• Clemmentina

Letrozol - följas åt?

Anonym (Li) skrev 2019-11-26 19:12:22 följande:

Hej! Jag hoppar gärna in här. Jag o sambon har varit tillsammans i 4 år och aldrig skyddat oss men inget vi hade tänkt på, sen när vi väl börja tänka mer aktivt på att skaffa barn så tänkte jag direkt på att vi aldrig blivit gravida under den tiden. Vi tog kontakt med gyn förra året för att kolla upp oss jag gjorde alla nödvändiga tester, spolning mm och allt såg bra ut o det samma med min sambo. Jag fick letrezol en halv dos då jag har egen ägglossning men läkaren tyckte att det var ett litet push jag tog de i 4 omgångar där sista två gångerna användes ovitrell inget pluss så vi gav upp o släppte allt. 6 månader efter blev jag spontan gravid men det slutade med tidig missfall, efter missfallet väntade jag en mens o sedan tog jag Letr halvdos igen då jag hade några kvar hemma blev gravid den gången men fick missfall igen. Jag har fortfarande Letr kvar så kör andra cykeln nu efter missfallet så hoppas på ett pluss snart har även läkartid nästa vecka vill ta nya prover men eventuellt även utreda missfallen. Ursäkta det långa inlägget.

Beklagar missfallen! Hoppas det blir tredje gången gillt samt att du får bra hjälp hos läkaren i nästa vecka.
  • Clemmentina
    minnie768 skrev 2019-11-27 08:35:07 följande:

Då hoppas vi att ägglossningen kommer snart!! :)

Jag känner att mensen är på väg, tempen dippade imorse och även testet igår var negativt :( :( jag känner mig helt tom, har lust att kasta in handduken och ge upp. Skita i allting och inse att det inte blir någonting. Skrattar nästan åt mig själv som var så positiv bara för någon vecka sedan och trodde att jag skulle vara glad även om det inte tog sig för att vi kommit en bit påväg, nu känner jag inte alls så och mensen har inte ens kommit än.. Förlåt för allt gnäll! Men vet inte inte riktigt hur jag ska hantera alla känslor :'( 

Tack, inget positivt äl-test ännu men det kommer förhoppningsvis. Känner av ena äggstocken. Fy vad trist med tempdipp och negativt test. Känner igen det där men den känslomässiga berg-och-dalbanan. Man vill ju bara att det ska gå nu när ägglossningen äntligen verkar fungerar som den ska. Du får tillåta dig att bryta ihop när/om mensen kommer. Sen är det nya tag som gäller! Kram
  • Clemmentina
    minnie768 skrev 2019-11-28 08:46:57 följande:

Hej alla!!

När ni ätit letrozol, hur många dagar i snitt efter äl (eller efter sista tabletten) har mensen kommit om ni haft ägglossning runt cd14?

Jag har ju haft väldigt oregelbundna cykler och fick Provera förra cykeln för att få igång blödningen, är på min första cykel med letro nu. Är på cd31 (bim+1-2) och vet inte om jag bör förvänta mig mensen typ som igår, eller om jag bör förvänta mig att cykeln är lång trots letro?

Tror inte att du kan förvänta dig lång cykel per automatik. Cykel blir ju lång på grund av lång/längre tid mellan mens och ägglossning. Tiden mellan ägglossning och mens (lutealfas) brukar inte variera så mycket.

Med det sagt så har min lutealfas varit 15-16 dagar med Letrozol. Utan tabletter brukar den snarare vara 14 dagar.
  • Clemmentina
    Lunne skrev 2019-11-28 12:32:23 följande:

Tack! Så svårt att slappna av när man inte kan göra annat än att vänta och se, men nu har jag lyckats ganska bra medan vi varit utomlands en dryg vecka i alla fall, och klarat mig utan fler spottings :)

Hur går det för dig denna månad, har du haft ÄL än?Tack! <3 Hur går det för er?

Skönt att åka utomlands och du klarat dig utan fler spottings. Vad är det för vecka nu? Hur mår du?

