• oshark

Letrozol - följas åt?

Clemmentina skrev 2019-08-01 07:36:32 följande:

Jag har liten erfarenhet av den typen av äl-test men det verkar ju som att du kanske hade en kort stegring. Har du några andra känningar för äl? Min gyn sa att jag inte kan räkna med att få positivt äl-test med Letrozol. Mitt digitala test fortsätter blinka. Har testat alldeles för länge nu...kommer ta ett sista test i eftermiddag sen ger jag upp och hoppas mensen kommer nästa helg även om äl uteblev. Jag har inte fått någon temphöjning så äl har inte varit.

Varför inte? Jag fick ett positivt test, dock sticka inte Clearblue.
  • oshark
    Nicciz skrev 2019-08-03 11:19:28 följande:

Vad roligt! Då har vi båda åtminstone en chans Ja, jag ska göra VUL på måndag. Vet inte alls hur de kan se om jag haft ÄL eller inte. Någon som vet?

På VUL brukar de kunna säga att det ser ut som om du har haft ÄL eftersom de inte ser någon stor äggblåsa och de ofta då kan se en tjock slemhinna.
  • oshark
    Nicciz skrev 2019-08-03 11:27:34 följande:

Jaha, jag förstår. Då får jag hålla tummarna! Kan de se det 5 dagar efter ÄL också? Det finns ingen tidsgräns?

Jag var på VUL ÄL+8 och hon sa att jo jag hade nog haft ÄL. Var osäker då jag dippat i temperatur mycket mer än vanligt. Men hon såg ingen gulkropp (det kan de göra ibland om man precis haft ÄL) utan bara en tjock och fin slemhinna och att jag inte hade några blåsor som såg ut att vara i utvecklingsskedet, vilket också kan tyda på att man haft ÄL. ÄL+12 plussade jag!
  • oshark
    Nicciz skrev 2019-08-03 16:32:29 följande:

Okej, tack för nyttig info. Hade ingen aning om detta! Får hålla tummarna för att de ser något på måndag Hoppas jag också plussar! Vilken vecka är du i?

V. 20 nu
  • oshark
    agnianits skrev 2019-08-19 22:30:21 följande:

Ska påbörja fjärde kuren nu men har lite svårt för att veta vad jag ska räkna som mensens första dag. Ska jag räkna gårdagen som mensdag 1, även om jag inte fick mensen förrän sent på kvällen när jag skulle gå och lägga mig? Hur hade ni räknat?

Min gyn sa att om mensen kom sent (för mig kommer den alltid ca 21-22 på kvällen) ska man räkna dagen efter som CD1.
  • oshark
    agnianits skrev 2019-08-20 06:58:50 följande:

Olika bud helt enkelt:) den satte ju verkligen igång liksom. Har aldrig några spottings eller så utan den sätter verkligen igång när den sätter igång. Funderar på att börja med kuren ikväll. Kan det bli så fel?

Hon sa även att man alltid ska ta Letrozolen på morgonen
  • oshark
    Bellanlover skrev 2019-08-26 11:37:34 följande:

Hej!

Någon som har tips på hur man kan motivera för sin läkare att man vill ha letrozol? Fick provera utskrivet förra veckan, men det kommer ju inte hjälpa mig att bli gravid?! Har många äggblåsor och små ägg (ev pco enligt läkaren). Ge mig gärna tips, vill ha letrozol!

Om du har många äggblåsor kanske de inte vill börja med Letrozol på en gång då det kan leda till överstimulering? Utan testa Provera och se om det "kickar igång" av sig självt första cykeln?

Annars byt gyn om det går?

Hur länge har ni försökt?
  • oshark
    brooklyn skrev 2019-09-09 15:06:25 följande:

Hej! Vad skönt att läsa om fler som behandlas med denna medicin och få lite erfarenheter och tankar. Jag har gjort en tidigare behandling 2018 pga PCO och utebliven mens/ägglossning där jag fick börja med provera-kur och en dubbeldos letrozol vilken ej gav någon som helst effekt. Nästa månad fick jag testa trippeldos och svarade bra på denna med en mogen äggblåsa/ägg och blev gravid på första försöket. 

