• emsja
    Äldre 21 Feb 15:30
    1082 visningar
    5 svar
    5
    1082

    Sjukskriven med utmattningsdepression och vill göra ivf

    Undrar om det finns någon i min sits där ute..

    Jag och min sambo har försökt bli gravida i lite över tre år nu, detta har tagit väldigt hårt på mig psykiskt. Vår utredning visade lågt antal spermier hos min sambo, samt att jag har för högt BMI (mitt BMI är 33,2).

    För ca ett halvår sedan blev det stopp för mig, dela för mitt psykiska mående men också med stressen från mitt jobb, jag blev då sjukskriven och är det fortfarande. Osäkert när jag kan börja arbetsträna. Jag försöker frenetiskt att gå ner i vikt med alla olika medel men har helt enkelt inte orken och kraften, plus att mitt psykiska mående gör att min vikt är väldigt svår att få ner.

    Nu till saken, jag och många andra i min närhet tror att en stor del av mitt mående är för just vår ofrivilliga barnlöshet. Därför har vi börjat fundera mer och mer på att vända oss till privat klinik för ivf där de inte har BMI kraven under 30.

    Är set någon som är i liknande situation? Är så orolig dels för hur en ivf behandling kan gå för oss i vår nuvarande situation men också om det skulle lyckas, hur det isåfall ska gå för mig att komma tillbaka till arbetslivet sen. Så många funderingar..

  • Svar på tråden Sjukskriven med utmattningsdepression och vill göra ivf
  • modsey
    Äldre 21 Feb 15:38
    #1

    Utan att veta allt i ditt fall så låter det i mina öron som att du behöver "fixa" de problem du har innan du tar ansvar för ett barn. Det i sig är ju en situation som många upplever som inte bara underbart och roligt i livet, utan också förenat med just stress. Inte det svar du kanske vill höra men ändå.

  • emsja
    Äldre 21 Feb 15:59
    #2

    Jo, detta har vi självklart i åtanke. Det är utöver detta jag vill höra om det finns någon annan i liknande sits.

  • Äldre 21 Feb 16:13
    #3
    +1

    Jag vill inte vara elak på något sätt, men ett barn är hårt arbete och inte bara massa gull gull.

    Ett barn kräver mycket och barnet behöver (förtjänar) en mamma som mår bra, du har utmattningssyndrom? Hur ska du orka med ett barn som gnäller skriker hela dagen/natten och sömnbrist på det? Har du ork och tålamod till det.

    Du behöver ta hand om dig själv så att du mår bra.

    När du kommit på fötter igen då kanske det är läge på att fundera på barn.

  • Äldre 27 Feb 14:13
    #4

    Har själv gått igenom IVF och kan säga att alla misslyckade försök, hormoner m.m. är fruktansvärt tärande, framför allt på psyket. Jag förstår absolut att en del av ditt mående beror på barnlösheten, men vill du utsätta dig själv och din sambo för ytterligare påfrestningar som eventuellt gör att ditt/ert mående försämras? Jag och min sambo var nära på att gå isär, för vi båda mådde så dåligt och var helt uppgivna efter de misslyckade försöken. Du känner dig och din sambo bäst, så bara Ni kan avgöra hur Ni ska gå vidare i detta. Vill du bolla tankar/erfarenheter eller annat så är du varmt välkommen att skicka ett meddelande. Lycka till! <3

  • Äldre 28 Feb 08:23
    #5

    Håller med sevenseas. Vi behövde 2 år och 7 insättningar för att äntligen bli gravida och jag kan intyga att det är en otroligt jobbig resa. Innan vi började trodde vi att det skulle gå fort - vår barnlöshet berodde på manlig faktor, allt såg bra ut hos mig, så tänkte att något försök, kanske två, sen är vi i hamn, och vem vet, vi kanske blir gravida naturligt under tiden.

    Behandlingen var otroligt smärtsam och jag mådde skit av hormonerna. Varje misslyckat försök sänkte oss i ännu en grop, och vi fick även träffa kuratorn på Kliniken, vilket inte gav något. Inför sista försöket träffade vi läkaren en gång till, förmodligen för att hon skulle säkerställa att vi orkade en sista gång.

    Samtidigt vet jag hur dåligt man mår över att inte kunna få barn. Det enda man ser är magar och barnvagnar och man blir mer inåtvänd och pessimistisk för varje månad som går. Jag hann dessutom komma upp i ålder rejält innan vi slutligen blev gravida vilket bidrog till ytterligare stress.

    Du skriver inte hur gammal du är, men jag skulle råda dig att komma på fötter först innan du gör ivf. Är kroppen för stressad och trött är oddsen sämre ändå.

    Hoppas det ordnar sig för er!

    Stor Kram!

Svar på tråden Sjukskriven med utmattningsdepression och vill göra ivf