Anonym (Anna) skrev 2019-02-22 10:21:34 följande:
Jag tycker skolan är jätteviktig, men sitter för lite med min tioåring. Men vill inte pusha honom för mycket heller. Han har nästan aldrig läxor, och det tycker jag är bra. Läxor är ändå inte individuella och dumt att han ska sitta och slösa tid på sånt han kan när det finns annat som han behöver träna bättre.
Han har inga lässvårigheter, så därför läser han serier och böcker varje dag: att läsa mycket ger fördelar i alla skolämnen. Han läser också serier och böcker på engelska, men det beror på att han har lätt för det och då har jag sett till att få in honom på det spåret. Men han är inte tvåspråkig eller så, utan har bara lätt för engelska, kanske på grund av youtube och engelska spel på iPad och playstation. Men såklart känner jag ofta att han läser för lite, men i alla fall en halvtimme om dagen strävar vi efter. Men det är ju viktigt att hitta serier och böcker som han gillar, annars får det kanske motsatt effekt.
I matten satsade jag tidigt på att kunna multiplikationstabellen utantill. Vi började träna hemma i tvåan och nu i fyran sitter det som berget och snabbt.
Vi har också satsat på lilla plus, stora plus, lilla minus och stora minus: suttit och tränat det med kort.
Vi har också tränat divisionstabellen när han kunnat multiplikationstabellen.
Alla tabeller är viktiga och det är svårt för skolan att träna in det, eftersom alla barn inte har lätt för det. En del barn behöver många år på sig innan tabeller sitter: så 20 minuter om dagen alla dagar under några år hemma kan behövas. Men det är ju olika.
Jag har köpt hem de matteböcker mina barn har använt i skolan, för att hänga med vad som är viktigt i varje kapitel. Förklarande faktarutor har jag gått igenom hemma och några exempel hur man ska tänka. Jag har frågat matteläraren efter en tidsplan för att försöka göra detta hemma innan de börjar med det i skolan.
Oj men gud så duktigt och strukturerat.....hur vet man allt det här? Jag tycker ändå att jag är en ganska insatt och aktiv mamma men jag har inte alls förstått hur viktigt det är att de ska kunna multiplikationstabellen flytande..Divisionstabellen har jag inte ens hört talas om, ska genast leta rätt på. Det är ju ingen lärare någonsin som gett oss en hint om vad som kan vara bra att öva på hemma, men det kanske är jag som inte förstått att mycket hänger på föräldrarna.
Bra tips att få dem att läsa varje dag också. Hon gillar att läsa så blir inget problem.
Jag kommer själv inte från en akademisk familj men vill gärna bryta mönstret, kanske är det därför jag känner att jag inte riktigt har koll på vad som förväntas.
Tack snälla snälla för att du delade med dig!!!!!!! Det här kommer ju förändra mycket.
Liten fråga hur får ni tiden att räcka? Är det inte stressande att försöka pressa in 20 min multiplikationstabell, 30 min läsa och lite fritid, läxor, kompisar, duscha och ngn aktivitet?