• lillli

Hur mycket pluggar era 10-åringar???

Hej,

Jag skulle bli väldigt glad om jag kunde få lite tips eller få veta hur ni andra gör.
    Hur mycket pluggar era 10 åringar? Hur mycket sitter ni med dem och pluggar, läser ur skolböcker etc?
    Är det bara när de har läxor eller prov eller sitter ni även och går igenom varje vecka med dem vad de lärt sig? Tex i matte så märkte jag inför provet att vår dotter inte riktigt har förstått och att när jag förklarade så förstod hon bättre. Är det kanske tänkt att man ska sitta varje vecka och gå igenom lite vad de lär sig just då, även fast det inte är läxa eller prov, hur gör ni?

Vi sitter med när det finns en läxa eller prov, tidigare så gjorde hon dem helt själv och vi tittade halvt igenom att det var gjort men så märkte vi att det inte var ngn bra strategi eftersom hon bara gjorde de så snabbt som möjligt och väldigt slarvigt. Så nu sitter vi med som stöd och pratar lite kring läxan och vid prov förhör vi och sitter med som stöd.

Vi tycker att skolan är jätte viktig och vår dotter klarar sig bra, jag är rädd att pusha för hårt i för ung ålder iom att det bara kommer bli mer och mer plugg men vill samtidigt visa att skola och läxor är viktigt och ska prioriteras. I hennes skola har de ganska långa skoldagar, 8-15. Har lite svårt att veta om jag är slapp eller för tuff.

Tack snälla om ngn vill dela med sig!

• Svar på tråden Hur mycket pluggar era 10-åringar???
  • vwmamman

jag tycker se e super viktigt med skolan. Hamnar man efter nu blir de ju absolut inte lättare sen. Jag sitter med min grabb oxå för han slarvar oxå när han sitter själv. jag vet att han kan å när han sitter själv blir d mkt slarvfel osv.. tycker inte du pushar för fört hårt. skolan e viktig.

• cleoeme

Min älskade bonusson är 11 och vi sitter med honom när han gör läxor eller pluggar till prov. Ibland gör han läxorna själv på sitt rum och sen kommer han ut och så går vi igenom det han har skrivit. Vi förhör honom på glosor osv.

• lillli

Tack för era svar! Sitter ni även och går igenom när de inte har läxor eller prov? Vi har nyligen bytt skola och här har de bara ca 1 läxa i veckan som de dessutom ofta gör klart i skolan.

• modsey

Vi sitter med när de gör läxan, eller vi finns i rummet o exempelvis lagar mat och pratar/ hjälper då det behövs och utvecklar. Bi gör inga andra "insatser" förutom vid läxa. De har lätt för sig och har tre lätt enkla läxor i veckan

• Anonym (Anna)

Jag tycker skolan är jätteviktig, men sitter för lite med min tioåring. Men vill inte pusha honom för mycket heller. Han har nästan aldrig läxor, och det tycker jag är bra. Läxor är ändå inte individuella och dumt att han ska sitta och slösa tid på sånt han kan när det finns annat som han behöver träna bättre. 

Han har inga lässvårigheter, så därför läser han serier och böcker varje dag: att läsa mycket ger fördelar i alla skolämnen. Han läser också serier och böcker på engelska, men det beror på att han har lätt för det och då har jag sett till att få in honom på det spåret. Men han är inte tvåspråkig eller så, utan har bara lätt för engelska, kanske på grund av youtube och engelska spel på iPad och playstation. Men såklart känner jag ofta att han läser för lite, men i alla fall en halvtimme om dagen strävar vi efter. Men det är ju viktigt att hitta serier och böcker som han gillar, annars får det kanske motsatt effekt. 

I matten satsade jag tidigt på att kunna multiplikationstabellen utantill. Vi började träna hemma i tvåan och nu i fyran sitter det som berget och snabbt. 

Vi har också satsat på lilla plus, stora plus, lilla minus och stora minus: suttit och tränat det med kort. 

Vi har också tränat divisionstabellen när han kunnat multiplikationstabellen. 