Jag fick just positivt äl-test på cd14. Bara att mysa på nu och hoppas på det bästa. :)
  • Clemmentina

Listan:

GlitterLina- mens 9/9 dubbeldos letrozol 11/9-15/9

Emphz - letrozol kur 4 - dubbelkur, gonal f 75 enheter i 6 dagar. Vul visade 2 äggblåsor. Ovitrelle. Fick positivt graviditetstest den 29/3 :)

Lunne - Hade ett tidigt MA i december 2018, fick Letrozol direkt efter då PCO hade konstaterats innan jag blev gravid för första gången. 10 kurer Letrozol gav till synes perfekt ägglossning, men inget mer... I mitten av november 2019 fick jag ett plus utan att ha tagit Letrozol den månaden, så nu hoppas vi att det går vägen denna gång :)

Mican - Månad två med letrozol och mensen börjar komma igång, så snart dags att påbörja månad 3.

Clemmentima - Letrozol kur 6 positivt äl-test 28/11

amillak - Provera start 20/6 sedan Letrozol kur 1, 29/6-3/7, VUL 15/7. Plussade 24/7.

Nicciz - Provera start 15-18/7 pga utebliven ÄL/mens. Letrozol kur 2 påbörjas med BIM 16/9. Gravid men MF 20/9.

Bonzo- Mens 16/9 Startar Letrozol kur 2, dubbeldos. Dag 3-7

Brooklyn - Letrozol första kuren med enkeldos 3-8/9, VUL 13/9

Nelle83. - Letrozol andra kuren 10-14/9 inväntar ägglossning mellan 19-22/9 BIM runt 28/9.

AnnaLinnea87 - dubbeldos Letrozol tredje kuren 28/11-2/12 Vul inbokat 3/12. Försökt i 2,5 år med 2 MF i bagaget v.6 och 12.

Minnie768 - Första kuren Provera pga pregelbundna cykler 17-26/10, Enkeldos Letrozol 31/10-4/11 pga dålig/ingen egen ägglossning. VUL cd14 11/11 visade 1 äggblåsa 22 mm, slemhinna 10 mm. Neg gravtest cd29. Inväntar pos gravtest eller mens för att påbörja ny kur, enkeldos.

• Clemmentina
    minnie768 skrev 2019-11-29 08:26:23 följande:
    Igårkväll fick jag ljusrosa flytningar och jag fick ändå lite hopp igen, min mens kommer alltid igång med pang och bom så hoppades ändå att det var ett gott tecken.. Men imorse kom det :( Så ledsen nu! Är väl bara att ta nya tag och försöka få tag på kliniken för att få provresultaten från cd21... 
    Min dröm om att ha barn innan jag är 30 har jag ju vetat ett tag att den skulle spricka, men nu är det bara att inse att jag inte ens kommer vara gravid :(

Uppdaterar listan samtidigt..
    Listan:

GlitterLina- mens 9/9 dubbeldos letrozol 11/9-15/9

Emphz - letrozol kur 4 - dubbelkur, gonal f 75 enheter i 6 dagar. Vul visade 2 äggblåsor. Ovitrelle. Fick positivt graviditetstest den 29/3 :)

Lunne - Hade ett tidigt MA i december 2018, fick Letrozol direkt efter då PCO hade konstaterats innan jag blev gravid för första gången. 10 kurer Letrozol gav till synes perfekt ägglossning, men inget mer... I mitten av november 2019 fick jag ett plus utan att ha tagit Letrozol den månaden, så nu hoppas vi att det går vägen denna gång :)

Mican - Månad två med letrozol och mensen börjar komma igång, så snart dags att påbörja månad 3.

Clemmentima - Letrozol kur 6 positivt äl-test 28/11

amillak - Provera start 20/6 sedan Letrozol kur 1, 29/6-3/7, VUL 15/7. Plussade 24/7.

Nicciz - Provera start 15-18/7 pga utebliven ÄL/mens. Letrozol kur 2 påbörjas med BIM 16/9. Gravid men MF 20/9.