Då min son dog kort efter förlossningen (ej relaterat till behandlingen) så ska jag och min man börja försöka få ett syskon och har nu 7 månader efter förlossningen ännu inte fått tillbaka någon ordentlig mens så återigen fått ta provera (och då kom den med besked) och letrozol men denna gång enkeldos då man enligt gynekologen kan svara bättre efter man redan varit gravid en gång. Vi har inbokat VUL på fre 13/9 men mina förhoppningar är inte så stora att det ska visa något. Har förberett mig mentalt för att det säkert kommer att ta tid. Mitt största problem har varit att hitta en bra gynekolog (i Stockholm) som pysslar med detta. De jag träffat hittills har varit bra men ingen jobbar ju fast någonstans utan är konsulter så får aldrig träffa samma person. Lite jobbigt att förklara vad vi varit med om för alla varje gång. Så om nån sitter inne på något bra tips så tar jag gärna emot det!

Jag blev visserligen gravid på första kuren Letrozol, så har inte erfarenhet av huruvida personer stannar kvar på samma ställe, men jag fick ett fantastiskt bra bemötande på Capio i Solna.
  • oshark
    AnnaLinnea87 skrev 2019-09-12 09:22:02 följande:

Hej,

Jag har kört en omgång med Letrozol då jag inte verkar få ägglossning. Var inne på VUL på dag 13 och dag 20. På dag 13 så låg alla ägg i viloläge och på dag 20 så var det 1 ägg som var 10 mm så de avbröt försöket och bad mig invänta mens så att jag kunde börja ta dubbel dos efter detta då det inte verkar ske någon ägglossning. Vi åkte iväg på min mans 40 års resa kort efter detta och jag struntade att ta ägglossningastest eftersom de sagt att jag inte skulle få det denna månad. Fick en blodblandad flytning i tisdags (dag 27) och blev superlycklig för att mensen redan kom då den brukar komma mellan dag 27-36, och att jag nu kunde påbörja den andra dosen med letrozol. Är idag inne på dag 29 och ingen mens i sikte. Tog igår och idag ett ägglossningstest (fråga mig inte varför) som visar ett starkare streck än kontrollstrecket. Kan man ha ägglossning så sent som dag 29? Har aldrig haft ett streck som varit starkare än kontrollstrecket under de nu två åren av försök. 

Ja det kan man absolut. Vissa får ju en lite blodblandad flytning vid ägglossning dessutom. Dock kan ÄL-test visa falskt positivt om man tex har PCOS eller ibland inför mens. Så det är svårt att veta. Har du möjlighet att gå på VUL igen? De kan ofta se en gulkropp eller vätska om man har ägglossat.

Har man oregelbundna eller långa cykler är det ju svårt att säga när ÄL sker. Därför är det bra att utöver ÄL-tester även använda sig av tempmetoden för att kunna bekräfta huruvida ÄL faktiskt skett. Man behöver absolut inte betala dyra pengar för Natural Cycles, finns massa bra gratisappar, men det man oftast behöver göra är inhandla en basaltermometer (dvs med minst två decimaler).
  • oshark
    AnnaLinnea87 skrev 2019-09-12 11:21:40 följande:

Tack för svar! Bara att hoppas på en sen ägglossning och ta lite mys med mannen ikväll då även om det kanske är lite sent :) Blev bara så förvånad eftersom jag varit på två Vul och de sagt att det inte kommer bli något denna månad för då skulle äggen börjat växa vid sista vul. Men hoppas hoppas!

Ja, det brukar väl vara så att om de inte har växt till sig till en viss dag så växer de troligen inte till sig alls. Men eftersom du inte fick Provera eller något för att framkalla mensen är det ju inte omöjligt. Har för mig att i genomsnitt växer äggblåsor - om de växer - ca 2 mm per dag. Och ÄL sker när blåsan är över 20 mm stor.
Svar på tråden Letrozol - följas åt?