• oshark

Letrozol - följas åt?

Nicciz skrev 2019-06-25 10:47:02 följande:

Det är inte alls lätt! Å andra sidan är Letrozol inte farligt för kroppen, men att undvika medicin är väl alltid bra tänker jag. Förstår att du vill slippa sprutorna, det vill jag också. Fick du regelbunden cykel av Letrozol? Hur kommer det sig att det var onödigt? Men positivt ÄL-test innebär väl inte automatiskt att ägget faktiskt har släppt? Eller? Stegringen kan ju indikera på det men ibland släpper det inte och det är väl det som är grejen med PCOS? Jag har försökt googla och googla men får bättre svar här!Eftersom det är konstaterat att jag inte har ÄL denna månad, kommer jag få en så kallad bortfallsblödning då?

Du får inte nödvändigtvis en bortfallsblödning, men du kan få det. Därför kan man inte med ÄL-test och efterföljande blödning enbart bekräfta ÄL, det måste även göras med antingen tempmetoden hemma själv eller genom VUL och/eller blodprov hos gyn.
  • oshark
    Nicciz skrev 2019-06-25 10:47:02 följande:

Det är inte alls lätt! Å andra sidan är Letrozol inte farligt för kroppen, men att undvika medicin är väl alltid bra tänker jag. Förstår att du vill slippa sprutorna, det vill jag också. Fick du regelbunden cykel av Letrozol? Hur kommer det sig att det var onödigt? Men positivt ÄL-test innebär väl inte automatiskt att ägget faktiskt har släppt? Eller? Stegringen kan ju indikera på det men ibland släpper det inte och det är väl det som är grejen med PCOS? Jag har försökt googla och googla men får bättre svar här!Eftersom det är konstaterat att jag inte har ÄL denna månad, kommer jag få en så kallad bortfallsblödning då?

Och nej, ÄL-test visar BARA att kroppen förbereder sig på att släppa ett ägg. Huruvida den lyckas eller inte är en annan femma.

Många som har PCOS har förhöjda LH-nivåer i kroppen som ett resultat av den hormonella obalans PCOS innebär och kan därför få positiva eller nästan positiva test utan att kroppen är redo att släppa ett ägg. ÄL-test kan därför vara helt opålitliga för vissa med PCOS.
  • oshark
    amillak skrev 2019-06-29 11:43:02 följande:

Nuså! Aldrig varit så glad över att se blod i trosorna ;) fick en liten brunaktig flytning i torsdags, ganska mycket mer igår samt värk och fortsatt blödning idag. Inte bestämt om jag ska börja med Letrozolen ikväll eller imorgon med tanke på den brunaktiga mindre flytningen i torsdags? Ska jag räkna det som CD1? Hur avgjorde ni?

CD1 är första dagen med färskt blod.

Jag frågade min gyn för jag får nästan alltid mens över natten, så jag får en rosa flytning vid ca 22 sen när jag vaknar är det full mens. Hon sa räkna CD1 som dsgen jag vaknar med mens om den kommer så sent på kvällen.
  • oshark
    RainLuau skrev 2019-07-08 23:26:22 följande:

Märkte inte det tills nu att jag skrev AL hela tiden ist för ÄL för ägglossning. Kan inte förkortningar alls ????

BIM = beräknad icke mens, dvs när man borde få mens om man inte är gravid men hoppas att den inte kommer.

Jag fick Letrozol av min gyn. Första fördöket med enkeldos fick jag ÄL CD14 (CD = cykeldag) och blev gravid. 16+0 idag

Någonstans här på FL finns det en tråd som förklarar massa förkortningar. Googla typ familjeliv + förkortningar eller nåt
  • oshark
    Nicciz skrev 2019-07-10 16:34:16 följande:

Fick ingen ÄL förra månaden vilket gjort att mensen är 10 dagar sen eller utebliven. Läkaren har ordinerat ut två mediciner, ska först äta någon medicin i 10 dagar för att framkalla en blödning och sedan Letrozol dag 3-7. Problemet är att den där medicinen som ska framkalla blödning inte finns i lager någonstans utan är restad. Kan jag köra Letrozol ändå eller måste jag invänta en blödning? Någon som haft samma bekymmer?

Troligtvis Provera eller Primolut Nor. Jag fick PN.

Tror nog du måste ta den först. För att "rensa ut" och starta om. Men ring gyn och fråga. Du kanske kan få den andra varianten om den ena inte finns.
  • oshark
    Clemmentina skrev 2019-07-11 07:03:48 följande:

Första försöket med Letrozole tog sig inte. Snart dags för andra omgången! Fick rosa på pappret igår kväll och jag räknar att mensen kommer igång idag. Är cd1 igår eller idag? Samma förra månaden och då räknade jag första dagen med riktig mens som cd1 och ägglossningen kom cd15 eller cd16.

Första dagen med färskt (rött) blod.
  • oshark
    Clemmentina skrev 2019-07-11 08:20:10 följande:

Tack! Då gör jag så. Hade velat ha lite tidigare äl pga. semestern men det känns dumt att ta tabletterna för tidigt.

Är allt bra med dig? Vilken vecka är det nu? :)

Det rullar på. v.17 och spökveckor för fullt. Jättenervös att graviditeten typ slutat upp men såg ju en liten sprattlande bebis i v 15 på UL så man nojar ju bara

Ja, jag frågade min gyn om det redan innan jag tog dem, för jag brukar alltid få mens sent på kvällen (typ 22) så hon sa räkna dagen efter som CD1.
  • oshark
    Clemmentina skrev 2019-07-11 18:21:00 följande:

Åh spännande! Förstår att det känns oroligt ändå. Snart RUL då.

Exakt samma för mig, mensen kommer vid 22-tiden. Jag är räknar idag som cd1 och börjar med Letrozolen på lördag. Tack!

Lycka till!
  • oshark
    RainLuau skrev 2019-07-12 12:11:26 följande:

Nicci om man inte får ÄL hur fick du tag på recept för att framkalla blödningen? Frågar bara eftersom jag har haft erfarenhet med långa väntetid med mens men fick aldrig tabletter. Föra året .. min längsta ..så var det 3 månader tills jag fick mens.

Jag fick mina utskrivna av gynekologen när det hade gått 55 dagar sen min senaste mens.
  • oshark
    lilagrodautanben skrev 2019-07-24 11:44:23 följande:

Behöver lite hjälp här.. kliniken har semesterstängt och jag har bara två Letrozol kvar. Ska jag äta dom två bara eller ska jag strunta i det denna cykel? Vad kan hända?

Håller med Nicciz, det enda som borde kunna hända är att du inte får någon ÄL för att det inte är tillräckligt måmga tabletter.
Svar på tråden Letrozol - följas åt?