Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Varför anser en del att normalvikt är "för smalt"

BMI är ett trubbigt mått och bör mest användas som en måttfaktor när det gäller större grupper,
    Ja, att ha en övervikt är inte bra, men det är också avhängigt varför ett BMI är högre, det kan även bero på muskler, kroppsbyggnad etc.
    Jag tror faktiskt att det är mer hälsosamt att ha en stabil vikt, även om den ligger på gränsen till övervikt eller precis passerat den än att tvinga sig, genom dieter, tufft träningsprogram, ha en vikt som ligger inom normalvikt.
    Det finns fler (och kanske viktigare) faktorer att ta hänsyn till, midjemått är en faktor. Så en kvinna med timglasfigur (smal midja, breda höfter och en liten större byst) som har, enligt BMI, en mindre övervikt (nu skrev jag mindre) har troligen en mer hälsosam kropp och än en med en vikt inom normalspannet men mer bukfetma.
    Bantning är ofta värre för kroppen och hälsan än att ligga kring gränsen för övervikt

Dina vänner som är nöjda, hur lever de för övrigt, rör de på sig mycket, har en bra grundkondition, ingen bukfetma?
    Är deras vikt stabil?

• sextiotalist
    Aniiee skrev 2019-02-22 14:27:04 följande:

Intressant nog så kommer BMI-gränsen 25 för övervik från Viktväktarna. De lobbade på -50-talet att sänka gränsen (för kvinnor, som ju var deras målgrupp) från 27 till 25. Orsaken? Tja, de flesta medelklasskvinnor i USA låg mellan 24 och 27, så viktminskingsföretaget tjänade inte tillräkligt mycket pengar eftersom de flesta var normalviktiga.

De lyckades ju så en dag blev 2/3 av USAs medelklasskvinnor överviktiga utan att ha gått upp ett gram i vikt.

Intressant, att just gränsen 25 är alltså inte medicinskt förankrat. Tack och lov så använder man andra metoder också för att identifiera om vikten är hälsosam eller inte, t.ex midjemått
  • sextiotalist
    Anonym (mor) skrev 2019-02-23 08:38:00 följande:

Om man ser en svensk film från 70-talet så slås man av alla "magra" människor i gabardinbyxor....*typ*. INNAN snabbmatskedjorna och överflödet av billiga snacks och läsk så var det normala att vara smal och inget konstigt alls. Minns inte att jag NÅGONSIN i min ungdom funderade på min egen, eller andras, vikt.

Det är inte SÅ himla länge sedan som man i en syskonskara på tre kunde dela på ett litet glasspaket samt en 33 cl läsk! och inget konstigt alls.

Portionerna var mycket mindre, vi har gamla kokböcker som jag roar mig att läsa ibland och många portioner skulle nog räknas som förrätt idag
Svar på tråden Varför anser en del att normalvikt är "för smalt"