Alla tabeller är viktiga och det är svårt för skolan att träna in det, eftersom alla barn inte har lätt för det. En del barn behöver många år på sig innan tabeller sitter: så 20 minuter om dagen alla dagar under några år hemma kan behövas. Men det är ju olika. 

Jag har köpt hem de matteböcker mina barn har använt i skolan, för att hänga med vad som är viktigt i varje kapitel. Förklarande faktarutor har jag gått igenom hemma och några exempel hur man ska tänka. Jag har frågat matteläraren efter en tidsplan för att försöka göra detta hemma innan de börjar med det i skolan. 

• Anonym (Jgzjgzjzg)

Jag tycker inte man behöver uppleva att man pushar ungarna för hårt om man är med när de gör läxor. Man kan försöka göra det till en mysig stund, istället för att man kontrollerar dem eller förhör kan man fråga mer typ "vad läser ni om i historia, jaså läser ni om medeltiden nu, vad spännande! Kan du berätta lite för mig?" osv. Så får man lite koll på vad de sysslar med och ser om de vet vad de gör.

Skulle de sen få svårt för något så tror jag det blir lättare att fråga om hjälp om de brukar prata med mamma/ pappa om skolan.

• lillli
    Anonym (Anna) skrev 2019-02-22 10:21:34 följande:

Jag tycker skolan är jätteviktig, men sitter för lite med min tioåring. Men vill inte pusha honom för mycket heller. Han har nästan aldrig läxor, och det tycker jag är bra. Läxor är ändå inte individuella och dumt att han ska sitta och slösa tid på sånt han kan när det finns annat som han behöver träna bättre. 

Han har inga lässvårigheter, så därför läser han serier och böcker varje dag: att läsa mycket ger fördelar i alla skolämnen. Han läser också serier och böcker på engelska, men det beror på att han har lätt för det och då har jag sett till att få in honom på det spåret. Men han är inte tvåspråkig eller så, utan har bara lätt för engelska, kanske på grund av youtube och engelska spel på iPad och playstation. Men såklart känner jag ofta att han läser för lite, men i alla fall en halvtimme om dagen strävar vi efter. Men det är ju viktigt att hitta serier och böcker som han gillar, annars får det kanske motsatt effekt. 

I matten satsade jag tidigt på att kunna multiplikationstabellen utantill. Vi började träna hemma i tvåan och nu i fyran sitter det som berget och snabbt. 

Vi har också satsat på lilla plus, stora plus, lilla minus och stora minus: suttit och tränat det med kort. 

Alla tabeller är viktiga och det är svårt för skolan att träna in det, eftersom alla barn inte har lätt för det. En del barn behöver många år på sig innan tabeller sitter: så 20 minuter om dagen alla dagar under några år hemma kan behövas. Men det är ju olika. 

Jag har köpt hem de matteböcker mina barn har använt i skolan, för att hänga med vad som är viktigt i varje kapitel. Förklarande faktarutor har jag gått igenom hemma och några exempel hur man ska tänka. Jag har frågat matteläraren efter en tidsplan för att försöka göra detta hemma innan de börjar med det i skolan. 

Oj men gud så duktigt och strukturerat.....hur vet man allt det här? Jag tycker ändå att jag är en ganska insatt och aktiv mamma men jag har inte alls förstått hur viktigt det är att de ska kunna multiplikationstabellen flytande..Divisionstabellen har jag inte ens hört talas om, ska genast leta rätt på. Det är ju ingen lärare någonsin som gett oss en hint om vad som kan vara bra att öva på hemma, men det kanske är jag som inte förstått att mycket hänger på föräldrarna.

Bra tips att få dem att läsa varje dag också. Hon gillar att läsa så blir inget problem.

Jag kommer själv inte från en akademisk familj men vill gärna bryta mönstret, kanske är det därför jag känner att jag inte riktigt har koll på vad som förväntas.

Tack snälla snälla för att du delade med dig!!!!!!! Det här kommer ju förändra mycket.

