Letrozol - följas åt?
Ja, det brukar väl vara så att om de inte har växt till sig till en viss dag så växer de troligen inte till sig alls. Men eftersom du inte fick Provera eller något för att framkalla mensen är det ju inte omöjligt. Har för mig att i genomsnitt växer äggblåsor - om de växer - ca 2 mm per dag. Och ÄL sker när blåsan är över 20 mm stor.
Det verkar således som att om du bara haft en äggblåsa på 10 mm på CD20 är det ett ganska rimligt antagande att denna inte skulle växa till sig vidare och släppa ett ägg. Men inget är som sagt omöjligt.
Däremot tycker jag att det känns lite konstigt att du inte fick något mensframkallande medel eftersom vad jag kan läsa mig till krävs det att mer än ett ägg ska ligga vid 10 mm-gränsen utan att vidareutvecklas för att kroppen ska fortsätta producera tillräckligt mycket östrogen för att du ska få en bortfallsblödning utan ÄL.
När jag gick till gyn på CD55 eller nåt hade jag inga utvecklade ägg och inga tecken på att jag skulle få någon bortfallsblödning i närtid. Så fick Primolut Nor. Tänker att om du bara hade ett ägg kan det ju ta hur lång tid som helst innan du får en bortfallsblödning, om du ens får någon. Så då kan man ju tycka att de kanske borde gett dig Provera eller PN för att skjutsa igång den.
Nu håller jag dock tummarna för att din äggblåsa höll på och växte till sig och till slut släppte av sig själv! Men tycker du ska be om ett till VUL om du har möjlighet.