Bonzo- Mens 16/9 Startar Letrozol kur 2, dubbeldos. Dag 3-7

Brooklyn - Letrozol första kuren med enkeldos 3-8/9, VUL 13/9

Nelle83. - Letrozol andra kuren 10-14/9 inväntar ägglossning mellan 19-22/9 BIM runt 28/9.

AnnaLinnea87 - dubbeldos Letrozol tredje kuren 28/11-2/12 Vul inbokat 3/12. Försökt i 2,5 år med 2 MF i bagaget v.6 och 12.

Minnie768 - Provera 17-26/10, enkeldos Letrozol 31/10-4/11 pga dålig/ingen egen ägglossning. VUL cd14 11/11 visade 1 äggblåsa 22 mm, slemhinna 10 mm. Mensen kom 29/11, blir kur 2 i dec förmodligen fortsätter jag med enkeldos. Försökt aktivt i drygt 1,5 år.

Asplövet 18 - Pco äggstockar. enkeldos 13-17/10. 3 mogna ägg på VUl. Sexförbud, inget blodprov för att bekräfta äl, provera för mens. 10-13/11 halvdos, positivt ÄL test 23/11, bim 10/12. Försökt i 2,5 år nu.
    Åh vad tråkigt att höra! :( Förstår att du är ledsen. Hoppas provresultaten ändå är bra och att du bara kan köra på nu med nästa kur. Tillåt dig att vara ledsen idag! Kram
  • Clemmentina
    Lunne skrev 2019-11-29 11:57:28 följande:

Idag är v.6+4,och jag har inte känt något ovanligt alls än. Så har testat lite då och då för att försäkra mig om att det verkligen stämmer, och teststrecket blir mörkare och mörkare i alla fall :) Och det var ju skönt att må helt som vanligt på resan.

Det var ju passande med positivt test inför helgen, håller tummarna för att det tar sig för er denna gång!

Skönt att höra det! Har du något tidigt vul inplanerat? Tack! Med tanke på molvärken igår tror jag ägglossning var igår.
  • Clemmentina
    Lunne skrev 2019-11-30 23:19:25 följande:

Nä, jag ska på inskrivning i nästnästa vecka, så vi får se vad de säger då. Gjorde du VUL inför ÄL denna gång?

Spännande med inskrivning. Skönt att få det innan jul. Ska ni göra kub? Då görs väl ul i samband med det? Jag gjorde inget Vul denna månad. Men med positivt test och tempökning vet jag ju att jag fick ägglossning. Nu är det bara att vänta... :)
  • Clemmentina
    minnie768 skrev 2019-11-29 10:04:52 följande:

Jäkla skit att det är fredag idag, hade vart bättre om det kom imorgon när jag ändå ska vara hemma. Nu sitter jag och biter ihop på jobbet :'(

Men fick pratat med kliniken nu, tid för VUL och äggledarspolning den 10/12. De hade inte fått de nya provresultaten, och har fortfarande inte fått de på posten..... Lär ju få dem innan den 10e, men ska försöka få en ägglossningsspruta om ägget är i bra storlek, då vet jag ju iaf att ägget släpper..

Såg att du fick pos ältest igår, ligg på nu i helgen! ;)

Någon som vet om man kan göra en spolning, och sen få oviterell direkt?

Det låter som en bra plan! Hoppas att äggledarspolning och spruta efter det gör susen. Borde inte vara problem att ta sprutan direkt efter spolningen men det kanske beror lite på hur det går med spolningen. Jag blödde lite efteråt och de sa något om ökad infektionsrisk. Vi skulle vänta någon dag eller två med sex om jag inte minns fel.
  • Clemmentina
    Lunne skrev 2019-12-01 09:12:23 följande:

KUB görs först i vecka 12, så vi får vänta med det till efter julhelgerna tyvärr =/ Håller verkligen tummarna för er denna månad, vore kul om det tar sig prics inför jul :)

Ja precis, det blir såklart efter jul! Här tror jag de flesta erbjuds tidigt ultraljud men vet inte om det är före kub eller ungefär samtidigt. Ett pluss nu i december vore världens bästa julklapp.
Svar på tråden Letrozol - följas åt?