AnnaLinnea87 skrev 2019-09-12 09:22:02 följande:
Hej,
Jag har kört en omgång med Letrozol då jag inte verkar få ägglossning. Var inne på VUL på dag 13 och dag 20. På dag 13 så låg alla ägg i viloläge och på dag 20 så var det 1 ägg som var 10 mm så de avbröt försöket och bad mig invänta mens så att jag kunde börja ta dubbel dos efter detta då det inte verkar ske någon ägglossning. Vi åkte iväg på min mans 40 års resa kort efter detta och jag struntade att ta ägglossningastest eftersom de sagt att jag inte skulle få det denna månad. Fick en blodblandad flytning i tisdags (dag 27) och blev superlycklig för att mensen redan kom då den brukar komma mellan dag 27-36, och att jag nu kunde påbörja den andra dosen med letrozol. Är idag inne på dag 29 och ingen mens i sikte. Tog igår och idag ett ägglossningstest (fråga mig inte varför) som visar ett starkare streck än kontrollstrecket. Kan man ha ägglossning så sent som dag 29? Har aldrig haft ett streck som varit starkare än kontrollstrecket under de nu två åren av försök.
Ja det kan man absolut. Vissa får ju en lite blodblandad flytning vid ägglossning dessutom. Dock kan ÄL-test visa falskt positivt om man tex har PCOS eller ibland inför mens. Så det är svårt att veta. Har du möjlighet att gå på VUL igen? De kan ofta se en gulkropp eller vätska om man har ägglossat.
Har man oregelbundna eller långa cykler är det ju svårt att säga när ÄL sker. Därför är det bra att utöver ÄL-tester även använda sig av tempmetoden för att kunna bekräfta huruvida ÄL faktiskt skett. Man behöver absolut inte betala dyra pengar för Natural Cycles, finns massa bra gratisappar, men det man oftast behöver göra är inhandla en basaltermometer (dvs med minst två decimaler).