Liten fråga hur får ni tiden att räcka? Är det inte stressande att försöka pressa in 20 min multiplikationstabell, 30 min läsa och lite fritid, läxor, kompisar, duscha och ngn aktivitet?
  • scanmia
    Anonym (Anna) skrev 2019-02-22 10:21:34 följande:

Blir det inte lite tråkigt för honom på matten om han redan har gått igenom allt hemma? Jag förstår helt din ståndpunkt vad det gäller tabellerna, för det öppnar upp möjligheten att greppa lite mer komplexa koncept, men i övrigt lämnar jag gärna tragglet till skolan och fokuserar på att inspirera och försöka göra det intressant hemma. I matte är det kluriga problem, lekar och spel hemma (om det inte är en specifik räkneläxa då).
    Lite som min sons lärare sa om läsningen: jag lär era barn att läsa och ni står för läsglädjen och kärleken till böcker och litteratur. En bra arbetsfördelning tycker jag.
  • cosinus

Mina två äldre barn har jag knappt suttit med alls. Den äldsta är väldigt noggrann och ordentlig och har bett om hjälp om hon behövt men det är sällan.

Nummer två har extremt lätt för sig, sen är han lat. Eller var iaf, nu går han i sexan och jagar så många a han kan så nu är han både smart och motiverad. Jag behöver inte göra något alls. När han var 10 handlade det mest om att påpeka hans överdrivet slarviga skrivstil och tvinga honom att sudda tills det var läsbart iaf.

Nummer tre har varken lätt för sig eller är motiverad. Där lägger vi rätt mycket tid för att han ska hänga med och framförallt inte hamna efter om han varit sjuk. Sitter alltid med vid läxor (han är 10 år).

Nummer fyra är något mellanting mellan ett och två. Har lättare för sig än ettan men hennes noggrannhet så där kommer jag inte behöva bekymra mig heller. Har tagit ansvar för och gjort sina läxor själv sen årskurs 1. 

• Anonym (Anna)
    lillli skrev 2019-02-22 12:40:20 följande:
    Oj men gud så duktigt och strukturerat.....hur vet man allt det här? Jag tycker ändå att jag är en ganska insatt och aktiv mamma men jag har inte alls förstått hur viktigt det är att de ska kunna multiplikationstabellen flytande..Divisionstabellen har jag inte ens hört talas om, ska genast leta rätt på. Det är ju ingen lärare någonsin som gett oss en hint om vad som kan vara bra att öva på hemma, men det kanske är jag som inte förstått att mycket hänger på föräldrarna.

Bra tips att få dem att läsa varje dag också. Hon gillar att läsa så blir inget problem.

Jag kommer själv inte från en akademisk familj men vill gärna bryta mönstret, kanske är det därför jag känner att jag inte riktigt har koll på vad som förväntas.

Tack snälla snälla för att du delade med dig!!!!!!! Det här kommer ju förändra mycket.

Liten fråga hur får ni tiden att räcka? Är det inte stressande att försöka pressa in 20 min multiplikationstabell, 30 min läsa och lite fritid, läxor, kompisar, duscha och ngn aktivitet?
    Nu har mina barn gått på läxfri skola och det har underlättat jättemycket. Jag frågade barnens lärare vad man skulle satsa på hemma, om man ville träna extra och de sa läsning och "tabellerna". Det har varit svårt att få till 20 min tabellträning och ofta har det säkert mer blivit 10, men tabellerna har vi tränat vid sängdags (före sagan när de var mindre) och vid frukosten, varje dag. När vi höll på som mest med tabellerna så tror jag att det blev mindre läsning. Men varje dag lite matte och lite läsa. Tiderna är som jag har strävat efter.

Ett tips med tabellerna är att ta samma kort om och om igen och inte så mycket nya på en gång. Sen att läsa in sig på strategierna man kan hjälpa barnen hänga upp minnet på, finns mycket på nätet när man söker på lilla och stora plus och minus. En del barn behöver inte alls träna tabeller särskilt mycket men min tioåring behövde det verkligen. Din kanske redan kan av sig själv och genom skolan. Om man kan svara på hela multiplikationstabellen på max 3 minuter är man flytande. 
Svar på tråden Hur mycket pluggar era 10-åringar???