagoger och våra rutiner på ett tryggt sätt tillsammans med sin förälder. Vi brukar säga att inskolningen är inte till för att barnet ska lära sig att bli lämnad av sin förälder, utan det ska lära sig att vara på förskolan. Därför ser vi det som en viktig del i att föräldrarna är delaktiga i inskolningen.

Beroende sen på hur första veckan har gått gör vi sedan upp en plan för andra veckan. Jag tycker du ska prata med pedagogerna på din förskola. Berätta hur du känner. Inskolningen är inte bara viktigt för barnets trygghet. Det är lika viktigt att ni som föräldrar känner er trygga med att ert barn har det bra när inte ni är där.

Sen skulle jag vilja ge lite tips och råd till vad du kan göra för att underlätta för ditt barn. Detta gör du säkert redan, men iallafall. Tänk på vad du själv sänder ut för signaler till ditt barn med kroppsspråk osv.. Visar du att det här är en rolig plats att vara på, eller visar du att du egentligen inte vill det här. Följ med och titta vad de andra barnen och pedagogerna gör. Om barnet vågar göra små utflykter bort från dig för att undersöka miljön. Sitt då kvar och låt barnet komma och tanka trygghet när det behöver. Visar barnet att det vill att du ska följa med, gör då det.

Jag skolar själv in min dotter på 1 1/5 år och ska lämna för första gången i morgon. Hon är mitt i en separationsfas just nu. Så det ska bli intressant att se hur det kommer att gå.

Styrkekramar och lycka till

Svar på tråden DAGIS ÅNGEST ????